تاریخ : سه شنبه, ۲۶ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 July , 2024
1

دلار به هسته سخت رسید؟

  • کد خبر : 242453
  • 24 تیر 1403 - 10:31
دلار به هسته سخت رسید؟
معامله گران بازار ارز در روز گذشته شاهد عقبگرد نرخ دلار به کانال ۵۷ هزار تومانی بودند. قیمت ارز مذکور از روزهای میانی دهه نخست خرداد ماه تاکنون در این بازه معامله نشده بود.

جمهوریت –معامله‌گران بازار ارز در روز گذشته شاهد عقبگرد نرخ دلار به کانال ۵۷هزار تومانی بودند. قیمت ارز مذکور از روزهای میانی دهه نخست خرداد ماه تاکنون در این بازه معامله نشده بود. تحرکات پیشین دلار در کانال قیمتی ذکر شده عمدتا با واکنش حمایتی فعالان بازار همراه می‌شد. به‌طوری که در مجموع در سال جاری قیمت دلار کمتر از ۱۰ روز در بازه قیمتی ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان حضور داشته است. به همین دلیل برخی از تحلیلگران و فعالان ارزی از این بازه تحت عنوان هسته سخت نرخ دلار در سال جاری یاد می‌کنند. بررسی فضای سیاسی اقتصادی بازار گویای آن است که نیروهای کاهشی از نیروهای افزایشی بیشترند. یکی از نیروهای کاهشی بازار را می‌توان اخبار مثبت در رابطه با میزان فروش نفت کشور عنوان کرد. اوپک در آخرین گزارش خود میزان فروش نفت ایران در ماه گذشته را افزایشی اعلام کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «تولید نفت ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۴ با ۱۳ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه در روز رسیده است.» در بخش دیگر این گزارش در رابطه با قیمت نفت ایران نیز این‌گونه بیان شده: «قیمت هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران در ماه ژوئن با ۴۸ سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۸۳ دلار و ۶۵ سنت رسیده است. قیمت متوسط سبد نفتی اوپک در این ماه ۸۳ دلار و ۲۲ سنت بوده است.» در مجموع می‌توان گفت با وجود کاهش نسبی نرخ نفت سنگین ایران، افزایش میزان فروش می‌تواند خبر مثبتی برای ذخایر ارزی کشور باشد. از سوی دیگر درصورت جدی‌تر شدن احتمال آتش‌بس در نوار غزه می‌توان این مساله را به عنوان سیگنال سیاسی مثبت بازار قلمداد کرد. اما در سوی دیگر تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان سیگنال منفی روزهای اخیر بازار است. اخبار منتشر شده از آن منطقه حاکی از آن است که تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان افزایش یافته است. پیش‌تر مقامات رسمی کشور حمایت رسمی خود از لبنان درصورت وقوع حمله از جانب اسرائیل را اعلام کرده بودند. در نتیجه به عقیده فعالان ارزی درصورت شکل‌گیری این حمله احتمال ایجاد یک روند افزایشی در بازار وجود دارد.

روند متضاد نرخ‌ها در بازار شنبه

دیروز شنبه ۲۳ تیر ماه شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران تحرکات مختلفی را رقم زدند. دلار آزاد که در راستای روند کاهشی جدید خود به سطوح قیمتی ابتدای کانال ۵۸ هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز گذشته افت قیمت ۴۰۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و در رقم ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که اسکناس یورو در بازار دیروز با افت نرخ اندک ۵۰تومانی در نیمه کانال ۶۳ هزار تومانی درجا زد. روند پوند برخلاف ۲ شاخص دیگر افزایشی بود. هر برگ از اسکناس انگلیسی در روز گذشته با رشد ۳۰۰ تومانی در رقم ۷۵هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. روند بازار رسمی نیز در روز گذشته افزایشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار مرکز مبادله ارز و طلا در روز گذشته با رشد ۱۰۱ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۶ هزار و ۵۹۴ تومان معامله شد. بدین‌ترتیب با رشد دلار رسمی و افت نرخ دلار آزاد، شکاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار کاهش یافت و به رقم ۲۴.۲۶ درصد رسید.

روز خلوت بازار سکه

روز گذشته روند بازار قطعات طلایی کم‌نوسان بود. قیمت سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۴۰میلیون تومان به فروش رسید. نیم سکه بدون تغییر در رقم ۲۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درجا زد. هر قطعه ربع سکه نیز با ۵۰ هزار تومان رشد در رقم ۱۴ میلیون و ۵۵۰هزار تومان به فروش رسید.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=242453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰