تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
10

آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران به روز سوم رسید + جزئیات حادثه

  • کد خبر : 94217
  • 05 خرداد 1399 - 13:08
آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران به روز سوم رسید + جزئیات حادثه

به گزارش جمهوریت ، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از حضور ۵ هواپیما و بالگرد برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع کوه خامی گچساران خبر داد. “وحید محمدی‌تبار”  با اشاره به آتش‌سوزی در کوه خامی در شهرستان‌های گچساران و باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد از روز جمعه تا کنون […]

به گزارش جمهوریت ، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از حضور ۵ هواپیما و بالگرد برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع کوه خامی گچساران خبر داد.

“وحید محمدی‌تبار”  با اشاره به آتش‌سوزی در کوه خامی در شهرستان‌های گچساران و باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد از روز جمعه تا کنون افزود: اوج آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های خنگ بنار است البته یک مرحله عصر یکشنبه آتش سوزی جنگلهای گچساران مهار شد اما مجددا شعله ور شد.

وی اظهارکرد: هم اکنون بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران در حال هلی‌برن نیروها به ارتفاعات خنگ بنار است و تا ساعاتی دیگر ۲ فروند بالگرد ۲۱۴ هوانیروز برای هلی‌برن تعدادی دیگر از نیروها وارد فرودگاه گچساران می‌شوند.
مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یک فروند میل آبپاش ۱۷۱ با ظرفیت ۴ تن تا ظهر امروز در منطقه حضور پیدا خواهد کرد و پیگیر حضور یک فروند دیگر آبپاش در منطقه هستیم تا با این امکانات و حضور نیروها بتوانیم آتش را کاملا مهار و خاموش کنیم.

جزئیات حادثه

سوم خرداد مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از آتش سوزی چند نقطه از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران خبر داد و گفت که این آتش سوزی‌ها از ساعت ۱۸ عصر روز جمعه در چند از جنگل‌ها و مراتع گچساران آغاز شده اند.

وی اظهار کرد: بخشی از آتش سوزی در حومه شهر گچساران بود که توسط نیروهای منابع طبیعی و مردمی کنترل شد، بخشی نیز در ارتفاعات صعب العبور و صخره ای منطقه” خُنگ بنار” گچساران رخ داده که نیروهای منابع طبیعی و بومی منطقه برای خاموش کردن آتش سوزی به محل آتش سوزی اعزام شدند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: جهت اطلاع از آخرین وضعیت آتش سوزی هر چه با همکاران‌مان تماس می گیریم برقرار نمی شود و در دسترس نیستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت آتش سوزی عنوان کرد: هنوز علت دقیق آتش سوزی مشخص نیست اما علت انسانی است و پس از بررسی عمدی یا سهوی بودن آن مشخص خواهد شد.

حکمتیان اصل بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۵ مورد آتش سوزی نقطه ای و جزئی در جنگلها و مراتع استان رخ داد که همه موارد در شهرستان گچساران بوده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین درباره جزئیات این حادثه گفته بود که کوه های خنگ بنار و گوهر از بعداز ظهر روز جمعه دچار آتش سوزی شده و بخش هایی زیادی از آن نیز کنترل شده است و با وجود تلاش زیاد نیروهای مردمی و امدادی بعلت وجود مراتع خشک و سخت گذر بودن منطقه این آتش سوزی هنوز مهار نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اداره کل مدیریت بحران ستادی و حاکمیتی بوده و نه دستگاه اجرایی بنابراین فرایند کار این است اول منابع طبیعی هر شهرستان خودش اقدام به اطفا آتش سوزی ها بکند و اگر امکانات و نیروی انسانی جوابگو نبود از فرماندار مربوطه درخواست کمک کند.

محمدی تبار خاطرنشان کرد: همچنین فرماندار نیز موظف است کلیه امکانات و نیروی انسانی شهرستان را در کنترل آتش سوزی بکار گیرند و اگر نهایتا امکانات و نیروی انسانی شهرستان کفاف نکرد آن وقت فرماندار مراتب را از طریق ما پیگیری و درخواست کمک کنند و بنابراین اینکه از اول سراغ مدیریت بحران برویم صحیح نیست و روال کار اینگونه نیست.

علی رغم تلاش های صورت گرفته روز گذشته رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران از شلعه ور شدن مجدد آتش سوزی جنگلها و مراتع این شهرستان پس از مهار در یک مرحله خبر داد.

مجید نظری در این رابطه افزود: عصر امروز بعلت وزش باد و پس لرزه رخ داده، کنده های باقی مانده از آتش سوزی، مجدد شلعه ور شد.
وی که خود در حال خاموش کردن آتش بوده، اظهارکرد: از نیروهای مردمی و دستگاههای مختلف تقاضای کمک جهت خاموش کردن آتش سوزی داریم.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران بیان کرد: طی پیگیری های صورت گرفته از سوی دکتر تاجگردون نماینده گچساران و باشت قرار است که دو بالگرد اطفا حریق وزارت دفاع به این شهرستان برای خاموش کردن آتش سوزی اعزام شوند.
نظری تصریح کرد: قرار بود امروز این بالگردها به محل آتش سوزی اعزام شوند که هوا تاریک شد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=94217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰