تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
2

زنگ خطر تورم با کسری بودجه ۱۴۰۲

  • کد خبر : 189974
  • 08 خرداد 1402 - 11:41
زنگ خطر تورم با کسری بودجه ۱۴۰۲
با وجود تاکید مکرر کارشناسان بر اهمیت این موضوع و اثر آن بر تورم‌‌‌های بالای اقتصاد ایران تاکنون اقدامات مناسبی در جهت کنترل و کاهش آن صورت نگرفته است و هر سال نیز کارشناسان و مسوولان ارقام متفاوتی را درباره کسری بودجه اعلام می‌کنند. بودجه ۱۴۰۲ نیز از این قائده مستثنی نیست و به نظر می‌رسد بیش‌برآوردی درآمدها و همچنین افزایش پایدار هزینه‌‌‌ها مشکلاتی را در سال‌جاری برای دولت به وجود می‌آورد.

جمهوریت-صبا نوبری نوشت: کسری بودجه ساختاری یکی از مشکلات جدی اقتصاد ایران طی دهه‌‌‌های گذشته بوده است. دولت‌‌‌ها در ایران معمولا برای جبران کسری بودجه به سراغ استقراض مستقیم از بانک‌‌‌مرکزی می‌روند یا با دور زدن بانک‌‌‌مرکزی از منابع بانکی استفاده می‌کنند. در هر دو صورت، به دلیل دست‌‌‌اندازی به ذخایر بانک‌‌‌مرکزی با افزایش پایه پولی نقدینگی، ‌‌‌ تورم حاصل می‌شود. البته اوراق بدهی هم یکی از گزینه‌‌‌هایی است که برای جبران کسری بودجه به سیاستگذار توصیه می‌شود؛ اما به دلیل حجم زیاد کسری بودجه و افزایش نرخ بهره، بازپرداخت آن نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

به گزارش دنیای اقتصاد،با وجود تاکید مکرر کارشناسان بر اهمیت این موضوع و اثر آن بر تورم‌‌‌های بالای اقتصاد ایران تاکنون اقدامات مناسبی در جهت کنترل و کاهش آن صورت نگرفته است و هر سال نیز کارشناسان و مسوولان ارقام متفاوتی را درباره کسری بودجه اعلام می‌کنند. بودجه ۱۴۰۲ نیز از این قائده مستثنی نیست و به نظر می‌رسد بیش‌برآوردی درآمدها و همچنین افزایش پایدار هزینه‌‌‌ها مشکلاتی را در سال‌جاری برای دولت به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189974

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰