تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
9

تحلیل فنی/بیت‌کوین و طلا، دست در دست هم

  • کد خبر : 217048
  • 06 آبان 1402 - 18:47
تحلیل فنی/بیت‌کوین و طلا، دست در دست هم
در بازه زمانی ۳۰روزه قیمت طلای جهانی حدود ۳‌درصد و قیمت بیت‌کوین حدود ۲۸‌درصد رشد داشته است؛ این یعنی بازدهی بیت‌کوین در بازه زمانی یک‌ماه اخیر در مقایسه با فلز زرد گرانبها یعنی طلا تقریبا ۱۰ برابر بوده است.

جمهوریت-در بازه زمانی ۳۰روزه قیمت طلای جهانی حدود ۳‌درصد و قیمت بیت‌کوین حدود ۲۸‌درصد رشد داشته است؛ این یعنی بازدهی بیت‌کوین در بازه زمانی یک‌ماه اخیر در مقایسه با فلز زرد گرانبها یعنی طلا تقریبا ۱۰ برابر بوده است.

پس‌از رشد چشمگیر قیمت بیت‌کوین و رسیدن آن به‌سطح ۳۴‌هزار دلاری، این رمزارز به تن‌هایی کنترل نیمی از بازار را به دست گرفت. بیت‌کوین نسبت به کف قیمتی خود در نوامبر سال ۲۰۲۲ تا امروز بیش از ۱۲۰‌درصد بازدهی داشته و سلطه آن بر بازار رمزارز‌ها در حال حاضر کمی بیش از ۵۰‌درصد است. سلطه زیاد بیت‌کوین بر بازار، خود از اهمیت زیاد تحلیل وضعیت آن برای آگاهی از روند حرکت آلت کوین‌ها حکایت دارد.

بیت‌کوین که در نوامبر سال ۲۰۲۲ در محدوده قیمتی ۱۵ تا ۲۰‌هزار دلار در نوسان بود، در حال حاضر در محدوده ۳۰ تا ۳۵‌هزار دلار در نوسان است. روند صعودی بیت‌کوین در ماه اکتبر با سرعت زیادی ادامه دارد و در حال حاضر پادشاه بازار رمزارز‌ها در محدوده نزدیک به ۳۵‌هزار دلار معامله می‌شود.

در بازه زمانی ۳۰روزه قیمت طلای جهانی حدود ۳‌درصد و قیمت بیت‌کوین حدود ۲۸‌درصد رشد داشته است؛ این یعنی بازدهی بیت‌کوین در بازه زمانی یک‌ماه اخیر در مقایسه با فلز زرد گرانبها یعنی طلا تقریبا ۱۰ برابر بوده است

دارایی‌های رمزنگاری‌شده در گذشته هم ثابت کرده اند که در روند‌های صعودی نسبت به فلزات گرانبها نظیر طلا اقبال بیشتری دارند و به دلیل «کوچکی حجم بازار» و «دسترسی معاملاتی آسان تر» دستخوش نوسان قیمت بیشتری خواهند شد. البته نباید فراموش کرد که با گسترش آگاهی عمومی در مورد مزایای بیت‌کوین نسبت به ارز‌های فیات و طلا روزبه روز به پذیرش عمومی آن نزدیک خواهیم شد.

مزایایی همچون قابلیت انتقال آسان، هزینه نگهداری و حفظ امنیت پایین، تقسیم پذیری بیشتر، نگهداری ناشناس و مصون بودن از تورم به خودی خود دلایل جذابیت ذاتی بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری هستند.

بازار رمزارز‌ها در حال بلوغ و در مرحله تاثیرپذیری -نه تاثیرگذاری- از بازار‌های مالی دیگر قرار دارد. همبستگی بازار رمزارز‌ها با بازار‌های دیگر در ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است. بازار‌های مالی تحت تاثیر تصمیم‌های کلان اقتصادی دولت‌ها قرار می‌گیرند، پس نمی‌توان اثرپذیری قیمت‌ها در این بازار از سیاستگذاری کلان، به‌خصوص در سطح اتحادیه اروپا و بانک‌مرکزی آمریکا را نادیده گرفت.

از آنجا که در حال حاضر نرخ بهره بزرگ‌ترین محرک اقتصاد کلان است و گمانه زنی‌های مداوم در مورد نزدیک بودن به پایان سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو، نشان دهنده وضعیت تورمی در آینده نزدیک است، بار دیگر توجه معامله گران و سرمایه‌گذاران جهان به بیت‌کوین جلب شده است.

از طرفی افزایش نگرانی‌ها در زمینه تشدید تنش‌های بحرانی میان اسرائیل و فلسطین، ادامه جنگ طولانی اوکراین و روسیه و ناآرامی‌های منطقه قره باغ بار دیگر و بیش از گذشته اهمیت دارایی‌های رمزنگاری‌شده در زمان بحران‌های ژئوپلیتیک را نشان داد. رمزارز‌ها اساسا ماهیتی غیرمتمرکز و جهانی دارند و در این مواقع ذخایر بهتری نسبت به پول‌های محلی کشور‌ها محسوب می‌شوند.

تحلیل فنی

با نگاه به نمودار قیمت بیت کوین، نواحی عرضه و تقاضای اصلی به عنوان سطوح مقاومت و حمایت قابل تشخیص هستند. در تحلیل فنی، این نواحی تمایل معامله گران به معکوس کردن یا توقف روند قیمت را نشان می‌دهند. سطح حمایتی بیانگر قدرت خریداران در محدوده‌ای از قیمت برای جلوگیری از ریزش بیشتر و سطح مقاومتی نشان دهنده قدرت فروشندگان در محدوده‌ای از قیمت برای جلوگیری از صعود بیشتر ارزش یک دارایی است.

در حال حاضر گاو‌های بازار بیت‌کوین چند بار موفق به شکستن مقاومت قوی ۳۰هزاردلاری در بازه زمانی هفتگی شده و این محدوده را مورد آزمایش قرار داده اند. مقاومت ۳۰هزاردلاری علاوه بر اینکه سد تکنیکال برای رشد قیمت است، سد روانی قوی نیز محسوب می‌شود.

معمولا اعداد رند مقاومت‌های سخت تری هستند و بیت‌کوین جسورانه مقاومت روانی ۳۵هزاردلاری را هم آزمود. البته باید در نظر داشت که مقاومت اصلی و سد راه بعدی بیت‌کوین در بازه زمانی هفتگی، محدوده قیمت ۳۸‌هزار دلار است که به عنوان مهم‌ترین دیوار فروش نزدیک، پیش روی گاو‌های بازار قرار دارد.

در بازه زمانی هفتگی اصلی‌ترین حمایت بیت‌کوین محدوده ۲۴ تا ۲۵‌هزار دلار است که البته با توجه به اخبار مثبت در این روز‌ها بعید است در صورت ریزش قیمت‌ها شاهد این محدوده باشیم؛ مگر اینکه تحولات قانون‌گذاران، ورق بازی را به ضرر خریداران برگرداند.

در این صورت یکی از حمایت‌های مهم در بازه زمانی روزانه دو محدوده در حوالی ۲۸ و ۲۶‌هزار دلار است که می‌تواند مانع ریزش بیشتر قیمت شود. این روز‌ها که اخبار، داغ و لحظه‌ای است و تحولات قانونی و پذیرش رمزارز‌ها به‌خصوص بیت‌کوین بیشتر شده است، معامله گران باید بیش از گذشته رسانه‌ها را رصد کنند.
باید در نظر داشت که امیدواری به ادامه روند صعودی بیت‌کوین صرفا از بعد تحلیل فنی یک اشتباه فاحش است؛ هرچند

بسته شدن کندل هفتگی فعلی در بالای محدوده ۳۴ تا ۳۵‌هزار دلار می‌تواند شرایط ادامه رشد قیمت‌ها را فراهم‌تر کند. اتریوم به عنوان مهم‌ترین آلت کوین بازار در یک‌هفته اخیر رشد تقریبا ۱۰درصدی را تجربه کرده و بالای ۱۸۰۰دلار در حال معامله است. قیمت سایر آلت کوین‌های کوچک‌تر هم به تبعیت از رشد اخیر بیت‌کوین صعودی بوده است.

به طور نمونه در ۱۰ روز اخیر سولانا با ۳۰‌درصد و چین لینک با ۴۰‌درصد رشد مواجه شده اند. به طورقطع تا زمانی که روند حرکت صعودی بیت‌کوین متوقف نشود، رشد آلت کوین‌ها ادامه خواهد داشت. با لیکویید شدن ۳۸۷میلیون دلار موقعیت معاملات آتی (فیوچرز) بیت‌کوین در پی رشد سریع این ارز، خرس‌های بازار برای چندمین بار در یک‌ماه اخیر متحمل ضرر شدند و خسته‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.

تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای

یکی از ویژگی‌های ارز‌های رمزنگاری‌شده که بر بستر بلاک‌چین توسعه یافته اند، شفافیت داده‌ها و تراکنش هاست. از آنجا که قیمت ممکن است در سطح صرافی‌ها به صورت مجزا یا گروهی، تحت دست کاری هماهنگ شده قرار بگیرد، صرف بررسی فنی نمودار رمزارز‌ها نمی‌توان به تحلیل جامع و صحیحی از آینده بازار دست یافت. با استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای بیت‌کوین به عنوان رهبر بازار، می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران را در تمام بازار رمزارز‌ها بررسی کرد.

این داده‌ها بسیار دقیق و برای تحلیل‌های میان مدت و بلندمدت بسیار قابل استناد هستند. یکی از شاخص‌های پرکاربرد برای راستی آزمایی سطوح حمایت و مقاومت فنی براساس داده‌های درون زنجیره ای، شاخص «پراکندگی قیمت تحقق یافته به تفکیک باند‌های طول عمر» یا Age Bands Realized Price Distribution است.

این شاخص، بیت کوین‌ها را براساس طول عمر ذخیره به گروه‌های رنگی متفاوت تقسیم می‌کند و نشان می‌دهد که چه مقدار بیت‌کوین برای چه مدت و در چه ناحیه قیمتی انباشت شده است. براساس نمودار برگرفته‌شده از وبگاه تحلیل آنچین (Chain Exposed) بیشترین میزان ذخیره و نگهداری بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و میان مدت در ناحیه ۲۸ تا ۳۱‌هزار دلار بوده است.

این همان ناحیه مقاومتی مهم است که هم اکنون بیت‌کوین درصدد شکستن کامل آن است. نواحی ۱۸ تا ۲۰‌هزار دلار نیز بیت‌کوین را در صورت ریزش قیمت حمایت خواهند کرد.

بررسی تحولات قانون‌گذاری

فهرست شدن صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای به نام «آی شیرز بیت‌کوین تراست» مربوط به شرکت مدیریت دارایی بزرگ بلک راک در شرکت تسویه معاملات بازار بورس نزدک (DTCC) موجی از هیجان را در بازار رمزارز‌ها به راه انداخت. براساس تاریخ درخواست بلک راک، کمیسیون بورس تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ (مصادف با ۲۰دی) فرصت دارد که در مورد تایید یا رد درخواست این شرکت تصمیم‌گیری کند.

در حال حاضر و پس از ۱۰ سال عدم‌موافقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با درخواست شرکت‌ها مبنی بر تایید «صندوق‌های معاملاتی بیت‌کوین با قیمت لحظه ای» این یک موفقیت بزرگ در جهت روند روبه رشد پذیرش عمومی این ارز توسط نهادها، سرمایه‌گذاران و مردم به حساب می‌آید و زمینه ورود سرمایه‌های بزرگ به این بازار را فراهم‌تر می‌کند.

همچنین اخیرا قانون‌گذاران بخش حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا، طی بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت ارتقای استاندارد‌های حفاظت از حریم شخصی استفاده کنندگان از «یورو دیجیتال» تاکید کرده اند. آن‌ها اعلام کردند از آنجا که تراکنش‌های کوچک از نظر پول شویی و تامین مالی تروریسم خطری ندارند، نباید برای نهاد‌ها و افراد دیگر قابل مشاهده باشد.

این امر با وجود اینکه به طور مستقیم ارتباطی با رشد قیمت بیت‌کوین ندارد؛ اما در واقع ارج نهادن و تصدیق ایده درست آن توسط بخش قانون‌گذاری در اتحادیه اروپاست.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=217048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰