تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
11

آتش‌سوزی گسترده در خائیز در شهرستان کهگیلویه/ نیروهای امدادی در محاصره آتش / اعلام وضعیت فوق‌العاده بحران

  • کد خبر : 94462
  • 09 خرداد 1399 - 12:48
آتش‌سوزی گسترده در خائیز در شهرستان کهگیلویه/ نیروهای امدادی در محاصره آتش / اعلام وضعیت فوق‌العاده بحران

به گزارش جمهوریت ، از عصر روز گذشته -پنجشنبه هشتم خرداد ماه – خبرها از آتش سوزی گسترده‌ در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه حکایت دارد . این آتش سوزی از حومه غربی شهر دهدشت قابل مشاهده است. شرمت الله حسینی پرور، بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه آتش سوزی در منطقه حفاظت […]

به گزارش جمهوریت ، از عصر روز گذشته -پنجشنبه هشتم خرداد ماه – خبرها از آتش سوزی گسترده‌ در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه حکایت دارد . این آتش سوزی از حومه غربی شهر دهدشت قابل مشاهده است.

شرمت الله حسینی پرور، بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه روی داده گفت: آتش سوزی گسترده است و نیاز فوری به کمک داریم.

روح الله عزیزی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه نیز گفته است که با توجه به گستردگی آتش سوزی از دوستداران محیط زیست، نیروهای مردمی بخصوص دهیاران و مردم روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده دهدشت غربی درخواست کمک داریم.

وی افزود: آتش سوزی از سمت بهبهان در استان خوزستان شروع شده و بعلت اینکه به موقع مهار نشد به محدوده شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده و هم اکنون به ارتفاعات رسیده و در حال گسترش است.

خائیز کجاتست؟

گفتنی است که منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‏۱۰/‏۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.

گسترش آتش زیرسایه کمبود نیروی انسانی

سید اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمدضمن تقاضا از نیروهای مردمی ۸ روستای داخل و چسپیده به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز برای کمک به محیط بانان گفت: از بخشداران مرکزی، دهیاران، نیروهای مردمی، دوستداران محیط زیست، تشکلهای مردم نهاد و بسیج تقاضای کمک برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی داریم.
وی گفت: نیروهای محیط زیست سایر شهرستانهای استان از جمله گچساران، باشت، لنده، دنا و بویراحمد و نیروهای محیط زیست استان برای پشتیبانی با امکاناتی از جمله دستگاههای دمنده به منطقه آتش سوزی اعزام شده اند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش سوزی از حوزه استان خوزستان شروع شده و به حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده است، تصریح کرد: این آتش سوزی در اثر اختلافات بین عشایری که در خارج از منطقه حفاظت شده خائیز قرار دارند، آغاز شده است.

نیروها در محاصره اتش هستند

محمدعلی آروس، معاون فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه منطقه حفاظت شده خائیز در وضعیت فوق العاده بحران قرار گرفته است گفت: آتش هر لحظه زبانه می کشد و برای مهار آن باید مدیریت بحران کشور وارد عمل شود.

وی اظهار کرد: آتش سوزی در کوه خائیز در وضعیت فوق العاده بحران قرار گرفته است،  برخی نیروها در محاصره آتش قرار گرفته اند، با توجه به زبانه کشیدن آتش و نداشتن آب برای نیروها، امکان تلف شدن نیروها وجود دارد.

آروس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخته است، گفت: با شرایط موجود امکان مهار تا ۴۸ ساعت دیگر وجود ندارد، دو ساعت دیگر باد شروع به وزیدن خواهد کرد و دیگر امکان مهار آن وجود نخواهد داشت.مهار این آتش سوزی آنقدر وسیع است که از مدیریت شهرستانی خارج شده و مدیریت بحران کشور باید وارد عمل شود.

وی امنیت نیروها را مهم ترین امر خواند و خواستار رساندن آب برای آنها شد و  با بیان اینکه بالگرد اطفاء حریق چند سورتی نیرو به محل آتش سوزی آورده، بنزین برای دستگاههای دمنده را ضروریات عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=94462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰