تاریخ : جمعه, ۱۶ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 6 September , 2024
0

دانشمندان ژاپنی پوست زنده را به صورت یک ربات پیوند زدند

  • کد خبر : 246826
  • 16 شهریور 1403 - 16:28
دانشمندان ژاپنی پوست زنده را به صورت یک ربات پیوند زدند
محققان ژاپنی می‌گویند توانسته‌اند یک پوست زنده را به صورت یک ربات پیوند بزنند.

جمهوریت-الجزیره نوشت: دانشمندان ژاپنی تکنیکی ابداع کرده‌اند که پوست زنده و خوددرمان‌شونده را به صورت ربات متصل می‌کند و صورت او را شبیه کسی که لبخند می‌زند، درآورند.

دانشمندان به سرپرستی پروفسور شوجی تاکوچی در آزمایشگاه سیستم‌های بیوهیبرید دانشگاه توکیو توانستند بافت کشت شده پوست (زنده) که شبیه به پوست انسان است را با استفاده از گیره‌هایی که نقش رباط را در عضلات و صورت انسان بازی می‌کنند به صورت یک رباط بچسبانند. این کار با یک محرک خارجی یا مکانیکی صورت گرفته است.

در ویدئویی که توسط این تیم منتشر شده است، دانشمندان می‌توانند با دست خود و بدون پاره شدن گیره‌ها لبخند یا هر حالت دیگری را به صورت ربات بیاورند. این درحالی است که تلاش‌های پیشین برای اتصال بافت ساخته شده از سلول های انسانی به یک سطح جامد باعث پاره شدن یا آسیب دیدن پوست می‌شد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی ژاپنی می‌گوید اهداف بالاتری در سر دارد. پروفسور تاکوچی می‌گوید: هدف از کشت پوست این است که طیف کاملی از عملکردهای بیولوژیکی موجود در پوست انسان از جمله فعالیت عضلات صورت، غدد عرق، غدد چربی، منافذ، عروق خونی، چربی و اعصاب ساخته و مثل صورت انسان کار کنند.

با اینکه این نوع فعالیت‌ها مخالفان جدی در حوزه اخلاق پزشکی دارد طرفداران «بیوهیبرید رباتیک» معتقدند چنین پیشرفت هایی می تواند سرآغاز یک انقلاب اجتماعی باشد که در آن انسان های واقعی در کنار «انسان نماهایی» زندگی می کنند که شبیه به افراد واقعی به نظر می رسند و صورتشان حرکت یا حس دارد. از این هدف بعنوان برداشتن مرز بین هوموسایپین‌ها و ماشین‌ها یاد می‌شود.

سرپرست این تیم ژاپنی معتقد است که زمان زیادی طول می کشد تا پوست رباتیک نزدیک به ۱۰۰ درصد واقعی شده و عمل کند، زیرا پیشرفت های قابل توجهی در بافت، رنگ و ترکیب اجزای بیولوژیکی مورد نیاز است. غشای سلولی مصنوعی، شبکه‌های عصبی و دستگاه‌های قابل کاشت از دیگر اهدافی است که این تیم به دنبال تحقق آن است.

 

بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=246826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰