تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
1

ایران ما؛ میراث ما

  • کد خبر : 236748
  • 28 اردیبهشت 1403 - 21:14
ایران ما؛ میراث ما
از شنبه ٢٩ ارديبهشت تا جمعه ۴ خرداد هفته ميراث فرهنگى در ايران است.آغازين روز هفته مصادف با "روز جهانى موزه" با شعار موزه و آموزش و پژوهش" توسط ايكوم نامگذارى شده است.

جمهوریت-معاونت میراث فرهنگى با همکارى و مشارکت دستگاه هاى دولتى، سمن هاو تشکل هاى مردم نهاد، رسانه ها و مطبوعات، دانشگاه ها و موسسات پژوهشى و علمى برنامه هاى متنوع، متعدد در سراسر کشور تدارک دیده است

علی دارابی،سیاستمدار و عضو هیئت علمی دانشگاه، محقق در حوزه ارتباطات و انقلاب اسلامی و  قائم‌مقام وزیر و معاون  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، با فرا رسیدن هفته میراث فرهنگی ضمن تبریک و خسته نباشید به همکاران و دست اندر کاران در صفحه شخصی خود  نوشت:

با تبریک هفته میراث فرهنگى و روز جهانى موزه به همه همکاران و دست اندرکاران و خدا قوت در سراسر کشور توفیق خدمت شایسته در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگى کشور را خواهانم.
رونمایی از الواح هخامنشى استردادى از آمریکا، نمایش آثار کمتر دیده شده موزه ملى ایران در ١١ استان کشور، افتتاح و بهره بردارى از ۳۶۰ پروژه و طرح هاى عمرانى، مرمتى و میراث فرهنگى، تجلیل از موزه داران برتر دولتى و خصوصى، تقدیر از برترین هاى نوروزى (مدیران- موزه ها، پایگاه ها، بناهاى تاریخى..)، آغاز بکار رسمى شعبات و دفاتر انجمن خیرین میراث فرهنگى در استانها، نشست مشترک معاونت میراث فرهنگى و مدیران صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، نشست مشترک مدیران کل میراث فرهنگى و اوقاف استانها، نشست اختصاصى با سمن ها و تشکل هاى مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگى، مراسم ویژه ثبت جهانى تذهیب و تقدیر از جمعى از سرآمدان این هنر، مراسم مشترک میراث فرهنگى با دو نهاد مهم ایکوموس و ایکوم، برگزارى شب فرهنگى ایران و پاکستان، ویژه برنامه هاى مشترک با بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، برگزارى بیش از ١٠٠ نشست علمى، پژوهشى و تخصصى، نشست سراسرى هیات هاى راهبردى پایگاه هاى میراث ملى و جهانى را باید از مهم ترین آنها برشمرد.

هفته میراث فرهنگى با شعار مشارکت مردمى و مسئولیت اجتماعى
بدنبال آن است که حفاظت، صیانت و معرفى میراث فرهنگى را از طریق مردم و نهادهاى مردمى بسط و گسترش دهد.

ایران عزیز جزو ده کشور بزرگ تمدنى جهان است. قدمتى بیش از ٧٠٠٠ سال و سابقه سکونت بشرى بیش از یک میلیون سال را از آن خود کرده است.
در ثبت میراث ملموس و طبیعى با ٢٧ اثر در ١٠٧ سایت جهانى جزو ١٠ کشور برتر دنیاست.

در حوزه میراث ناملموس با ثبت ٢۴ عنصر قبلا رتبه هفتم و در دولت سیزدهم با افزایش تعداد پرونده دو رتبه صعود و مقام پنجم دنیا را دارد.
از پروندهاى ثبت شده جهانى برخى زنجیره اى هستند؛
۵۴ کاروانسرا در ۲۴ استان / ١١ قنات / ٩ باغ /۵ جنگل هیرکانى/٣ کلیسا/ ٣ بیابان لوت/ ٢ اورامانات/٢ منظر ساسانى فارس را باید مورد تاکید قرار داد.

۴۱/۳۴۴ اثر ثبتى در ایران داریم که شامل موارد زیر است:

۱۴/۷۷۷ ابنیه
۱۹/۶۳۷ تپه ومحوطه
۲/۵۱۴ منقول
۱/۱۵۴ آثار طبیعى
۳/۰۵۶ ناملموس
۱۱۶ بافت شهرى و روستایی است.

ایران داراى ۸۳۳ موزه است؛
۲۵۹ موزه وابسته به وزارت میراث
۳۲۳ موزه غیر وابسته
۲۱۴ موزه خصوصى
۳۷ موزه مشارکتى است.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=236748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰