تاریخ : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 June , 2024
1

بریکس با کدام کشورها همکاری خواهد کرد؟

  • کد خبر : 239068
  • 22 خرداد 1403 - 9:50
بریکس با کدام کشورها همکاری خواهد کرد؟
بیانیه مشترک کنفرانس بریکس در نیژنی نووگورود، روسیه منتشر شد و بر اساس آن وزرای خارجه بریکس متعهد شدند تا همکاری خود را با کشورهای در حال توسعه گسترش دهند.

جمهوریت -وزیران به افزایش تعامل با کشورهای در حال توسعه متعهد شدند و از مشارکت در نشست ویژه ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ در چارچوب اجلاس وزرای خارجه بریکس، به‌ عنوان فرصت مناسبی برای تبادل نظر در مورد تحولات جاری جهانی و منطقه‌ای استقبال کردند.

وزیران به علاقه قابل‌توجه بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه برای پیوستن به بریکس اشاره کردند؛ آنان در مورد مدل کشور شریک، مطابق با بند ۹۲ بیانیه ژوهانسبورگ دوم بحث، همچنین پیشرفت در زمینه آمادگی‌های مربوطه را بررسی کردند تا در اجلاس شانزدهم در کازان به رهبران بریکس گزارش شود.

در این بیانیه تاکید شده است وزرا با استقبال از مشارکت فعال اعضای جدید بریکس، از ادغام یکپارچه و کامل آنها در سازوکارهای همکاری بریکس اطمینان خاطر دادند.

این اولین نشست وزیران، پس از گسترش بریکس در سال ۲۰۲۳ است و در این نشست، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی، امارات، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به‌عنوان اعضای تمام عیار بریکس شرکت کردند. این نشست با یک دقیقه سکوت به یاد شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید ایران آغاز شد.

انتظار می‌رود نمایندگانی از بنگلادش، بحرین، بلاروس، کوبا، قزاقستان، لائوس، موریتانی، عربستان سعودی، سریلانکا، تایلند، ترکیه، ونزوئلا و ویتنام در رویدادهای روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن شرکت کنند.

روسیه ریاست یکساله بریکس را در اول ژانویه ۲۰۲۴ بر عهده گرفته است و در مدت ریاست روسیه، بیش از ۲۵۰ رویداد مختلف برگزار می‌شود که اجلاس سران بریکس در کازان در اکتبر ۲۰۲۴ محور اصلی آن است.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=239068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰