تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
13

چرا مجلس به وزیر پیشنهادی روحانی رای نداد؟

  • کد خبر : 99092
  • 22 مرداد 1399 - 11:41
چرا مجلس به وزیر پیشنهادی روحانی رای نداد؟

جمهوریت : مهم ترین دستور کار نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ مجلس بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. وزارتخانه ای که مدت هاست بدون وزیر اداره می شود و جدال دو قوه بر سر تفکیک وزارت بازرگانی و عزل وزیر به دست روحانی در شرایط حساس تحریم این […]

جمهوریت : مهم ترین دستور کار نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ مجلس بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. وزارتخانه ای که مدت هاست بدون وزیر اداره می شود و جدال دو قوه بر سر تفکیک وزارت بازرگانی و عزل وزیر به دست روحانی در شرایط حساس تحریم این وزارتخانه مهم را در بلاتکلیفی قرار داده بود.

النهایه اینکه نمایندگان مجلس با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ آرای ماخوذه، با تصدی حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند تا رئیس جمهور مجبور شود وزیر پیشنهادی بعدی را معرفی کند.

فارغ از دلایل مختلفی که در سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی مطرح شد ، دو دلیل اساسی در تصمیم مجلس موثر بود:

نخست آنکه روحانی برخلاف قانون و رویه معمول حاضر نشد برای دفاع از وزیر پیشنهادیش به مجلس برود و این امر از سوی نمایندگان به تخفیف مجلس تعبیر شد. چنانچه علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، در تذکر شفاهی با اشاره به تبصره ۱ ماده ۲۰۴ و همچنین بند ۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در این ماده به حفظ شأن مجلس تاکید شده و ما باید براساس این آیین نامه عمل کنیم. ماده مذکور به صراحت اعلام کرده که رئیس جمهور هنگام معرفی وزیر پیشنهادی باید در مجلس حضور داشته باشد و به مدت یک ساعت درخصوص کلیات برنامه های وی صحبت کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با بیان اینکه براساس آیین نامه اختیاری برای رئیس جمهور درخصوص حضور در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی وجود ندارد، بلکه ایشان مکلفند در مجلس حاضر شوند، تصریح کرد: گفته می شود ستاد ملی کرونا به ایشان توصیه کرده در مجلس حضور نداشته باشند، حال باید بگوییم که شمایی که به یک میلیون دانش آموز می گویید در آزمون کنکور شرکت کنند، آیا خون شما از آنها رنگین تر است. این تبعیض آشکار بوده و مغایر بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است که تبعیض آشکار را ممنوع کرده است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۷۰ نماینده مجلس به صورت روزانه برای انجام امور مردم به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت در کنار هم می نشینند. حال ستاد ملی کرونا اگر قرار است تصمیمی بگیرد باید برای تک تک ملت ایران تصمیم گیری کند، از این جهت اقدام رئیس جمهور برای عدم حضور در مجلس توهین به مجلس است. از طرف دیگر امروز آخرین روز قانونی سرپرستی وزارتخانه صمت در غیاب وزیر است، آیا انتخاب این زمان نوعی توهین به مجلس نیست؟ چرا که مجلس را در مقابل کار انجام شده قرار دادند. از این رو از هیات رئیسه محترم مجلس درخواست می کنم توصیه های لازم را در این رابطه به رئیس جمهور بدهند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: آقای امیری، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری درخصوص عدم حضور آقای روحانی، نامه ای به بنده نوشتند که آن را متذکر می شوم. همچنین نامه رسمی دفتر ریاست جمهوری هم چند روز قبل برای بنده ارسال شده و هیات رئیسه در جریان این موضوع قرار گرفتند که رئیس جمهور از ستاد ملی کرونا درخصوص حضورش در مجلس استعلام کرده اما آنها به جهت شرایط کرونا، مصلحت ندیدند، معاون رئیس جمهور نامه مکتوب را امروز به من داده اند.

دوم اینکه علیرغم اصرار و پیگیری رئیس مجلس ، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و نمایندگان مجلس در مورد لزوم تعویق کنکور در شرایط کرونا ، دولت در اقدامی عجیب شامگاه دیشب اعلام کرد از تصمیم ۲۴ ساعت قبل خودش و تفاهمی که با مجلس در تعویق کنکور داشت عقب نشینی کرده و کنکور طبق جدول زمانی قبلی در موعد مقرر برگزار می شود.

این تصمیم که مخالفت آشکار با توصیه ها و درخواست های مجلس و توافقات قبلی دولت با مجلس داشت ، موجب عصبانیت نمایندگان شد و در رای عدم اعتماد به مدرس خیاباتی تاثیر خود را نشان داد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=99092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰