تاریخ : دوشنبه, ۷ خرداد , ۱۴۰۳ Monday, 27 May , 2024
7

کارت سوخت از آغاز تا امروز/ ثبت نام کارت سوخت

  • کد خبر : 74181
  • 27 اردیبهشت 1398 - 16:02
کارت سوخت از آغاز تا امروز/ ثبت نام کارت سوخت

رونمایی از طرح کارت هوشمند سوخت ، درتیر ماه ۱۳۸۶ همزمان با اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی سوخت در ایران (در دولت احمدی‌نژاد) اتفاق افتاد. قیمت مصوبه برای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ صد تومان و بنزین آزاد چهارصد تومان اعلام شد. کمی بعدتر یعنی ۲۸ آذر ۱۳۸۹ بنزین با افزایش قیمت جدیدی مواجه شد. این موضوع […]

رونمایی از طرح کارت هوشمند سوخت ، درتیر ماه ۱۳۸۶ همزمان با اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی سوخت در ایران (در دولت احمدی‌نژاد) اتفاق افتاد. قیمت مصوبه برای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ صد تومان و بنزین آزاد چهارصد تومان اعلام شد. کمی بعدتر یعنی ۲۸ آذر ۱۳۸۹ بنزین با افزایش قیمت جدیدی مواجه شد. این موضوع دقیقا همزمان بود با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها. این افزایش قیمت‌های قبلی را به هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ چهارصد تومان و بنزین آزاد هفتصد تومان بالا برد. قیمت‌ها تا سال ۱۳۹۳ ثابت ماند تا اینکه با تصویب اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بنزین باز هم گران شد و بهای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به هفتصد تومان و بنزین آزاد هزار تومان رسید.

ثبت نام کارت سوخت

اما این مصوبه زیاد طول نکشید و نهایتا در سال ۱۳۹۴ طرح تک نرخی شدن بنزین اجرا شد و با نهایی شدن قیمت بنزین به ازای هر لیتر معادل ۱۰۰۰ تومان سهمیه‌ای بودن بنزین تا امروز کنار رفت. ساز و کار کارت هوشمند سوخت اینونه بود که میزان برداشت برای هر کاربر با توجه به نوع کاربری مشخص شده بر روی کارت کنترل می‌شد. این برداشت‌ها از طریق مرکز داده سامانه هوشمند سوخت به جایگاههای کشور ارسال می‌شد و بر اساس جدول سهمیه‌ای که میزان سهمیه را برای هر نوع کاربری خودرو محدودیت‌ها و میزان سهمیه روزانه یا ماهانه آن را مشخص می‌کرد، میزان مصرف مشخص می‌شد.

در این مطلب هر آنچه درباره کارت هوشمند سوخت باید بدانید توضیح داده می‌شود و به سوالات متداولی از قبیل ثبت نام کارت سوخت مبتنی بر کارت بانکی چگونه است؟ دریافت کارت وسیله‌ای که مالکش فوت کرده، امکان پذیر است؟ تکلیف مالکانی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، چیست؟ در صورت فراموشی رمز، چه کنیم؟ رمز کارت سوخت، چند است؟ برای ثبت نام، نیازی به رمز کارت بانکی است؟ برای تبدیل کارت عابر بانک به کارت سوخت (ثبت نام کارت سوخت بانکی) چه کار کنیم؟برای خودروهای صفر، باید کارت سوخت گرفت و … پاسخ داده می‌شود.

 

موارد مورد نیاز برای ثبت نام کارت هوشمند سوخت بر اساس کارت بانکی از طریق سایت

طبق اطلاعیه روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای ثبت نام کارت هوشمند سوخت مبتنی بر کارت بانکی باید ابتدا به سایت درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کنید.

در بخش ثبت نام کارت سوخت اطلاعاتی به شرح زیر از شما خواسته می‌شود:

شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه

کد ملی و تاریخ تولد متقاضی (با ثبت کد ملی و تاریخ تولد سایر اطلاعات شناسنامه‌ای مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر و شماره شناسنامه به صورت خودکار نمایش داده می‌شود)

اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره هشت رقمی مندرج در ذیل بارکد پستی پشت کارت خودرو متقاضی) یا شماره VIN

انتخاب شماره شانزده رقمی یکی از کارت های بانکی عضو شتاب متقاضی

پس از درج اطلاعات، پیامی حاوی «تایید عملیات ثبت» نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده پایان مراحل ثبت نام است. لازم به ذکر است که زمان استفاده از کارت بانکی به عنوان کارت سوخت در جایگاه‌های سوخت هنوز مشخص نیست.

نکات حائز اهمیت

  • برای ثبت نام کارت سوخت المثنی الزامی به ثبت‌نام غیرحضوری و الکترونیکی نیست و این روند از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مشترکین پلیس +۱۰ و ارائه مدارک لازم امکان‌پذیر است.
  • آن دسته از مالکانی که دارای چند خودرو و یا موتور سیکلت هستند که فاقد کارت سوخت‌اند باید توجه داشته باشند که تمامی مراحل فوق تنها برای یک وسیله نقلیه است و برای ثبت نام کارت المثنی برای هر دستگاه بایستی مجددا مراحل ثبت نام را با کارت بانکی جداگانه‌ای تکرار کنند.
  • مالکین خودرو یا موتور سیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای صدور کارت المثنی، کارت اولیه آنها ابطال خواهد شد. بنابراین توصیه می شود صرفا افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت نام مراجعه کنند.
  • مالکان خودروهای عمومی و دولتی مثل گذشته برای درخواست صدور کارت المثنی حتما باید به دفاتر خدمات مشترکین پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
  • مالکان هر نوع وسیله نقلیه‌ای که کارت سوخت داشته اما رمز آن را فراموش کرده‌اند، نیاز به ثبت نام مجدد ندارند و امکان بازیابی رمز برای آنها فراهم شده است.
  • برای خودروهای کارکرده که به هر علتی کارت سوخت ندارند، نیازی به ثبت نام کارت المثنی نیست و برای پیگیری تنها باید از طریق دفاتر پست اقدام شود.
  • برای خودروهای صفرکلیومتر کارت سوخت صادر شده کافی است مالکان آنها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه کنند.

 

ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت با استفاده از کد دستوری موبایل

این روش با استفاده از شماره‌گیری کد USSD اجرا می‌شود. به این منظور کد دستوری #۴* (ستاره چهار مربع) را شماره‌گیری کرده و طبق راهنمایی‌های موجود مراحل ثبت نام کارت سوخت یکی یکی اجرا می‌شود. زمان انتخاب هر مورد درکد USSD تنها چهل‌وپنج ثانیه است. اگر انتخاب گزینه‌ها بیشتر از این مدت طول بکشد، فرد متقاضی از مراحل ثبت نام خارج می‌شود. اگر مالک، سیم کارتی به نام خود نداشته باشد تنها با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ امکان ثبت درخواست دارد.

پیش‌نیازهای این روش عبارتنداز:

  • شخص متقاضی باید مالک سیم کارتی باشد که از آن استفاده می‌شود.
  • کد ملی وارده الزاما با مشخصات مالک و دارنده سیم کارت، یکی باشد.
  • شخص متقاضی باید مالک خودرو یا موتورسیکلت باشد.

ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت با استفاده از اپلیکیشن دولت همراه

برای دریافت کارت سوخت هوشمند از طریق نرم‌افزارهای موبایلی ابتدا باید اپلیکیشن «دولت همراه» را دریافت، نصب و سپس اقدام به ثبت‌نام کنید. این اپلیکشن از طریق سایت‌های زیر در دسترس است.

  • اول مارکت
  • پارس هاب
  • چارخونه
  • ایران اپس
  • کافه بازار
  • مایکت

 

نحوه گرفتن کارت سوخت المثنی برای آن دسته از مالکانی که  کارت سوخت‌شان مفقود شده است

در این حالت اشخاص متقاضی می‌توانند با دردست داشتن مدارکی اعم از شناسنامه یا کارت ملی مالک،  اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق، شماره ملی مالک، بیمه نامه خودرو، آدرس کامل پستی به همراه کد پستی، پرداخت فیش ۱۰ هزار تومانی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به ثبت‌نام کارت سوخت اقدام کنند. لازم به ذکر است که این روند حتما باید با حضور مالک طی شود. اگر به هر دلیلی امکان حضور مالک فراهم نباشد، شخص ثالث باید به همراه وکالت‌نامه‌ای که صراحتا عبارت «کارت سوخت» در آن قید شده به این دفاتر مراجعه کند.

سوالات متداول

      • رمز کارت سوخت، چند است؟رمز پیش‌فرض کارت، چهار شماره آخر (چهار شماره سمت راست) کارت ملی مالک است.
      •  در صورت فراموشی رمز، چه کنیم؟در صورت فراموشی رمز کارت، نیازی به ثبت نام مجدد نیست چراکه امکان بازیابی رمز (به‌صورت حضوری) وجود دارد. جهت این کار ابتدا با سامانه ۰۹۶۲۷ تماس بگیرید تا آدرس نزدیکترین مرکز بازیابی رمز عبور، به شما گفته شود.
      • برای ثبت نام، نیازی به رمز کارت بانکی است؟خیر! چه برای ثبت نام حضوری و چه در ثبت نام اینترنتی، به هیچ وجه نیازی به رمز کارت بانکی نیست. در غیراینصورت، مراتب را به پلیس آگاهی اطلاع دهید. لازم به ذکر است مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، در صورت اتصال کارت بانکی، کارت سوخت‌شان باطل می‌شود.
      • ثبت نام وسایل قولنامه‌ای چگونه است؟مالکان وسایل قولنامه‌ای فقط از طریق دفاتر پلیس+۱۰ و با ارائه اسناد اصلی نقل و انتقال، امکان ثبت نام دارند.
      • چگونه با پیامک، وضعیت کارت را پیگیری کنیم؟کافی است پیامکی به شرح زیر به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید.
        • برای موتورسیکلت: ابتدا حرف M، سپس ستاره، سپس شماره
        • برای خودرو: ابتدا حرف V، سپس ستاره، سپس شماره

    • آیا با تغییر مالکیت خودرو، نیازی به تغییر کارت سوخت است؟
      کارت سوخت براساس شماره شناسایی VIN خودرو صادر می‌شود. بنابراین اگر وسیله نقلیه‌ای خریده‌اید که کارت سوختش متعلق به مالک قبلی است، هیچگونه نیازی به ثبت نام مجدد ندارید. البته در صورت ثبت نام مجدد، اتفاق خاصی نخواهد افتاد و فقط کارت فعلی‌تان باطل شده و کارت المثنی جدید، صادر می‌شود. برای تغییر مالیکت کارت، کافی است با همکاری مالک سابق خودرو، به سایت خدمات دولت همراه مراجعه کرده و از قسمت ویرایش اطلاعات، مالکیت کارت سوخت را نیز تغییر دهید.
    • شرایط دریافت کارت سوخت موتور سیکلت به چه صورت است؟

اگر موتورسیکلتی از تاریخ ساختش ۱۰ سال گذشته باشد، دیگر امکان دریافت کارت سوخت ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه شود. در غیر این صورت تمام مراحل برای دریافت کارت سوخت موتور با خودرو یکسان است.

    • دریافت کارت وسیله‌ای که مالکش فوت کرده، امکان پذیر است؟
      اگر مالکیت خودرو تغییر نکرده باشد، پس از انحصار وراثت و از طریق دفاتر پلیس+۱۰ امکان‌پذیر است.
    • خودروهای دیزلی پلاک قدیمی، امکان ثبت نام دارند؟
      خیر.کارت سوخت المثنی به هیچ وجه برای خودروهای دیزلی «پلاک قدیمی» صادر نمی‌شود. این خودروها تنها با تعویض پلاک قدیمی به پلاک ملی، امکان دریافت کارت سوخت را خواهند داشت.
    • خودروهای بنزینی پلاک قدیمی، امکان ثبت نام دارند؟
      بله. اما به شرطی که از سوی پلیس راهور، برچسب «تسجیل» دریافت کرده باشند. همچنین در مواردی ممکن است کارت سوخت، صادر نشود.
    •  بعد از تغییر مالکیت، آیا مالک قبلی می‌تواند کارت را بسوزاند؟

خیر! طبق قانون، کارت سوخت متعلق به همان مالکی است که نامش در سند خودرو قید شده است. بنابراین مالک سابق، هیچ حقی دربرابر آن ندارد.

 

    • امکان لغو گزارش مفقودی وجود دارد؟

لغو گزارش مفقودی فقط از طریق دفاتر پلیس+۱۰ امکان پذیر بوده و البته سه شرط دارد:

        • درخواست صدور کارت المثنی نشده باشد.
        • بیشتر از ۴ ساعت از اعلام گزارش مفقودی، نگذشته باشد.
        • پس از لغو گزارش مفقودی، تا ۳ روز از کارت استفاده نشود.

 

    • در صورت مفقودی کارت سوخت، چه کنیم؟

به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید تا طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت، کارت مفقودی‌تان باطل شود.

 

    • برای دریافت کارت سوخت چه کار کنیم؟

به هر دلیلی اگر کارت سوخت به دست‌تان نرسیده است، ابتدا باید وضعیت آن را پیگیری کنید. برای این کار، با داشتن شماره پلاک خودرو به سایت پلیس+۱۰ به نشانی sokht.epolice.ir  بروید و از آخرین وضعیت کارت‌ سوخت‌تان مطلع شوید.

 

    • از چه شماره تلفنی، راهنمایی بگیریم؟

اگر برای ثبت نام یا دریافت کارت سوخت، نیازی به اطلاعات تکمیلی دارید یا مشکلی برای‌تان پیش آمده، کافی است با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، تماس بگیرید.

 

    • در صورت برگشت کارت توسط پست، دوباره ثبت نام کنیم؟

خیر! مالکینی که اقدام به ثبت نام کارت المثنی کرده‌اند اما از طریق پست، کارت‌شان برگشت خورده است، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند بلکه کافی است به نشانی www.post.ir مراجعه کرده و از قسمت «پیگیری مرسولات سازمانی» و با استفاده از شماره VIN خودرو، آخرین وضعیت کارت‌شان را مشاهده کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=74181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰