تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
4

لزوم اتخاذ سیاست های کلان و اثرگذار در اقتصاد کشور

  • کد خبر : 217999
  • 13 آبان 1402 - 8:53
لزوم اتخاذ سیاست های کلان و اثرگذار در اقتصاد کشور
سیزدهمین نشست ستاد مقابله با فقر و فساد مرکز پژوهش های مجلس برگزار و در آن بر اتخاذ سیاست های کلان و اثرگذار برای اقتصاد کشور تأکید شد.

به گزارش جمهوریت، سیزدهمین نشست ستاد مقابله با فقر و فساد و تبعیض مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با عنوان «چهارچوب مطالعات ستاد مقابله با فقر، فساد و تبعیض در حوزه فقر» برگزار شد.

از محورهای اصلی این نشست، گستردگی میزان فقر مطلق، تعدد عوامل ایجادکننده فقر، تنوع ابعاد فقر، ضعف نظام حکمرانی رفاه اجتماعی در رفع فقر و بررسی عوامل مؤثر بر این موارد بود.

ستاد مقابله با فقر، فساد و تبعیض مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست بر لزوم نگاه دفاتر مطالعاتی به نرخ رشد اقتصادی پایین و تورم بالا در پژوهش‌های خود درباره عوامل ایجادکننده فقر و… تأکید داشتند.

همچنین در این نشست بر لزوم پیگیری هرچه بیشتر ستاد مقابله با فقر و فساد و تبعیض مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص آمار فقر تأکید و از کارشناسان این مرکز خواسته شد تا با انتشار گزارش‌هایی به سیاست‌گذاران و تصمیم گیران کشور در خصوص تبعات فقر فراگیر، رسیدن نرخ فقر به نقطه تعادلی و نیز مسیر بسیار سخت برای کم کردن نرخ فقر تعادلی هشدار دهند.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با تأکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی و سیاسی اتخاذ شده، در مسیر کاهش فقر اثرگذار نیستند، بر لزوم تغییر همه جانبه سیاست‌های کلان کشور و نگاه‌های جدید اقتصادی و سیاسی اثرگذار بر اقتصاد کشور تأکید کردند.

در این نشست با اشاره به اینکه درآمد سرانه فعلی کشور به مقدار دهه ۶۰ و ۷۰ رسیده، اعلام شد که فقر به‌کارگیری ذهن و مغز، موضوع مهم تری نسبت به فقر اقتصادی و ضعف در برنامه‌های کلان اقتصادی است.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین مسئله فقر در کشور را به دو بخش کلان تقسیم کردند؛ رشد اقتصادی و نگاه سیاست‌های اجتماعی به فقر. /

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=217999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰