تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
12

حداد عادل جایگاه ریاست ندارد

  • کد خبر : 88757
  • 04 آبان 1398 - 14:35
حداد عادل جایگاه ریاست ندارد

جمهوریت: دبیر سیاسی جبهه ایستادگی به سازندگی گفت : نظارت جامعه روحانیت بر شورای وحدت اصولگرایان استصوابی خواهد بود ‌‌ارزیابی شما درباره ریاست حداد عادل بر شورای ائتلاف اصولگرایان چیست؟ با توجه به اینکه ایشان در دوره‏های قبل هم چنین سمتی داشت، چقدر عملکرد ایشان رضایت‌بخش بوده است؟ ترکیب این دوره شورا با قبل متفاوت […]

جمهوریت: دبیر سیاسی جبهه ایستادگی به سازندگی گفت : نظارت جامعه روحانیت بر شورای وحدت اصولگرایان استصوابی خواهد بود

‌‌ارزیابی شما درباره ریاست حداد عادل بر شورای ائتلاف اصولگرایان چیست؟ با توجه به اینکه ایشان در دوره‏های قبل هم چنین سمتی داشت، چقدر عملکرد ایشان رضایت‌بخش بوده است؟

ترکیب این دوره شورا با قبل متفاوت است؛ هم از نظر افرادی که در آن قرار دارند و هم از نظر گستره‏ای که در‌بر گرفته و تعداد خیلی بیشتری از اصولگرایان در آن قرار گرفته‏اند. به‌علاوه با رایزنی‏هایی که انجام شده است جامعه روحانیت مبارز بحث نظارت بر عملکرد شورا و همچنین بحث داوری را پذیرفته است؛ البته با شروطی. این می‏تواند‌ خلا‏ءهایی را که در ساختار شوراهای قبلی بود، مقداری مرتفع کند. اما انتخابات فقط با بحث شورای وحدت به ثمر نمی‏رسد. بلکه هم نیازمند سازمان رای قدرتمند است و هم گفتمان غالب نیاز دارد و هم اینکه باید بتواند مقبولیت بیشتری داشته باشد تا مشارکت بیشتری را در صحنه ایجاد کند. حالا باید صبر کنیم و ببینیم که اینها به چه جایی خواهد رسید. اگر همه اینها با همکاری کسانی که حضور دارند، شکل بگیرد می‏توانیم این نوید را دهیم که شورای ائتلاف توانسته موفق باشد.

عنوانی که آقای حداد برای ریاست این شورا دارد هم به نظر می‏رسد بیشتر ناشی از این باشد که همه گروه‏ها پذیرفته‏اند که ایشان مدیریت این شورا را بر عهده بگیرد و نه بیشتر.

‌‌یعنی مردد هستید که حضور ایشان می‏تواند وحدت‌آفرین باشد ؟

خود من همیشه به ایشان گفته‌ام تا دودی از دودکش شما بلند نشود ما نمی‏توانیم به این قطعیت برسیم که در انتخابات به نتیجه خواهیم رسید. باید منتظر شد و دید فعالیت ایشان آنچنان ثمری دارد که هم عنوان ریاست را داشته باشد و هم جایگاه آن را. فعلا به نظر می‏رسد تنها عنوان آن را دارد.

‌‌ فکر می‌کنید چه نقاط ضعفی در عملکرد ایشان باید برطرف شود که بتواند جایگاه ریاست و وحدت‌آفرینی را داشته باشد‌؟

اگر همه اعضای این شورا بپذیرند که یک لیست واحد بدهند و انسجام و وحدت خود را در ائتلاف انتخاباتی به سمت ائتلاف سیاسی بکشانند، می‌توانیم بگوییم ایشان موفق شده است. وگرنه اگر فقط بحث ائتلاف انتخاباتی باشد، به نظر می‏رسد ما بعد از انتخابات با مشکلات مختلف روبه‏رو خواهیم شد و این ائتلاف ناپایدار خواهد بود. ما معتقدیم شورای ائتلاف وقتی می‏تواند حرف اول و آخر را بزند که به یک ائتلاف سیاسی پایدار برسد و بعد از انتخابات هم ادامه داشته باشد و مهم‌تر اینکه پاسخگو باشد. به فرض اگر ۲۰۰ نماینده با حمایت این شورا به مجلس برود، این تعداد از شورای وحدت تبعیت خواهند کرد و فراکسیونی را شکل خواهند داد یا خیر هر کسی راه خود را خواهد رفت.

‌‌الان چنین رویکردی را در ریاست شورا می‏بینید؟

من بارها گفته‌ام که شورای ائتلاف اگر فقط بخواهد بر حداقل‏ها اکتفا کند، چیزی بیشتر از ائتلاف انتخاباتی به دست نخواهد آورد. بعد از انتخابات هم ممکن است حضوری در سپهر سیاسی کشور نداشته باشد. تا اینجا هنوز نشانه‏های چنین رویکردی را ندیده‌ایم باید صبر کنیم و ببینیم در ادامه چطور پیش خواهد رفت.

‌‌شما در‌واقع نگاه خوش‌بینانه‏‌ای به حضور جبهه پایداری یا برخی گروه‏های مختلف اصولگرا در این شورا ندارید و فکر می‌کنید یک ائتلاف حداقلی شکل گرفته است…

اگر همه متفق‌القول باشند که فقط یک لیست در جاهایی که این امکان وجود دارد ارائه دهند به نظر ‌می‌رسد این ائتلاف نسبی شکل خواهد گرفت.

‌‌مشخصا نگرانی شما از بابت کدام طیف‌هاست؟

از جانب کسانی که اولا شرط می‏گذارند و ثانیا لیست‏های متعددی را وارد صحنه می‏کنند. البته فعلا هیچ‌کدام از گروه‏های حاضر این کار را نکرده‏اند و می‏گویند کاملا تابع شورای وحدت هستیم. حتی جبهه پایداری هم بدون شرط وارد شده است. اما تجربه گذشته ما را از بابت برخی گروه‏ها نگران می‌کند.

‌‌گفتید جامعه روحانیت با شروطی بحث داوری و نظارت بر شورای ائتلاف را پذیرفته. منظورتان کدام شروط است؟

دقیقا در جریان نیستم چه شروطی داشته‏اند. اما الان بحث بر سر این است که اولا تضمین‏های لازم و مورد توافق همه برای داوری جامعه روحانیت مشخص شود و دوم اینکه نظارت جامعه روحانیت نظارت استصوابی باشد. به این معنا که جامعه روحانیت بتواند افراد را تایید یا رد کند؛ البته درباره اینکه اگر کسی این نظارت را نپذیرفت آیا باز هم می‌تواند در ائتلاف باقی بماند یا خیر در حال بحث هستیم.

‌‌بنابراین معتقدید با این ساز‌و‌کار، ریاست حداد در این دور می‏تواند شرایط مناسبی برای اصولگرایان ایجاد کند؟

نقش ایشان در ائتلاف انتخاباتی بله اما برای ائتلاف سیاسی به نظر من هنوز خیلی جای کار دارد. ما نمی‏گوییم آقای حداد عادل رئیس جریان اصولگرایی است. ایشان رئیس یک مجموعه‏ای است که پذیرفته‏اند باهم ساز‌و‌کار مشترکی در بحث انتخابات داشته باشند. باید ببینیم در این کار موفق می‏شوند یا خیر.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=88757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰