جمهوریت – وزیر راه و شهرسازی در دیدار و مذاکره با رییس جمهور آذربایجان با اشاره به شرایط جدید منطقه و ایده قفقازِ صلح اعلام کرد: قفقازِ صلح نوید بخش توسعه همکاریهای ترانزیتی بین ایران و آذربایجان مبتنی بر ابتکار «ایران راه» و برنامهریزی برای جهش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب و ایجاد کریدور ارس در ایران خواهد بود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان امروز در دیدار و مذاکره با الهام علییف با تأکید بر اهمیت و لزوم تقویت و توسعه همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی در چارچوبی جامع، هدفمند و آیندهنگر با توجه به ابتکار ایران راه تصریح کرد: ابتکار ترانزیتی «ایران راه» با طرحهای کلان جمهوری آذربایجان همخوانی دارد و میتواند فصل جدیدی از همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی را به روی طرفین بگشاید.
وزیر راه و شهرسازی در این دیدار تاکید کرد: برنامه جامع ارتقای ترانزیت تا ۱۵ میلیون تن در سال در افق ۲۰۳۰ در تمام شقوق هدف گذاری شده است که برنامه عملیاتی آن باید پیگیری شود.
رییس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان در دیدار با رییس جمهور آذربایجان اظهار کرد: شرایط جدید در منطقه و همراه با صلح میتواند نوید بخش آیندهای روشن در افزایش مبادلات اقتصادی و توسعه روابط باشد. در شرایط جدید صلح آمیز همکاریهای راهبردی دو کشور لازم است گسترش یابد.
وی اظهار کرد: در راستای ابتکار «ایران راه» کریدور ارس از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرایی میشود.
بذرپاش با یادآوری بیانیه سه جانبه ایران-آذربایجان-روسیه در سپتامبر ۲۰۲۲ ( شهریور۱۴۰۱) موسوم به بیانیه باکو درخصوص توسعه کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب از این توافق به عنوان الگویی جامع، هدفمند و آینده نگر یاد کرد و گفت: این بیانیه در برگیرنده زمینههای ضروری و کلیدی قابل توجهی برای اقدامات ظرفیتساز، پیش برنده و تحولی طرفها در راستای توسعه همکاریهای همه جانبه، و نه محدود به کریدور شمال-جنوب، است.
وی ادامه داد: در این خصوص جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی میکند با توجه به نشست سهجانبه ایران-هند-روسیه (۱۴ تیر ۱۴۰۲ – ۵جولای ۲۰۲۳) در تهران، نشست کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب را در تهران برگزار کند.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان بیان کرد: در برنامه پنج ساله آتی توسعه کشورمان، رشد ترانزیت و تحول در لجستیک و شاخصهای عملکردی آن اهمیت ویژهای دارد که این، فرصت ارزشمندی برای توسعه روابط دو کشور است.
بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش خواستار آبگیری سد خدآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در ۲۴۰ کیلومتری شمالشرقی شهر تبریز میان پل خدآفرین و روستای ساریجالو شد.
رییس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی در دیدار با رییس جمهور آذربایجان بر ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان تاکید کرد.
وی با اشاره به آمادگی ایران برای تسهیل سرمایهگذاری و حضور تجار و بازرگانان در ایران، بر تشکیل کارگروه شناسایی موانع موجود در روابط اقتصادی دو کشور، رفع موانع مبادلات بانکی، اعلام آمادگی برای همکاری های بیشتر در بخش نفت و گاز و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و احداث شهرک های صنعتی، احیای بازارچه مرزی آستارا و احداث مشترک سدها تاکید کرد.
رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در این مذاکره به موضوع حمل و نقل پروژه آستارا- آستارا، احداث پل آغبند، تسهیل تردد ناوگان ایرانی در آذربایجان و لزوم توسعه همکاریهای در حوزه کشتیهای رو-رو در دریای خزر نیز پرداخت.
توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث کریدور ریلی ارس
در نشست روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد.
صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث میشود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست روسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو با اشاره به ساخت خط ریلی بر روی رودخانه ارس گفت: توافق کلی در آستارا انجام و یادداشت تفاهم نوشته شده، اگر طرفی آذربایجانی آمادگی داشته باشد میتوانیم طی امروز و فردا تفاهمنامه را امضا کنیم و یک مرحله به انعقاد قرارداد نزدیک شویم.
وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: در این صورت عملیات طراحی بخش ریلی هم میتواند به موازات جادهای شروع شود.
بذرپاش با اشاره به پروژه آستارا-آستارا گفت: در گفتگویی که امروز با رئیسجمهور جمهوری آذربایجان داشتم و همچنین طبق صحبتی که با آقای رئیسی انجام شده، هر دو رئیسجمهور آماده حضور برای افتتاح پروژه آستارا- آستارا در صورت تکمیل هستند.
مقاومسازی پل قدیمی فلزی آستارا از دیگر موضوعاتی بود که وزیر راهوشهرسازی در این جلسه درباره آن صحبت کرد و گفت: بازسازی و مقاومسازی این پل در ایران انجام شده اما از طرف جمهوری آذربایجان اقدامی نشده که خواستار این اقدام هستیم.
احداث نیروگاه در دو کشور برای سدهای خدآفرین و قیز قلعه سی موضوع بعدی مورد صحبت وزیر راهوشهرسازی بود. بذرپاش گفت: سد خدآفرین قابلیت آبگیری تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب را دارد و برای رسیدن به حجم نرمال خود، باید نیروگاه در دو طرف احداث شود ضمن اینکه سد قیز قلعه سی تا سه ماه آینده قابل بهرهبرداری است و متناسب با اجرا موضوع مالی هم باید نهایی شود.
رفع مشکلات بانکی تجار ایرانی، صدور ویزای فرودگاهی با افزایش مسافران، تردد مسافران بهصورت زمینی، نهایی شدن توافق نامه تجارت ترجیحی و نهایی شدن ایجاد مرزبانی در نقطه صفر مرزی از دیگر مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.
بیشتر بخوانید: