تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
9

وزارت نیرو و دعای باران

  • کد خبر : 125885
  • 18 شهریور 1400 - 16:10
وزارت نیرو و دعای باران
وصیه ما برای کسانی که امیدوارند از طریق دعا می توان مشکل خشکسالی را رفع و رجوع یا تقلیل داد، این هست که بیایید دعا کنیم تا مدیران شایسته و متخصص در امور کشور انتخاب شوند.بیایید دعا کنیم تا هیچ قانونی که موجب تخریب محیط زیست، فرسایش خاک و از بین رفتن جنگلها می شود هرگز بصورت دستورالعمل در نیاید.بیایید دعا کنیم تا هر چه زودتر مجوز هیچ چاه عمیقی که تیشه بر ریشه ذخایر زیر سطحی آبهای ایران زده، داده نشود.

جمهوریت-ناصر تبریزی- چند روزی است که یک نامه از سوی سرپرست امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود،  «در راستای دستور وزیر نیرو برای استفاده از دعا برای بارش باران در وزارتخانه، دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در استان خوزستان، در نامه‌ای به مدیران سازمان آب و فاضلاب و برق این استان توصیه می کند به دنبال دریافت مساعدت، جهت بهره‌مندی از ادعیه برای بارش باران، باشند.»

اگر چه روابط عمومی وزارت نیرو بصورت تلویحی تکذیب کرده است. اما همانطوری که بصورت «نامه رسمی» این دستورالعمل منتشر شده دو حالت مفروض است.اول اینکه «دفتر امور فرهنگی وزارت نیرو در خوزستان» جعل خبر کرده که باید وزارتخانه مزبور واکنش مناسبی را تدارک ببیند و صرف تکذیب تلویحی نمی توان از کنار این مسئله رد شد .در فرض حالت دوم، وزیر محترم بیاناتی در این راستا ایراد فرموده اند که دفتر امور دینی با برداشت از آن بیانات، چنین دستورالعملی را صادر کرده است.. از آنجا که پای دعا برای بارش باران و حل قطعی مشکلات خشکسالی به میان آمده، بر آن هستیم تا با ارائه آمار،  بررسی کنیم که آیا صرفا با آمدن چند نوبت باران، می توان به خشکسالی و تبعات آن در کشور پایان داد یا خیر؟

کاهش ۵۰ در صدی بارش ها

اخیرا گزارشی در روزنامه خراسان مورخه ۱۷ شهریور جاری منتشر شده که حاوی اطلاعات بسیار دقیقی است.

بر مبنای این گزارش « به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل بارش‌های جوی از اول مهر ۹۹ تا ۱۶ شهریور جاری، فقط ۱۵۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۵۰ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۵۲ ساله، ۳۵ درصد کاهش یافته است.در حوضه آبریز مرزی شرقی ۷۰ درصد، قره‏ قوم ۶۵ درصد، فلات مرکزی ۵۷ درصد و حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان ۵۳ درصد.با تاکید بر اینکه، در مقایسه دوره بلندمدت شاهد کاهش ۸۸ درصدی حوضه آبریز بندرعباس گرفته تا کاهش ۷۴ درصدی در حوضه هامون، هستیم.قابل ذکر است که کاهش بارندگی‌ها فقط مربوط به مناطق فلات مرکزی، جنوب و شرق کشور نیست و حوضه‌های آبریز ارس، تالش، سفیدرود بزرگ، قره‌سو و گرگان، اترک، کرخه، کارون و دریاچه ارومیه، در شمال و غرب کشور هم بارندگی‌های کمتری داشته است.

پیش بینی های نگران کننده برای پاییز امسال

«احد وظیفه» رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اذعان کرده؛  مدل‌های هواشناسی بین‌المللی نشان می‌دهد که مهر و آبان کم بارشی را پیش رو داریم و حتی این کاهش   بارندگی به احتمال قوی کمتر از حد نرمال ۵۲ سال اخیر خواهد بود.

تمام این آمار یک طرف ، بحث دیگری که دوستانمان در مراسم دعای باران باید در نظر داشته باشند، بحران فرو نشست دشتهای ایران است.در اینجا دیگر فرصتی برای ارائه آمار میزان فرونشست دشت های شهرها ، و دشت های ایران نیست اما ذکر این نکته حیاتی است که معنی دیگر فرو نشست ، یعنی کاهش منابع زیر سطحی آبی ایران است به بیانی دیگر  مخازن زیر سطحی در اثر فرو نشست ها، کاهش قابل توجهی خواهند داشت و این، به معنی نداشتن مخازنی با حجم قبلی،برای ذخیره مورد نیاز کشور بوده و در صورت بارش ، اکثر آبها بصورت سیل و دیگر بلایا وارد دریا ها شده و نصیبی برایمان نخواهند داشت.

یک توصیه

توصیه ما برای کسانی که امیدوارند از طریق دعا می توان مشکل خشکسالی را رفع و رجوع یا تقلیل داد، این هست که بیایید دعا کنیم تا مدیران شایسته و متخصص در امور کشور انتخاب شوند.بیایید دعا کنیم تا هیچ قانونی که موجب تخریب محیط زیست، فرسایش خاک و از بین رفتن جنگلها می شود هرگز بصورت دستورالعمل در نیاید.بیایید دعا کنیم تا هر چه زودتر مجوز هیچ چاه عمیقی که تیشه بر ریشه ذخایر زیر سطحی آبهای ایران زده، داده نشود. قابل ذکر است بر اساس آمارهای وزارت نیرو، تا پایان شهریور ۹۹  تعداد چاه های مجاز آب کشور ۵۱۹ هزار و ۱۴۷ حلقه بوده است. اضافه می شود طبق اظهارات محسن رفعتی، مدیر موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، تا پایان سال گذشته تعداد ۳۸۰ هزار حلقه نیز چاه غیرمجاز در کشور وجود داشته است.توجه داشته باشیم حدود ۹۰۰ هزار چاه عمیق در حال بلعیدن دشتهای ایران و از بین بردن مخازن زیر سطحی ما هستند. بیاید با همه وجود دست به دعا برداشته و از خداوند رحیم بخواهیم برای نجات دشت ها، برکه ها، رودخانه ها، جنگل ها و کوه های این سرزمین از شر سوداگران و نالایقان راه درست را نشان مان دهد.آمین

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=125885

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰