تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
3

حمایت وزارت نفت از برقی کردن خودروها

  • کد خبر : 207505
  • 01 شهریور 1402 - 15:00
حمایت وزارت نفت از برقی کردن خودروها
وزیر نفت با اعلام حمایت این وزارتخانه از سرمایه گذاران بخش خودروهای برقی عمومی، از ثبت رکورد تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.

جمهوریت وزیر نفت با اعلام حمایت این وزارتخانه از سرمایه گذاران بخش خودروهای برقی عمومی، از ثبت رکورد تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.

به گزارش ایرنا، جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نفت به سرمایه گذارانی که برای برقی کردن خودروهای عمومی اقدام کنند، به مقدار صرفه جویی سوخت، حواله سوخت پرداخت می کند و یا معادل قیمت سوخت به نرخ روز، به آنان پرداخت می شود.

وی افزود: کار مشترکی بین وزارتخانه‌های نفت و صمت و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دنبال می شود که شامل برقی شدن خودروهای عمومی تهران است و افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری کنند، وزارت نفت معادل سوختِ صرفه جویی شده، به قیمت فوب خلیج فارس به سرمایه گذار اعتبار می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح از تاکسی ها و وانت بارها شروع می شود و انقلابی در این صنعت خواهد بود و کاهش آلایندگی در شهر تهران را در پی خواهد داشت.
تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت

اوجی همچنین اعلام کرد: تولید واقعی نفت خام به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که تا پایان شهریور این میزان به ۳.۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت بیان کرد: در ۴ ماهه امسال ۱۶ درصد گاز بیشتر یعنی روزی ۳۶ میلیون متر مکعب بیشتر و در نتیجه روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع را به نیروگاه ها تزریق کرده ایم که هم به کاهش آلایندگی و هم افزایش صادرات سوخت مایع می انجامد.

دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

وی افزود: در تمام جایگاه های سوخت عملیات سوخت رسانی طبق روال عادی در جریان است و فضایی که رسانه های معاند به آن دامن زده بودند، خنثی شد.

وزیر نفت بار دیگر تاکید کرد: دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و از مردم می خواهم با تنظیم موتور و باد لاستیک خودروهای شخصی خود به کاهش مصرف بنزین کمک کنند.

اوجی این را هم گفت که مصرف بنزین از روزی ۱۳۷ میلیون لیتر در ماه گذشته به ۱۱۳ میلیون لیتر کاهش یافته است.

وی با تکذیب تامین سوخت از روسیه و تاکید بر اینکه در کشور کمبود بنزین نداریم، خاطر نشان کرد: ذخایر بنزین در کشور نسبت به ۴ ماه سال گذشته ۱۵۰ میلیون لیتر هم بیشتر داریم.

اوجی با اشاره به تغییرات سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی، گفت: در گذشته سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی در ردیف بودجه کل کشور لحاظ شده و به صورت اعتباری از طریق بانک ملت انجام می‌شد اما امسال این سهمیه از ردیف بودجه کل کشور حذف شد به همین دلیل وزارت نفت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد پیشنهاد داد تا اختلاف قیمت بین نرخ آزاد بنزین و نرخ سهمیه‌ای بنزین در قالب حسابی مجزا محاسبه و به این گروه از رانندگان پرداخت شود.

وی از تعمیر و تکمیل پمپ‌های بنزین در استان‌های منتهی به مرزهای زمینی برای خروج زائران اربعین خبر داد و افزود: ظرفیت بنزین جایگاه‌های عرضه سوخت در داخل کشور برای این گروه از زائران افزایش یافته است ضمن آنکه در خاک عراق نیز پنج میلیون لیتر گازوییل برای زائران عتبات پیش‌بینی کرده‌ایم.

وزیر نفت میانگین مصرف بنزین در سال گذشته را بین ۱۰۱ تا ۱۰۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این حجم مصرف در چند روز گذشته از مرز ۱۳۶ میلیون لیتر در روز عبور کرد و یعنی افزایش ۱۳ درصدی مصرف بنزین که البته بخشی از آن به دلیل ورود سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به چرخه خودروهای شخصی است اما هیچ خودروی فرسوده‌ای از ناوگان خارج نمی‌شود که سبب افزایش مصرف ۵ میلیون لیتری سوخت در روز شده است.

اوجی افزایش ترددهای تابستانی در شهریور را دومین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور اعلام کرد و افزود: این سفرها طبق اعلام پلیس راهور ۶ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی شایعه افزایش قیمت بنزین توسط دولت را از دیگر دلایل هجوم مردم به پمپ‌های بنزین و شکل گرفتن مصرف کاذب دانست و با رد کاهش سهمیه پمپ‌های بنزین‌ها، گفت: سهمیه هیچ جایگاهداری را کم نکردیم. خیال مردم راحت باشد، دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

اوجی از بهبود درآمدهای ارزی ناشی از افزایش صادرات نفت از سال ۱۴۰۰ به این سو سخن گفت و افزود: اگر این اتفاق نیفتاده بود در سال ۱۴۰۰ کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت که بخش اعظم آن مربوط به تکالیف بودجه‌ای وزارت نفت بود، رفع شد. در سال ۱۴۰۱ نیز ۹۸ درصد تکالیف بودجه‌ای‌مان انجام شد و خوشبختانه تامین منابع ارزی نیز به وفور در حال انجام است و مشکلی نداریم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=207505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰