تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
4
دیدار 1.5 ساعته امیرعبداللهیان با محمد بن سلمان؛

سلام محمد بن سلمان برای مقام معظم رهبری و رئیسی

  • کد خبر : 206563
  • 28 مرداد 1402 - 0:19
سلام محمد بن سلمان برای مقام معظم رهبری و رئیسی
خبرنگار خبرگزاری رویترز ( جیسو میشا احمدی) از جده گزارش داد " این دیدار نشانه بزرگ از گرمی و رشد روابط میان ایران و سعودی است". این سفر در ابتدا قرار بود تنها یک روزه باشد اما سپس دو روز به طول انجامید .

جمهوریت – وزیر خارجه ایران در سفر به عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به سعودی از سال ۲۰۱۵ تاکنون یعنی در ۸ سال اخیر است.
همچنین این نخستین دیدار محمد بن سلمان و یک مقام ارشد ایرانی به شمار می آید.

گرچه محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر بعد از پادشاه نفر دوم حکومت است اما از او به عنوان حاکم واقعی کشور یاد می شود. او  از سال ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد منصوب شد.

 

این دیدار بعد از گذشت ۷ سال تنش و نزاع و رویارویی میان دو کشور انجام می شود. محمد بن سلمان از جمله چهره هایی بود که به شدت در سال های اخیر در ایران مورد انتقاد و حمله قرار گرفت.

برگزاری دولت سعودی (واس) نوشت که در این دیدار ، وزیر خارجه ایران سلام و تقدیر رئیس جمهوری ابراهیم رئیسی را برای خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد محمد بن سلمان منتقل کرد. ولیعهد هم خواستار انتقال سلام و سپاس خادم حرمین شریفین و خود برای رئیس جمهور ایران شد.

در عربستان سعودی، خادم حرمین شریفین لقب پادشاه است.

امیرعبداللهیان : دیدار ۱٫۵ ساعته با محمد بن سلمان داشتم

حسین امیرعبداللهیان بعد از دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، آن را “گفتگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش و مبتنی بر سیاست همسایگی” توصیف کرد.

به نوشته ایرنا، وی در در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: صبح امروز با «بن‌سلمان» ولیعهد عربستان‌سعودی به مدت ۹۰ دقیقه در جده دیدار داشتیم.

وی ادامه داد: گفتگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی. با اراده روسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها تاکید شد. در منطقه بر امنیت و توسعه برای همه اتفاق نظر داریم.

امیرعبداللهیان: عزم ایران برای توسعه مناسبات با عربستان سعودی

سایت وزارت خارجه ایران هم درباره این دیدار نوشت: “دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با امیر محمد بن سلمان ولیعهد و‌ نخست وزیر پادشاهی عربستان سعودی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و عربستان تاکید کرد”.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر فرصت‌های فراروی دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می‌توانند با توسعه همه جانبه همکاری‌ها از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی و مردمی، رشد و شکوفایی بیشتر را برای منطقه رقم بزنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات نظام بین الملل تاکید کرد: امروز ما در برابر یک مسئولیت تاریخی قرار داریم. امیرعبداللهیان با بیان دستاوردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران افزود: راه موفقیت منطقه تقویت گفتگو و همکاری و افزایش همکاری‌های توسعه محور است.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به جایگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و‌ جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست. وزیر خارجه کشورمان بر اهمیت امنیت درونزا و پایدار منطقه تاکید کرد.

سلام محمد بن سلمان برای مقام معظم رهبری و رئیسی

سایت وزارت خارجه ایران درباره این دیدار اضافه کرد:

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با ابلاغ سلام خود و‌‌ پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رییس جمهور دکتر رئیسی گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد. ولیعهد عربستان با تاکید بر دعوت از رییس جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار با اهمیت برشمرد و‌ گفت این دیدارها تاثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت.

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مباحث منطقه ای و بین المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

 

خبرگزاری دولت سعودی (واس) هم با انتشار خبر این دیدار امیرعبداللهیان و محمد بن سلمان نوشت ” دو طرف روابط دوجانبه و فرصت های آینده برای همکاری میان دو کشور و راه های گسترش آن را علاوه بر تحولات منطقه ای و بین المللی بررسی کردند”.

ایران وسعودی در اسفند گذشته با میانجیگری چین، به ۷ سال قطع روابط پایان دادند و روابط دیپلماتیک را سرگرفتند. دو کشور همچنین سفارتخانه های خود را در ریاض و تهران بازگشایی کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران سفر به عربستان سعودی را از دیروز پنجشنبه آغاز کرد. او در ابتدا در سفر به شهر ریاض با همتای سعودی شاهزاده فیصل بن فرحان دیدار کرد. او در ریاض همچنین با حضور در محل سفارت ایران از نزدیک با کارکنان و فعالیت های سفارت آشنا شد.

سپس به سمت بندر جده در ساحل دریای سرخ پرواز کرد تا در این شهر ساحلی با شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر ۳۷ ساله سعودی دیدار کند.

خبرنگار خبرگزاری رویترز ( جیسو میشا احمدی) از جده گزارش داد ” این دیدار نشانه بزرگ از گرمی و رشد روابط میان ایران و سعودی است”.

این سفر در ابتدا قرار بود تنها یک روزه باشد اما سپس دو روز به طول انجامید .

در این سفر علی عنایتی سفیر جدید ایران در سعودی نیز امیرعبداللهیان را همراهی می کند. او همچنین مدیرکل خلیج فارس در وزارت خارجه ایران است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=206563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰