تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
12

دفاع حوزه از استقلال نهاد مرجعیت

  • کد خبر : 133870
  • 08 آبان 1400 - 23:49
دفاع حوزه از استقلال نهاد مرجعیت
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار با رییس مجلس خواهان پایان قهر ایران با جهان و بهبود روابط جمهوری اسلامی با کشورهای جهان شده بودند. این سخنان با اعتراض ، انتقاد و حتی توهین برخی اصولگرایان مواجه شد

جمهوریت : سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت : میزبانی آیت الله صافی گلپایگانی از رییس مجلس در سفر محمدباقر قالیباف به شهر قم و انتقاد وی از « وضعیت معیشتی مردم و روابط تیره ایران با دنیا» سر آغاز سونامی نقد اصولگرایان علیه وی شد. سونامی که حالا تعدادی از هم لباس‌های صافی گلپایگانی مقابل آن قد علم کرده و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز نقدها علیه عضو قدیمی خود را غیرمنصفانه خوانده است. اگرچه دفاع برخی از روحانیون از آیت الله صافی گلپایگانی هم باز با واکنش و نقد بعضی اصولگرایان مواجه شده است.
ماجرا از ۲۹ مهرماه، سفر محمدباقر قالیباف در کسوت رییس مجلس به قم و دیدار با علما و روحانیون باز می گردد. اگرچه خبرگزاری خانه ملت به عنوان خبرگزاری رسمی مجلس تنها محتوا و گفته‌های برخی از این دیدارها را منتشر کرده و مشخصا از انتشار صحبت‌های صافی گلپایگانی امتناع کرده اما پایگاه خبری شفقنا گزارش داده است که آیت‌الله صافی گلپایگانی از «وضعیت اقتصادی و روابط تیره ایران با کشورهای دیگر» انتقاد کرده و گفته است که مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند.
وی همچنین با اشاره به گرانی سرسام‌آور در کشور که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، چاره کار را برقراری ارتباط با کشورهای دیگر جهان اعلام کرد و بیان تاکیداتی از جمله «توصیه به رابطه با عزت و اقتدار با تمام کشورهای دنیا برای اصلاح امور و حل برخی از مشکلات» و این که « قهر با کشورها صحیح نیست و باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کرد» با واکنش های تند طیفی از اصولگرایان همراه شد.
پایگاه خبری رجا نیوز در یادداشتی به قلم مهدی جمشیدی عبارت های صافی گلپایگانی را دلالت بر همان معنای تعبیر رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر «تحلیل سراپا غلط درباره اتصال مشکلات معیشتی به مناسبات خارجی»یاد کرد و نوشت :« جالب است که این حرف را حسن روحانی، «هشت سال پیش» مطرح کرد و به واسطۀ آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البتّه غلط‌بودن این تحلیل، در «عمل» ثابت شد، و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفرۀ مردم نداشت. امّا امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک «مرجع تقلید» می‌شنویم. هم تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار بسیار مذموم هست، هم تأخیرِ سیاسیِ ایشان در تکرار این تحلیل سراپا غلط. نمی‌دانم «تقلیدِ» ایشان را مذمّت کنم یا «تأخیر»ش را»

جمشیدی در این یادداشت خطاب به آیت الله صافی گلپایگانی هشدار داده است که مراقب بیت خود باشد تا دچار آسیب های بیوت «آیت الله بروجردی»، «آیت‌الله شریعتمداری» و «آیت‌الله منتظری» نشود . جمشیدی که عضو هیئت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و از مقالات و گفت و گوهایش به خوبی پیروی از نگاه های فلسفی و سیاسی مرحوم آیت الله مصباح یزدی دیده می شود در انتهای این یادداشت نوشته است:« اگر برای اثبات سخنم، به «آیت‌الله خامنه‌ای» استناد کنم و نظر ایشان را به عنوان «ولیّ‌فقیه» به میان آورم، متهم به «دخالت‌دادن اقتدار سیاسی در بحث» و «مواجهۀ متعبّدانه و متعصّبانه با ایشان» می‌شوم، و اگر به «واقعیّت‌های عقلی یا تجربی» استناد کنم و «مجتهدانه» و «محقّقانه»، نظرورزی نمایم، متهم به «خودمحوری» و «خویش‌مرکزبینی» می‌شویم. مسأله را به حاشیه نرانیم: نه این‌که انقلاب با بسیاری از کشورها، قهر است، صحیح است؛ و نه این‌که راه‌حل مشکلات معیشتیِ مردم، ارتباطات خارجی و اقتصاد برون‌زا است. هر دو پیش‌فرض ایشان ناصواب هستند و این ناصواب‌بودن، متّکی به هشت‌سال تجربۀ عینی است»

*پاسخ ها به رجانیوز؛ از تذکر مرکز مدیریت حوزه های علمیه تا بیانیه جامعه مدرسین

یادداشت مهدی جمشیدی در رجا نیوز با واکنش های مختلفی رو به رو شد. مرکز مدیریت حوزه های علمیه طی بیانیه ای خواستار «بر طرف کردن زمینه‎‌های هرگونه تعرض به ساحت مرجعیت» شد و نوشت:« در این روزها، واکنش ناروا و دور از انصاف نسبت به دیدار یکی از قله های علمی حوزه‌های علمیه و مرجع عالیقدر که از باب خیرخواهی و دلسوزی نسبت به وضعیت اقتصادی و فشارهای کمرشکن به مردم، کارگزاران نظام را به حل مشکلات اقتصادی و راه های آن توصیه کرده اند موجب تاسف و تاثر حوزه های علمیه می باشد.»
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای تصریح کرد که سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانیتأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست، همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.

*از خامی لحم است که در جوش و خروش است

پایگاه خبری و تحلیلی جماران در یادداشت به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نائینی با عنوان « بر بام بصیرت» نوشت:« چگونه ممکن است جوانی که در سن نواده ی این مرجع بزرگ است، به خود اجازه دهد به نام نقد اهانت کند؟ او چگونه با وجود طلبه بودن نمی داند نباید نسبت نا آگاهی یا تحت تأثیر اطرافیان بودن را به کسی که در سن پدر بزرگش است بدهد؟چرا فکر می کند حتما اظهار نظر یک مرجع بزرگ، متأثر از اطرافیان است؟ چرا فرمایشات ایشان نتیجه ی فکر خودشان نباشند؟من شهادت می دهم آیت الله صافی کم ترین تأثیر پذیری از اطرافیان را ندارند و آن چه می فرمایند تراوش اندیشه ی خودشان است.یاد این بیت افتادم:از خامی لحم است که در جوش و خروش است/ چون پخته شد و لذت دم دید خموش است»
*دفاع آیت الله علوی بروجردی و نقد تند رجانیوز به وی
نقد تند رجانیوز به اظهارات آیت الله صافی گلپایگانی اما با واکنش برخی از علما روبه رو شد. آیت الله علوی بروجردی در جلسات درس فقه خارج خود در دفاع از سخنان اخیر آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که «حوزه مستقل از حکومت است و آیت الله صافی گلپایگانی شیخ المراجع است» گفت :« این‌طور نبوده که ایشان از ابتدا با نظام مخالف‌خوانی داشته باشد، بلکه همراه بوده و عضو شورای نگهبان بوده است. اما این‌قدر برای وظایف شرعی خودش اهمیت قائل بود که وقتی دید سلیقه‌اش را نمی‌تواند اعمال کند، استعفا داد و کنار آمد. ایشان وابسته به شغل و سِمَت نبود. این شخصیت امروز به‌عنوان مرجعیت شیعه در قم، شیخ‌المراجع، بقیه‌السلف، از روی دلسوزی مسئولی را که به دیدارش آمده نصیحت می‌کند. آیا فقط تعریف و تمجید و احوالپرسی کند؟! هیچ وظیفۀ دیگری ندارد؟! مردم گرفتار فقرند. خود مسئولان اعلام کرده‌اند که خط فقر یازده میلیون تومان است. کارگر ساده حقوقش چقدر است؟! حقوق طلبه چقدر است؟! این شرایطی است که دارد بر مردم می‌گذرد.»
اینبار رجا نیوز تندتر از بار قبل به «دفاع علوی بروجردی از صافی گلپایگانی» انتقاد کرد و در قبال گفته علوی بروجردی مبنی بر این که « انتظار از ایشان در دیدار با مسئولان تنها تعرفی و تمجید است؟» ، نوشت:« نقد اینجاست که چرا مفاهیم بلند انقلاب از جمله «استکبارستیزی» به «قهر» با دنیا فروکاسته می‌شود؟آقای علوی! کسی انتظار تمجید و تعریف ندارد، بگذریم از اینکه عده‌ای هشت سال در این کشور هر چه خواستند کردند و جز تعریف و تمجید نشنیدند…مساله دقیقا همین است که برخی حضرات علما و مراجع معظم تقلید غیر از زمانی که کسی به دیدارشان نرفته، سخنی برای مردم ندارند.»

*دفاع روحانیون پیرو جوان از صافی گلپایگانی

آیت الله سید حسن خمینی نیز در صفحه اینستاگرامش در مطلبی از آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان « دو سه تن از عالمان بزرگی که در قید حیات اند» نام برده و نوشته است که «به جرأت می توان گفت که دین برای ایشان، فقط و فقط«دین خدا»است.»دین آیت الله صافی فقط دین خداست»
آیت الله استادی نیز با بیان این که ایت الله صافی حق سخن گفتن دارند و نباید به ایشان توهین شود، در مراسم چهلم آیت الله حسن زاده آملی در مسجد اعظم قم گفت:« آیت الله العظمی صافی گلپایگانی غیرت دینی‌ش زبان‌زد همه است هر کجا لازم باشد صحبت می کند…. من نمی‌دانم و این آقا را نمی‌شناسم که چطور باعث شده در سایه انتقاد اینطور صحبت کند و کسی جلوی او را نگرفته است؟! او می‌تواند به مرجع تقلید بگوید من به این حرف شما انتقاد دارم و توضیح بدهید؛ اما نباید زیر سایه انتقاد بی‌ادبی کند و چیزهایی بگوید که فکر می کنم اگر بعدا خودش بخواند پشیمان شود.»
آیت الله مسعودی خمینی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با بیان اینکه آقای صافی از بزرگان فقهای ما هستند، گفت: ایشان عمدا این را به کار برده اند که با «بسیاری» از دولت ها باید رابطه خوبی داشته باشیم؛ نفرموده اند با کل دولت ها. یعنی ما نباید با دولت هایی که با ما در ستیز هستند رابطه داشته باشیم اما با سایر کشورها مشکلی نداریم.
آیت الله صادقی رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران طی پیامی در اعتراض به جسارت به ساحت مرجعیت، صافی گلپایگانی را «پشتوانه معنوی نظام و انقلاب» خواند و تاکید کرد که تعرض به نهاد مرجعیت تعرض به نظام اسلامی است و خسارتهای ویرانگر آن به کیان مکتب و ملت و کشور جبران‌ناپذیر است.

*نقد دوباره رجا نیوز؛ پافشاری بر سیاست خارجی انقلابی

رجا نیوز اما همان گونه که به اظهارات علوی بروجردی در دفاع از آیت الله صافی گلپایگانی واکنش نشان داده بود باز هم بر مدار اصرار بر مواضع قبلی خود از دفاع دیگر علما و روحانیون از صافی گلپایگانی نیز انتقاد کرد. این پایگاه خبری با انتقاد از بیانیه های آیات حسینی بوشهری و رشاد در مطلبی با عنومان « ما با استکبار قهر نیستیم، دشمن هستیم» نوشت:« مشوه کردن اعتقادات انقلابیون با «قهر» نامیدن غیرت ضداستکباری مردم، نامش هر چه باشد بصیرت انقلابی نیست. اگر محکوم نمی‌کنیم لااقل تمجید نکنیم و حقیقت را وارونه جلوه ندهیم. در روزهای نه‌چندان دور سیل فحاشی و هتاکی به علامه مصباح یزدی(ره) از سوی یک روزنامه‌نگار و لعن و سبّ و تکفیر علامه حسن‌زاده آملی(ره) از سوی پرورش‌یافتگان همین تفکر، فضای مجازی را پر کرده بود. به یاد نداریم شما که امروز در برابر «نقد» این چنین دست به قلم شده‌اید در برابر آن «هتاکی و لعن و تکفیر» موضعی گرفته باشید.»

*فقر در آمارها و بیانات صافی گلپایگانی

علاوئه بر تمامی واکنش ها به اظهارات صافی گلپایگانی نکات دیگر گفته های وی در ارتباط با «ارتباط با دنیا» از این حیث مورد توجه قرار گرفته که مجلس یازدهم در ماه های اخیر مصوباتی در زمینه نحوه ادامه حضور ایران در توافق هسته ای داشته است. مصوباتی که در ماه های پایانی دولت حسن روحانی تصویب و دست دولت وقت در اجرای پروتکل الحاقی را بست .
علاوه بر این اخیرا گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که هشدار می داد که بدون بازنگری جدی در ساختار اقتصادی و ادامه تحریم‌ها دولت تا سه سال دیگر دچار ورشکستگی شده و نرخ دلار آمریکا تا سال ۱۴۰۶ به رقم ۲۸۴ هزار تومان می رسد. البته مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه ، در واکنش به این داده ها و جزئیات این گزارش درباره پیش بینی قیمت دلار با وجود تحریم و لغو تحریم ها اعلام کرد که این اعداد و داده ها در مرحله اولیه یک مطالعه بوده و با فرض «ادامه سیاست های گذشته» و برای «اطلاع و آگاهی از نظرات کارشناسی درون سازمان» تهیه شده بوده و هیچ گونه قابلیت انتشار و استناد ندارد و مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه نمی باشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰