تاریخ : پنجشنبه, ۲۵ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 15 August , 2024
1
یونسکو:

طالبان یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر را در افغانستان از تحصیل محروم کرده است

  • کد خبر : 245345
  • 25 مرداد 1403 - 20:57
طالبان یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر را در افغانستان از تحصیل محروم کرده است
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو روز پنج‌شنبه ۱۵ اوت اعلام کرد که طالبان به طور عمدی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر در افغانستان را از حق تحصیل در مقطع متوسطه محروم کرده است.

جمهوریت–افغانستان تنها کشور در جهان است که از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت در این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، تحصیلات متوسطه و عالی برای زنان در آن ممنوع است.

داده‌های جدید یونسکو نشان می‌دهند تعداد دختران افغان که از تحصیل محروم شده‌اند نسبت به آوریل ۲۰۲۳ میلادی، حدود ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است، زیرا هر سال تعداد بیشتری از دختران به سن ۱۲ سالگی می‌رسند.

بنا به گزارش این نهاد بین‌المللی، اگر تعداد دخترانی را که پیش از اعمال ممنوعیت‌های طالبان از تحصیل محروم بوده‌اند اضافه کنیم، اکنون نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار دختر در افغانستان از حق تحصیل محروم شده‌اند که این رقم معادل ۸۰ درصد از تعداد کل دختران در سن مدرسه در این کشور است.

این نهاد بین‌المللی در ادامه هشدار داد که مقام‌های طالبان تقریباً دو دهه پیشرفت پایدار آموزش در افغانستان را از بین برده‌اند و آینده یک نسل کامل اکنون در خطر است.

بنا به گزارش یونسکو، در سال ۲۰۲۲ تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع ابتدایی در حالی به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار رسید که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود.

یونسکو یکی از دلایل کاهش تعداد ثبت‌نام دانش‌آموزان را ممنوعیت آموزش پسران توسط معلمان زن در کنار انگیزه‌های اقتصادی والدین عنوان کرده است.

 

این نهاد بین‌المللی در ادامه از پیامدهای زیان‌بار نرخ فزاینده ترک تحصیل که می‌تواند منجر به افزایش تعداد کودکان کار و ازدواج زودهنگام آن‌ها شود، ابراز نگرانی کرده است.

طالبان در روز چهارشنبه سومین سالگرد تصرف کابل، پایتخت افغانستان توسط نیروهایش در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ را جشن گرفت.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، زنان این کشور از زندگی عمومی مانند تحصیل، شغل و همچنین حضور در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی محروم شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=245345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰