تاریخ : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024
6

گیم‌شات: بررسی فنی بازی Battlefield 5 روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس

  • کد خبر : 12072
  • 25 آذر 1397 - 17:34
گیم‌شات: بررسی فنی بازی Battlefield 5 روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس

به گزارش جمهوریت ; بازی Battlefield 5 به تازگی عرضه شده و در این مطلب قصد داریم تا این عنوان شوتر اول شخص را از دید فنی و بصری مورد بررسی قرار دهیم پس با وب‌سایت گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید. فکر می‌کنم همه این موضوع را می‌دانند که استودیوی دایس (DICE)، جادوگرانی در زمینه […]

به گزارش جمهوریت ;

بازی Battlefield 5 به تازگی عرضه شده و در این مطلب قصد داریم تا این عنوان شوتر اول شخص را از دید فنی و بصری مورد بررسی قرار دهیم پس با وب‌سایت گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید.

فکر می‌کنم همه این موضوع را می‌دانند که استودیوی دایس (DICE)، جادوگرانی در زمینه فنی و بصری هستند. این استودیو موتوری در اختیار دارد که به وسیله آن، تا به حال شاهکار های گرافیکی و فنی زیاده خلق شده و آ‌ن‌ها در هر گام، با ارتقای موتور گرافیکی خود، آثاری با جلوه‌های بصری بی نظیر تولید می‌کنند. جدیدترین ساخته استودیوی دایس، یعنی بازی Battlefield 5 نیز از این قاعده جدا نیست و یک دستاورد فنی فوق‌العاده محسوب می‌شود. برای ساخت بازی Battlefield 5، استودیوی دایس، باز هم پیشرفت‌ها و بهبود‌هایی را در موتور فراست بایت وارد کرده است تا باز هم به وسیله آ‌ن‌ها شگست زده شویم. اگر یادتان باشد، در سال ۲۰۱۶ و در زمان عرضه بازی Battlefield 1، کنسول‌های میان نسلی یا عرضه نشده بودند یا به شکل فعلی جا نیفتاده بودند و پس از مدتی، شاهد عرضه به‌روزرسانی‌ برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس بودیم اما حالا، Battlefield 5 در حالی عرضه می‌شود که کنسول‌های میان نسلی به اوج محبوبیت و پختگی خود رسیده‌اند و کاربران این کنسول‌ها انتظار دارند تا یک تجربه بصری به یادماندنی را با شوتر اول شخص جدید دایس، دریافت نمایند.

توجه داشته باشید از آن جایی که اعداد و ارقام فنی بازی می‌توانند در بخش داستانی و بخش چند نفره متفاوت باشند و متغیر‌های زیادی را به وجود آورند و به این دلیل که قطعا بهترین جلو‌ه‌های بصری را در بخش داستانی مشاهده می‌کنیم، در این مطلب تصمیم گرفتیم تا بررسی فنی بازی Battlefield 5 را تنها روی بخش داستانی یا همان War Storyهای بازی انجام دهیم.

اگر مهم‌ترین ویژگی در مورد دستاورد‌هایی که در این نسل به آن رسیدیم را رندرینگ و نورپردازی بر پایه فیزیک بدانیم، قطعا پررنگ شدن تاثیر افکت‌های ولومی (Volumetric Effects) و افکت‌های پسا پردازش (Post Processing Effects) در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. به این نکته اشاره کردیم تا همین ابتدا، افکت‌ ذرات یا Particle Effects بازی Battlefield 5 را زیر ذره بین خود بیاوریم. به غیر از ذرات آتش و گرد و خاک که خیلی نکته خاصی در مورد آن‌ها وجود ندارد، ذرات برف در بازی بیداد می‌کنند. سازندگان برای طراحی سیستم باریدن برف در بازی، از یک تکنیک شتاب دهنده GPU استفاده کرده‌اند که نمونه‌ آن را در چند بازی نسل فعلی دیده بودیم که جدیدترین آن‌ها، بازی Red Dead Redemption 2 است. استفاده از این تکنیک در بازی Battlefield 5 باعث شده تا چگالی برف و نوع نشستن آن برروی اشیای مختلف، کاملا در شرایط گوناگون، به صورت داینامیک باشد. زمانی که این سیستم ذرات را با تخریب پذیری فوق‌العاده بازی (به لطف موتور فراست بایت) ترکیب می‌کنیم، به یک فرمول جادویی و اثری زیبا می‌رسیم. به عنوان مثال، زمانی که شما یک خانه را در یک نقشه برفی خراب می‌کنید، مشاهده می‌شود که ذرات برف طبق ضربه شما، به زیبایی تغییر مکان می‌دهند.

قطعا در قدم بعدی باید به سیستم نورپردازی خیره کننده بازی اشاره کنیم. افکت‌های نورپردازی بازی Battlefield 5 با توجه به این که استودیوی دایس، در هر نسخه ما را در این زمینه غافلگیر می‌کند، شاید در نگاه اول مورد جدیدی را در خود نداشته باشد اما بیایید دقیق‌تر نگاه کنیم. بزرگترین پیشرفت در زمینه نورپردازی در Battlefield 5، رفتار هر ذره با نوری که به آن می‌تابد است. به عنوان مثال، ذرات برف درون بازی، شیدرهای نورپردازی مخصوص به خود را دارند و می‌توانند کاملا رفتار چنین ذره‌ای را در شرایط مورد نظر، در دنیای واقعی را شبیه سازی نمایند. استودیوی دایس با استفاده از میان افزار Geomerics توانسته یکی از سطح بالاترین و ساختار شکن‌ترین سیستم‌های نورپردازی را با شبیه سازی‌های پیچیده global illumination و رندرینگ بر پایه فیزیک ارایه کند که موضوعی فوق‌العاده است.

یکی دیگر از بهبودهای فنی و گرافیکی Battlefield 5، نحوه رندر کردن Terrain در بازی است. سازندگان برای این منظور از یک سیستم متریال مش (Material Mesh) پیچیده و البته یک راه حل شخصی‌سازی شده برای parallax occlusion استفاده کرده‌اند. با صورت گرفتن این پیشرفت‌ها در موتور فراست بایت، در بازی شاهد سطوح بسیار واقع گرایانه و بی‌نظیر هستیم که از هر زمان دیگری به واقعیت شبیه‌تر هستند. با همه این تفاسیر، یک سری مشکلات عجیب در این زمینه وجود دارد که البته شاید تاکنون و با عرضه به‌روزرسانی، رفع شده‌ باشند (ورژن مورد بررسی، همان ورژن اولیه بازی است). به عنوان مثال، در برخی از مواقع ممکن است که NPCهای بازی روی سطح گلی شروع به دویدن کنند اما رد پای آن‌ها به جا نماند. با در نظر گرفتن Parallax Occlusion بی‌نظیر و فوق‌العاده بازی، حیف است که شاهد چنین مشکلات ریز و قابل رفعی باشیم. در مورد افکت‌های پسا پردازش بازی در همان ابتدای مطلب صحبت کردیم اما باز هم می‌توانیم اشاره کنیم که ترکیب افکت‌های پسا پردازش با افکت‌های Volumetric، سبب به وجود آمدن محیط‌های شگفت انگیز و زیبایی چه در بخش داستانی و چه در بخش چند نفره شده است. طراحی شخصیت‌های بازی با دو المان شیدر پوست (Skin Shader) و انیمیشن‌های مختلف تعریف می‌شوند که مشکل خاصی ندارند. در مورد تخریب پذیری بازی نیز بد نیست توضیح دهیم که تغییرات کوچکی در این بخش صورت گرفته و حالا همه چیز به قطعات کوچک‌تر و ذرات بیشتری تقسیم می‌شود که به خاطر پیشرفت در سیستم ذرات بازی است. یکی از مشکلات آزار دهنده در بخش فنی بازی Battlefield 5، شاید بحث Pop-in ها باشد که در برخی از مراحل بازی و برروی هر دو کنسول میان نسلی به چشم می‌آیند.

با وجود این که بازی‌بازان انتظار دارند تا با تجربه بازی Battlefield 5 روی کنسول‌های میان نسلی، یک عنوان باکیفیت از نظر بصری را مشاهده کنند و البته به این هدف نیز می‌رسند، اما هنوز هم فاصله زیادی حتی بین نسخه‌‌های کنسول‌های میان نسلی و بیلد رایانه‌های شخصی وجود دارد. با تمام این تفاسیر، نسخه‌های کنسولی، یک سری ویژگی‌های بصری دارند که شاید پیش از این کمتر روی کنسول‌ها دیده بودیم. افکت‌هایی کاملا بی تقاضا اما بسیار مهم مانند chromatic aberration و field of view و lens distortion و film vignette و… به خوبی درون نسخه‌های کنسولی پیاده شده‌اند. همان طور که گفته شد، این پارامترها تقریبا هیچ تاثیری روی تقاضای فنی و سخت افزاری ندارند اما خیلی دلچسب است وقتی می‌بینیم که دایس این ویژگی‌ها را شامل حال کنسول‌ها می‌کند.

اگر موافق باشید، مقداری از اعداد و ارقام صحبت کنیم و ببینیم که بازی Battlefield 5 برروی کنسول‌های میان نسلی با چه رزولوشن و نرخ فریمی اجرا می‌شود. درست مانند نسخه قبلی سری، یعنی بازی Battlefield 1، نسخه جدید، یعنی بازی Battlefield نیز تقریبا با همان رزولوشن و اختلاف شمارش پیکسل‌ها روی پلی استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس اجرا می‌شود و درست مانند گذشته، باز هم با رزولوشن داینامیک یا پویا طرف هستیم. کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، Battlefield 5 را با رزولوشن داینامیک ۴K اجرا می‌کند؛ به این معنی که رزولوشن اجرایی بازی، بسته به رندرینگ لود، از ۴K نیتیو، می‌تواند تا مقداری کاسته شود و بین این مکان‌ها متغیر باشد. نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بازی Battlefield 5 دقیقا مانند بازی Battlefield 1، در بهترین حالت ممکن با رزولوشن ۱۸۰۰p اجرا می‌شود و این عدد می‌تواند در مواقعی، به طور چشمگیر نیز کاهش یابد. یکی از مشکلات بصری بازی Battlefield 5 مخصوصا روی کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو (که از نظر شخص نویسنده بسیار مهم است)، وجود Artifact در بازی است. سازندگان برای جبران کمبود رزولوشن در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو و نزدیک کردن آن به ۴K مخصوصا در مواقع پرتقاضا و استرس پوینت‌ها، از تکنیک چکربوردینگ (Chckerboarding) استفاده کرده‌اند که یک تکنیک آشنا برای دارندگان کنسول‌های میان نسلی، به خصوص پلی‌استیشن ۴ پرو به شمار می‌آید. این تکنیک به خودی خود بد و منفی نیست اما اگر به خوبی پیاده سازی نشود، می‌تواند Artifactهایی را به وجود بیاورد که شاید در بسیاری از مواقع بدون دقت دیده نشوند، اما برخی مواقع کاملا ناامید کننده هستند. البته شاید استفاده از TAA نیز بیشتر این Artifactها را نشان دهند. در زمینه نرخ فریم، Battlefield 5 یک اثر بسیار کم نقص است. تمام این جلوه‌های بصری و گرافیکی و مواردی که در بالا به آن اشاره شد، روی دو کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، با نرخ فریم بسیار خوبی اجرا می‌شوند و تقریبا همیشه روی ۶۰ بر ثانیه قفل است. با این حال، نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی، نرخ فریم ثابت‌تری دارد و خیلی به ندرت پایین‌تر از ۶۰ بر ثانیه می‌آید.

بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن Ray Tracing، بازی Battlefield 5 است.

به غیر از رزولوشن و نرخ فریم، یک سری تفاوت ریز دیگر بین دو نسخه کنسول‌های میان نسلی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن‌ها، زمان لود شدن بافت‌ها است. نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو نسبت به نسخه وان ایکس، بافت‌ها را کمی دیرتر بارگذاری می‌کند که گمان می‌شود به خاطر تفاوت بین Vram و مموری بین دو کنسول باشد. علاوه بر این، کنسول ایکس‌باکس وان ایکس می‌تواند یک سری اشیاء ریز و پر تراکم مانند سیم‌ها یا اشیای رندوم یا تصادفی را رندر کند. در دیگر موارد، دو کنسول تقریبا از نظر بصری شبیه به هم هستند و پایه آن‌ها یکی است.

متاسفانه در این مطلب، نسخه رایانه‌های شخصی بازی Battlefield 5 مورد بررسی ما قرار نمی‌گیرد اما از آن جایی که تا به حال، بهترین نمایش از فناوری جدید انویدیا، یعنی Ray Tracing را روی بازی جدید دایس مشاهده کردیم و شگفت زده شدیم، می‌خواهیم اشاره‌ای کوچک به آن داشته باشیم. زمانی که انویدیا، فناوری Ray Tracing را معرفی کرد و آن را با استفاده از Battlefield 5 نمایش داد، هم از جلوه‌های بصری به دست آمده با آن شگفت زده شدیم و هم از تقاضای بسیار بالای آن ناامید گشتیم. این فناوری به طرز وحشتناکی، پرفورمنس یا عملکرد بازی را می‌کشد و حتی با در اختیار داشتن نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا هم نمی‌توانید خیلی راحت و بی دردسر به تجربه بازی بنشینید. با این حال، به تازگی یک به‌روزرسان به همین منظور به وسیله انویدیا منتشر شده که گفته می‌شود عملکرد را به طرز محسوسی بهبود می‌دهد.

در آخر و به عنوان نتیجه گیری می‌توان گفت که بازی Battlefield 5 روی دو کنسول میان نسلی سونی و مایکروسافت به خوبی هر چه تمام تر اجرا می‌شود و تجربه‌ بصری به یادماندنی و خوبی را برای بازی‌بازان به ارمغان می‌آورد. با این حال، قطعا بهترین نسخه کنسولی، نسخه وان ایکس است که رزولوشن بالا و رندرینگ با کیفیت و نرخ فریمی کاملا ثابت را در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد.

حتما نظرات خود را در مورد بررسی فنی و بصری بازی Battlefield 5 با ما در میان بگذارید.

‘ );
w.anetworkParams[ ad.id ] = ad;
d.write( ‘


ad

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=12072

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰