تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
4

حکمرانی مردمی در عرصه فناوری های نوظهور

  • کد خبر : 180186
  • 13 اسفند 1401 - 10:22
رییس مرکز پژوهش های مجلس در راستای تشریح منشور حکمرانی مردمی و تبیین این موضوع در عرصه فناوری های نوظهور، عنوان کرد: فناوری های نوظهور در نقش ابزارهای شفافیت، سازوکارهای داده باز و ایجاد سکوهای جمعی و هم رسان می توانند ابزارهای موثری برای مردمی سازی و تقویت نقش نظارتی مردم در عرصه حکمرانی فراهم نمایند.

به گزارش جمهوریت به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در تشریح منشور حکمرانی مردمی و در تبیین نقش فناوری‌های نوظهور در مردمی سازی عنوان کرد که نسبت فناوری‌های نوظهور و مردمی‌سازی در سطح اثرات آن بر تحول دولت و تحقق حکمرانی مردمی مطرح می شود. مشارکت مردم در فرآیندهای حکمرانه با فراگیری استفاده از فناوری‌های دیجیتال در کارکردهای مختلف حکمرانی و همچنین بهره‌مند شدن همه مردم از محصولات هوشمند و خدمات برخط می‌تواند توسعه و گسترش یابد. در این راستا رویکردهای ذیل می تواند راهگشا باشد.
۱- حاکمیت داده، تمرکززدایی و جهانی سازی نظام سیاسی جهان را تغییر داده و شبکه بازیگران قدرت را متحول ساخته و نسبت مردم و حاکمیت را دچار بازآرایی کرده است.
۲- فناوری های نوظهور در نقش ابزارهای شفافیت، سازوکارهای داده باز و ایجاد سکوهای جمعی و هم‌رسان می‌توانند ابزارهای موثری برای مردمی سازی و تقویت نقش نظارتی مردم در عرصه حکمرانی فراهم نمایند.
۳- توانمندسازی مردم برای مشارکت در امور کشور و راه‌حل‌یابی مسائل و توسعه نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت از قبیل اتحادیه‌ها، صنوف، سمن‌ها، اندیشکده ها و آزمایشگاه های خط مشی و نظایر آن در قالب نوآوری بخش عمومی قابل تحقق است. فناوری های نوظهور زمینه ساز و تسهیل کننده توانمندی سازی و مشارکت از طریق شفاف سازی، تمرکززدایی، اعتبار سنجی غیرمتمرکز و ساز و کارهای جمع سپاری و در مجموع از مسیر تحقق حکمرانی می‌باشند.
۴- پیش نیاز های مردمی سازی حکمرانی توانمندسازی مردم، شفافیت داده، داشبوردهای تحلیلی، سکوهای جمعی، حفظ امنیت و حریم خصوصی از طریق سامانه ها و سکوهای دیجیتال و هوشمند قابل مهیا شدن است.
۵- توانمندسازی مردم از طریق سکوی آموزش برخط، بازی‌های سیاسی و سیاستی و آموزش فرآیندهای تصمیم‌گیری با بهره گیری از فناوری های هوش مصنوعی تحلیل محتوا، پردازش ابری، تحلیل رفتاری و تحلیل داده های بزرگ قابل انجام است
۶- حفظ امنیت و حریم خصوصی مشتمل بر احراز هویت افراد، خصوصی ماندن نظرات و فعالیت ها و تایید جمعی از طریق فناوری های اینترنت اشیا، فناوری های مکان محور، بلاکچین، پردازش ابری و تحلیل داده های بزرگ قابل تحقق است.
۷- شفافیت داده ها و دسترسی به داده های حکمرانی اعم از تعیین سطوح دسترسی داده ها توسط افراد، پیگیری روند تصویب و اجرای قانون، جمع آوری داده های نظارتی از مردم با استفاده از فناوری های پردازش ابری، اینترنت اشیا، پردازش محتوا، هوش مصنوعی و بلاک چین قابل انجام است.
۸- داشبورد های تحلیلی برای اطلاع مردم از وضعیت جامعه شامل داشبورد تحلیل داده ها و سکوهای شبیه ساز و آزمایشگاههای خط مشی و سکوهای نوآوری باز با همین فناوری های نوظهور قابل تحقق است.
۹- سکوهای جمعی و سامانه ها با هوش مصنوعی خود می‌توانند نظرات همه افراد را تحلیل کند و ارتباط‌دهی تعداد زیادی از مردم با همدیگر برقرار نمایند. ایجاد سکوهای نظرسنجی، بیان مشکلات و رای گیری، سکوی جمع‌نویسی قانون و سکوی هم‌آفرینی راه حل ها و خلق ارزش با بهره‌گیری از فناوری های نوظهور، تحول بزرگی در راستای مردمی سازی حکمرانی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=180186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰