تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
6
وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

تکمیل کریدور شمال جنوب با توسعه بندر چابهار

  • کد خبر : 236449
  • 25 اردیبهشت 1403 - 11:59
تکمیل کریدور شمال جنوب با توسعه بندر چابهار
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار بین هند و ایران گفت: در این قرارداد علاوه بر توسعه بندر به پس کرانه نیز توجه شده است.

جمهوریت–  سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی، آبراهه‌های هند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در یک نشست خبری حضور یافتند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دو کشور در زمینه توسعه کشتیرانی گفت: توسعه زیرساخت‌های کریدوری و توسعه ناوگان برای حمل بیشتر کالا پیش از این نیز در دستور کار بوده و توسعه نرم افزارها نیز در برنامه است.

وی ادامه داد: بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور مدیون رشد نرم افزارهای مربوط به این حوزه است.

رشد ۱۵۴ درصدی خط کانتینری ایران، چین و هند

بذرپاش گفت: خط کانتینری بین ایران، چین و هند در جریان است و در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت این خط بیش از ۱۵۴ درصد رشد داشته است. این رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر چابهار امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان ترانزیت باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل ظرفیت‌های کشتیرانی نیز به صورت جدی در دستور کار است و در تلاشیم تا با مذاکرات مشترک، ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک را در دستور کار قرار دهیم که می‌تواند به صورت جدی به توسعه تجارت در این بندر و بنادر مختلف کمک کند.

چابهار نقشی راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب

وی در خصوص نقش بندر چابهار در کریدور شمال جنوب، توضیح داد: بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و می‌تواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند. این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را می‌تواند از طریق خطوط جاده‌ای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال- جنوب به ویژه شاخه شرقی آن دارد.

بذرپاش ادامه داد: تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان می‌تواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایه گذاری در این بندر گفت: در مجموع برای تامین مالی تاکنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر به صورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد، برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، می‌تواند گواهی بر این امر باشد.

بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیش از پیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.

وی همچنین در خاتمه در پاسخ به این که آیا موضوع توسعه گردشگری نیز در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل شدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که می‌توانند ظرفیت‌های مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

قرارداد تجهیز و توسعه بندر و پس‌کرانه چابهار میان ایران و هند امضا شد

قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی و بین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند به امضا رسید.

در این قرارداد بلندمدت که در پی توافق‌های پیشین صورت‌گرفته بین دو کشور به امضا رسیده، تصمیم بر آن است که طرف هندی یعنی شرکت IPGL به توسعه بندر چابهار بپردازد و سرمایه‌گذاری ۳۷۰ میلیون‌دلاری در این زمینه صورت خواهد گرفت. شایان ذکر است که این سرمایه‌گذاری قابل افزایش است.

این قرارداد می‌تواند کمک شایانی به توسعه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب کرده و مسیر تجاری جدیدی را برای تجار منطقه ایجاد کند.

این قرارداد می‌تواند بخش مهمی از ترانزیت دریایی کشور را به سمت چابهار سوق دهد و در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که بخش ترانزیت در کشور با رشدی مطلوب همراه شود.

از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می‌توان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقت‌نامه بین‌المللی حمل‌ونقل در کریدور شمال_ جنوب، موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل چندوجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند و آسیای میانه اشاره کرد.

تقویت و تسهیل همکاری‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه‌ای حمل‌ونقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.

برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش‌بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از ترمینال‌های کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد.

همچنین طرف هندی به‌منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان ۱۲۰ میلیون دلار در تأمین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل‌ونقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.

بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال_ جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.

ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است

مهرداد بذرپاش در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند که امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر قرارداد بندر چابهار، برای تکمیل کلان پروژه کریدور شمال-جنوب گرد هم آمدیم که بعد از مذاکرات نارندرا مودی نخست وزیر جمهوری هند و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، موضوع کلان پروژه «ایران راه» در دستور کار ما قرار گرفت.

وی افزود: در راستای تکمیل پروژه‌های کریدور شمال_جنوب و ترانزیت به کشورهای منطقه، پروژه‌های متعددی در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها تلاش می‌شود. همچنین ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است. به‌طوری‌که میزان رشد ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ درصد بوده است و روند رشد بیش از ۵۰ درصدی در سال جاری گواه اهتمام دولت در این مسیر است.

وی افزود: در نشست سه‌جانبه هند و ایران و روسیه نقشه کلان پروژه ایران راه تقدیم عزیزان شد. توافقی که در گذشته انجام شد و قراردادی که امروز به نتیجه رسید گواه این اهتمام است.

بذرپاش با بیان اینکه چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت منطقه است، گفت: در تلاش هستیم راه آهن چابهار به زاهدان امسال به بهر برداری برسد زیرا ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. همچنین توسعه راه‌های مواصلاتی جاده‌ای در مسیر دریا و توسعه فرودگاهی از دیگر برنامه‌های ما در این منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی، تعریف شهرهای ساحلی در مجاورت بندر چابهار را به عنوان ارزش افزوده این بندر دانست و اظهار کرد: از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و هند را یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا می‌دانیم. توافق و توسعه روابط در دستور کار دولت ایران قرار دارد و معتقدیم این یک شروع توسعه تجاری بین دو کشور است.

وی افزود: دسترسی کشور هند از طریق بندر چابهار، شبکه‌های ریلی و جاده‌ای ایران به کشورهای افغانستان، آسیای میانه و ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه از مزیت‌های این پروژه برای هند است.

بذرپاش خطاب به سایر کشورهای منطقه که ایران با آنها روابط تجاری و اقتصادی دارد، گفت: موضوع توسعه ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: امروز یک قرارداد بلند مدت به امضا طرفین می‌رسد و فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز می‌شود. همچنین در آینده نزدیک خبرهای بهتری را خواهیم شنید. به طوریکه قراردادهای خوبی با کشورهای منطقه در دست تهیه است که اخبار خوش آن به علاوه گزارشی از پیشرفت و توسعه پروژه‌ها خدمت مردم شریف ایران اعلام می‌شود.

بذرپاش در پایان از وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند برای حضور در این مراسم به علاوه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه، سفیر هند و سایر همکاران که برای توسعه روابط لجستیکی و ترانزیتی دو کشور تلاش کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

 

وزیر بنادر و کشتیرانی و آبراهه‌های هند:چابهار تجارت منطقه را متحول می‌کند

سارباناندا سونوال وزیر بنادر و کشتیرانی هند و  وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در نشستی خبری حضور یافتند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

وزیر بنادر و کشتیرانی و آبراهه‌های هند در این نشست خبری گفت: این لحظه‌ای تاریخی است و می‌توانیم با اجرای این قرارداد، هدف نخست‌وزیر هند مبنی بر توسعه اتصالات منطقه‌ای را محقق کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: باور داریم که بندر چابهار نه تنها موجب توسعه تجارت برای دو کشور خواهد شد بلکه می‌تواند، تجارت منطقه را متحول کند و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

سونوال افزود: در سفرهای توسعه‌ای هند به دنبال همکاری‌های مشترک با کشورهای مختلف هستیم و اطمینان داریم که این اقدام می‌تواند برای کشورهای منطقه قله‌های جدیدی را در زمینه توسعه تجارت ایحاد کند.

وی همچنین اظهار کرد: امضای این قرارداد بلندمدت نشان‌دهنده اعتماد و دوستی بین دو کشور است.

وزیر کشتیرانی و بنادر و آبراهه‌های هند در خصوص نقش چابهار در اتصال کشورها گفت: بندر چابهار موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد و دسترسی به کشورهای مختلف را ایجاد می‌کند. توسعه بیشتر این بندر برای دسترسی به بازارهای مشترک برای هر دو کشور در دستور کار است.

 

قرارداد بلند مدت، بعد از قراردادهای کوتاه مدت بسته شد

وی ادامه داد: امروز در خاطر همه ما باقی خواهد ماند، پیش از این قراردادهای کوتاه مدت داشتیم، اما اکنون قرارداد بلندمدت خواهیم داشت و این اقدام علاوه بر توسعه تجارت در منطقه رشد اقتصادی را برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت و می‌تواند آینده‌ای بهتر را برای ایران و هند ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=236449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰