تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
5

آیا بورس به مرحله هشدار رسیده است؟

  • کد خبر : 185345
  • 04 اردیبهشت 1402 - 11:49
آیا بورس به مرحله هشدار رسیده است؟
هر چند بورس فروردین ماه را رویایی به پایان برد اما همچنان کابوس تابستان ۱۳۹۹ دست از سر معامله گران بر نمی‌دارد.

جمهوریت – شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته با افت هزار و ۳۰۰ واحدی همراه شد. به زعم خیلی از اهالی بازار سرمایه این افت به علت تعطیلات پایان هفته بود تا معامله‌گران ریسک خبرهای این روزها را پوشش داده باشند.

اما طی روزهای گذشته هیچ خبر خاصی که بخواهد یک تهدید مهم برای بازار به حساب آید منتشر نشد. با این همه اما پیش‌بینی‌ها برای روند بازار با احتیاط‌های همیشگی در خصوص ریسک‌های سیستماتیک انجام می‌شود.

کابوس ۹۹ بورس

نکته دیگر که منجر به نگرانی برخی از فعالان بازار سرمایه شده، رشد سریع شاخص کل بورس است. موضوعی که می‌تواند برخی از سهام شرکت‌ها را در محدوده حباب قیمتی قرار دهد. هر چند این افزایش همراه با ورود پول حقیقی بود اما کابوس تابستان ۹۹ همواره همراه معامله گران است.

در واقع سوال این است که آیا تجربه ۹۹ تکرار می‌شود یا خیر؟ آیا در صورت تعدیل و اصلاح قیمت‌ها، واکنش معامله‌گران هیجانی خواهد بود و ریزش را تشدید می‌کند؟

به نظر می‌رسد با توجه به انتظارات تورمی، ریزش بزرگی در بازار سهام اتفاق نیفتد. اما دو عامل تعیین‌کننده خواهند بود.

عامل اول وضعیت بنیادی شرکت‌ها و گزارش‌های عملکردی آنها که نشان از ارزندگی سهام دارد. عامل دوم، تصمیمات بازارساز است.

بازار سهام ارزنده است

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس با توجه به عقب‌افتادگی نسبت به سایر بازارها، رشد بسیار خوبی را تجربه و بخشی از این عقب‌افتادگی را جبران کرد.

رجایی ادامه داد: سوالی که مطرح است آیا بورس ارزنده است؟ بله، بورس ارزنده است اما نه همه صنایع و نه همه شرکت‌ها. باید هر سهم را جداگانه در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با توجه به آنچه در گذشته رخ داد برای هفته پیش‌رو همچنان ارزش معاملات را بالا درنظر می‌گیریم. موج هیجان و بازار از قرمز به سبز و بالعکس رخ خواهد داد، اما قیمت‌ها هیچ نگرانی ندارند.

پیش‌بینی بورس در هفته جاری

در جریان معاملات روز چهارشنبه، ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۵ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان رسید. ارزش بازار نیز حوالی ۸ هزار و ۶۰۵ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت.

همچنان گروه خودرویی با استقبال خریداران مواجه شده است و بازار این گروه را به عنوان لیدر سنتی می‌شناسد.

گروه بانکی در آخرین روز کاری هفته گذشته رتبه دوم را از دست داد. گروه فلزات اساسی توانست با فروش بیش از یک هزار میلیارد تومانی در جایگاه دوم برترین ارزش معاملاتی‌ها قرار بگیرد. گروه بانکی نیز با ارزش معاملاتی حدود ۹۸۰ میلیارد تومانی جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که بیشتر شرکت‌های بورسی کامودیتی‌محور هستند. قیمت سهام این شرکت‌ها از قیمت دلار عقب مانده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد طراوت بازار این هفته نیز ادامه داشته باشد.

وی می‌افزاید: البته باید توجه داشت پیش‌بینی قطعی نمی‌توان داشت. بازار برای ادامه روند خود به استراحت نیاز دارد و این روند منطقی است. اما با توجه به ورود پول خوب از سمت اشخاص حقیقی همچنان پتانسیل برای رشد بورس وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: یکی از عواملی که می‌تواند بورس را به عنوان بازار برنده در ۱۴۰۲ معرفی کند، کاهش ریسک‌های سیستماتیک شامل آرامش در فضای سیاست خارجی و اقتصاد کشور است.

غلامرضایی تصریح می‌کند: باید توجه داشت که به اشتباه عده‌ای معتقدند تورم به نفع بازار است اما این وضعیت می‌تواند در بلندمدت به ضرر بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت دلار اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد نرخ دلار در اعداد کنونی به تعادل رسیده است. خریداران و فروشندگان در این نرخ به توافق رسیده‌اند. در صورتی که دولت با مهار تورم سیاست‌های شکست‌خورده‌ای مانند تثبیت نرخ ارز را در پیش نگرفته و باعث خروج ارز از کشور نشود می‌توان امیدوار بود که سوددهی شرکت‌ها به روند منطقی خود ادامه دهند.

وی یادآور می‌شود: از منظر تکنیکالی شاخص بورس تهران مقاومت تاریخی خود را رو به بالا شکسته است و می‌تواند در مدت زمان طولانی‌تر به اهداف بالاتری دست پیدا کند، اما از سویی در این میان ممکن است با افت و خیزهایی نیز همراه باشد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=185345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰