تاریخ : پنجشنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 20 June , 2024
3
در اجلاس وزیران بریکس مطرح شد؛

رشد بیش از ۶۰ درصدی ترانزیت ایران در ۱۲ ماه گذشته

  • کد خبر : 238686
  • 18 خرداد 1403 - 14:31
رشد بیش از ۶۰ درصدی ترانزیت ایران در ۱۲ ماه گذشته
وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای بریکس از رشد بیش از ۶۰ درصدی ترانزیت کالا از ایران در ۱۲ ماهه گذشته خبر داد.

جمهوریت-مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مجازی وزرای حمل‌ونقل کشورهای بریکس با اشاره به اینکه بریکس به عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور توانسته با ارائه الگوها و ابتکارات مناسب روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد، گفت: اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی می‌توانند نیازهای متقابل را تأمین کنند و تجربه‌های ملی و بومی توسعه‌ای خود را در جهت تقویت رفاه و صبح جهانی به اشتراک بگذارند.

وی افزود: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته در بریکس پیشرفتی تاریخ ساز و موفقیتی استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و ایران گامی اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه‌های حمل و نقل، تجاری و اقتصادی با اعضای بریکس برداشته است.

بذرپاش تاکید کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های بریکس در بیانیه‌ها و اسناد آن انعکاس یافته نشان می‌دهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با دغدغه‌های جوامع در حال توسعه بپردازد. دستور کار اجلاس حاضر با محورهای دیجیتالی شدن حمل و نقل، ایجاد پلتفرم‌های لجستیکی حمل‌ونقل بین کشورهای عضو، حمل‌ونقل پایدار، حمل‌ونقل سبز و توسعه همکاری‌های فی‌مابین از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک، بستری مناسب برای شکل دهی به همکاری‌های سازمان یافته فراهم آورده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیت‌های ترانزیتی فراوان، تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب با داشتن ۱۱ بندر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت ۲۷۳ میلیون تن و شبکه ۱۵ هزار کیلومتری خطوط ریلی و بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه با کیفیت و ۲۶ پایانه مرزی زمینی، این توانایی را دارد تا با حداقل زمان و هزینه شبکه‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق خشکی به هم پیوند دهد و زنجیره ارزش منطقه را به بهترین شیوه کامل کند. به طوری که از طریق این شبکه سالانه به میزان ۷۰۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌شود.

بذرپاش یادآور شد: همچنین ترانزیت از قلمرو ایران با رشد ۶۰ درصد در ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۷.۶ میلیون تن رسیده که نشان از قابلیت اطمینان، امنیت و مقرون به صرفه بودن مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای منطقه است.

وی گفت: در حوزه هوانوردی نیز ایران از ظرفیت‌های مناسبی برای ارائه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و نیز ضریب بالای ایمنی و امنیت پرواز همراه با شرایط اقتصادی مناسب برای پروازهای عبوری و ترانزیتی از فضای آسمان کشور برخوردار است. همکاری با بریکس برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و در اینجا از تصمیم دولت روسیه برای برگزاری این نشست و بحث پیرامون ابتکارات و ارائه راهکارها برای مقابله با چالش‌های جهانی و بررسی روش‌های تأمین مالی، در بخش حمل و نقل حمایت می‌کنم.

وی یادآور شد: کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از از کریدورهای مهم با داشتن مزیت‌های مناسب و مؤثر حمل‌ونقلی می‌تواند باعث هم افزایی کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود. لذا همانگونه که در بیانیه نشست سه جانبه بین ایران، هند و روسیه در تاریخ ۴ جولای ۲۰۲۳ در تهران تصریح شده، ارتقا ساختار کنونی مدیریت این کریدور به سطح یک سازمان بین الملی، تحت عنوان «سازمان بین الملی کریدور شمال – جنوب» می‌تواند منجر به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور شده و در نتیجه باعث بهبود حمل و نقل بین المللی و توسعه حمل و نقل ترکیبی در چارچوب این کریدور شود. همچنین با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی، فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان با استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل و به صورت ترکیبی برای بهره مندی تمامی اعضای بریکس ارتقا می‌بخشد.

بذرپاش گفت: همانطور که در بیانیه نیز اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین حمل و نقل و لجستیک برای تقویت اتصال و افزایش کارایی و رقابت برای تبادلات اقتصادی و رشد بهتر، حمایت همه جانبه خود را اعلام می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اکنون فرصتی مغتنم فراهم شده تا برای دستایی به اهداف بریکس از جمله نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیره‌های تأمین، تحرک شهری در راستای اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستم‌های حمل و نقل عمومی شهری، آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حمل و نقل ایمن و تأمین مالی پروژه‌های حمل و نقل هم فکری داشته باشیم.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=238686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰