تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
3
معاون محیط زیست البرز:

خبر شکار «هما» در طالقان کذب است

  • کد خبر : 230186
  • 07 اسفند 1402 - 17:24
خبر شکار «هما» در طالقان کذب است
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست البرز گفت: مطالب منتشر شده در خصوص شکار شدن هما در طالقان صحت ندارد.

جمهوریت– معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست البرز گفت: مطالب منتشر شده در خصوص شکار شدن هما در طالقان صحت ندارد.

رضا قاسمپور  اظهار کرد: طی چند روز گذشته رسانه‌ها اخباری در خصوص مشاهده همای سعادت در ارتفاعات طالقان منتشر کردند.

وی ادامه داد: هنوز چند ساعت از انتشار این خبر نگذشته بود که برخی رسانه‌ها خبر از شکار شدن این پرنده دادند که صحت ندارد و کذب است.

وی با بیان اینکه عکس منتشر شده در فضای مجازی مربوط به چند سال قبل است، گفت: این پرنده در سال ۱۴۰۰ آسیب دیده بود و در ارتفاعات طارم زنجان توسط محیط بانان زنده گیری و پس از درمان مجددا در طبیعت رهاسازی شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه هما پرنده‌ای نادر و در معرض خطر انقراض است، گفت: این پرنده در ارتفاعات منطقه حفاظت شده البرز جنوبی  و طالقان وجود دارد و در گشت‌های محیط بانان در منطقه دیده شده است.

وی اضافه کرد: هما پرنده‌ای از تیره قوشیان و جنس کرکس‌ها (لاشخورها) است و طول بدن آن بین ۱۰۲ تا حدود ۱۲۵ سانتی‌متر و طول بالش نیز بین ۲۳۵ تا ۲۷۵ سانتی‌متر است.

قاسمپور با بیان اینکه هما بزرگ‌ترین کرکس ایران است، گفت:  کرکس‌ها رفتگران طبیعت هستند که با تغذیه از لاشه‌ها به پاکیزگی طبیعت کمک می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست البرز اضافه کرد: این پرنده تک زی است و در کوهستان‌های مرتفع و دور افتاده و غارهای مشرف به دره آشیانه می‌سازد.

وی گفت: تعداد این پرنده حمایت شده در ایران به نسبت اندک است و طی چند سال اخیر در منطقه البرز جنوبی و طالقان دیده شده است.

بیشتر بخواانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=230186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰