تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024
3

معادل فارسی واژه « پریود » اعلام شد

  • کد خبر : 200336
  • 25 تیر 1402 - 19:40
معادل فارسی واژه « پریود » اعلام شد
بیش از 10 واژه از جمله قاعدگی، رگل، پریود، حیض، عادت، ماهانه و حتی مریضی در محاورات برای توضیح این چرخه طبیعی به کار می رود؛ این عدم هماهنگی بر سکوت در خصوص صحبت درباره این دوره می افزاید. معادل فارسی واژه "ماهینگی" به جای پریود برگرفته از ارتباط چرخه طبیعی خونریزی زنان و ارتباط آن با طبیعت و ماه می باشد.

جمهوریت-بیش از ۱۰ واژه از جمله قاعدگی، رگل، پریود، حیض، عادت، ماهانه و حتی مریضی در محاورات برای توضیح این چرخه طبیعی به کار می رود؛ این عدم هماهنگی بر سکوت در خصوص صحبت درباره این دوره می افزاید. معادل فارسی واژه “ماهینگی” به جای پریود برگرفته از ارتباط چرخه طبیعی خونریزی زنان و ارتباط آن با طبیعت و ماه می باشد.

به گزارش دیده‌بان ایران، یکی از اهداف مهم پژوهش، ترجمان دانش است که در این راستا دکتر نسیمه ستایش دانش آموخته دکتری تخصصی سلامت باروری با راهنمایی دکتر مریم دامغانیان، علاوه بر برگزاری همایش یک روزه “حقوق قاعدگی مثابه حقوق بشر”در  ۷ خرداد ۱۴۰۲، و با توجه به نتایج  پایان نامه و بازخورد افراد نسبت به واژه قاعدگی، با پیگیری های مکرر، موفق به تصویب تغییر واژه ” قاعدگی” به “ماهینگی” در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تاریخ ۱۴۰۲.۴.۱۳ شد.
بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=200336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰