تاریخ : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
1

‌امام جمعه سابق همدان از ۱۴ سال فعالیت خود در این استان گفت

  • کد خبر : 50511
  • 19 اسفند 1397 - 10:34

به گزارش جمهوریت ; آیت الله غیاث الدین طاها محمدی، سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان، در یک خانواده مذهبی و متدین متولد شد و با توجه به استعداد فوق العاده و علاقمندی ایشان به روحانیت و برخورداری از نبوغ خاص در همان اوایل زندگی به دعوت برادر بزرگوار خویش حجت الاسلام و […]

به گزارش جمهوریت ;

آیت الله غیاث الدین طاها محمدی، سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان، در یک خانواده مذهبی و متدین متولد شد و با توجه به استعداد فوق العاده و علاقمندی ایشان به روحانیت و برخورداری از نبوغ خاص در همان اوایل زندگی به دعوت برادر بزرگوار خویش حجت الاسلام و المسلمین حاج میرزاعلی محمدی در سن ۱۲ سالگی جهت تحصیل در حوزه علمیه قم رهسپار آن دیار مقدس شد.

به گزارش ایسنا، آیت الله غیاث الدین طاها محمدی، درس مقدمات را نزد برادر خویش و سطوح عالی را نزد حضرات آیات و حجج اسلام، مشکینی، نوری همدانی، خزعلی و سید محمد باقر سلطانی طباطبیی و … طی کرده  و جهت فراگیری دروس خارج فقه و اصول سال‌ها در محضر آیات عظام امام راحل، میرزا هاشم آملی، شیخ مرتضی حائری، تلمذ نموده و با توفیقات الهی منظومه حکمت را نزد شهید مفتح و حکمت متعالیه، مباحث عرفانی و تفسیری را در خدمت علامه بزرگوار طباطبایی، جوادی آملی، حسن زاده آملی و شهید مطهری فرا گرفت.

آیت الله محمدی در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی حضور فعال و پر ثمر داشته و پیش از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی به فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها بازداشت شد و در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم فراوان قرار گرفت؛ همچنین در بیشتر راهپیمایی های طلاب حوزه علمیه قم حضور داشته و در سفرهای تبلیغی و سخنرانی هایش، چند مرتبه از سوی ساواک دستگیر و زندانی شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی در دفتر حضرت امام (ره) در قم به فعالیت پرداخته و در دوران دفاع مقدس نیز با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس فعالیت داشته و مشغول جمع آوری کمک‌های مردمی جهت رزمندگان اسلام در استان بود.

وی در سال ۱۳۶۱ از سوی دفتر حضرت امام (ره) به امامت جمعه فامنین منصوب شد و در طول ۲۳ سال امامت جمعه به انجام خدمات فراوانی در زمینه های فرهنگی، حوزوی، عمرانی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت که نمونه بارز آن فعالیت ایشان در سنگر فرهنگی دانشگاه صدا و سیما است.

وی پس از کناره گیری حضرت آیت الله موسوی همدانی از امامت جمعه همدان با عنایت به شخصیت و جایگاه مذهبی علمی، فرهنگی و سیاسی از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان و امامت جمعه این شهر منصوب شد.

آیت الله غیاث الدین طاها محمدی ۱۴ سال مسئولیت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه همدان را بر عهده داشت و نماز جمعه هفته آینده به امامت حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی، امام جمعه جدید استان همدان برگزار خواهد شد.

امام جمعه سابق همدان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه اسلام دین شایسته سالاری است، گفت: شایسته سالاری در جامعه اسلامی به این معنا است که مردم باید برای هر مسئولیتی شایسته ترین انسان را از نظر علم، تخصص، تعهد و ایمان انتخاب کنند.

آیت الله طه محمدی با بیان اینکه اگر افراد درک می‌کنند شخصی دارای تجربه، علم و توان بیشتری در انجام حرفه آنها است؛ باید مسئولیت خود را به آن واگذار کنند، در غیر این صورت به مردم خیانت کرده است، افزود: در ۳۷ سال گذشته من به اندازه درک، عقل و عشق خود فعالیت و به تعبیر رهبر انقلاب به صورت شبانه روزی جهادی عمل کردم و بعد از گذشت سال ها اکنون به نقطه ای رسیده ام که دیگر شور و توان جوانی در من وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با توجه به گسترده بودن وظایف امام جمعه در استان ادامه فعالیت به عنوان امام جمعه از عهده من خارج است؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا فردی جوان و با انرژی این مسئولیت را به عهده بگیرد، اضافه کرد: فاصله گرفتن از سیاست به معنای دور شدن از دیانت است و هر انسانی که خودش را مسلمان می داند باید تا جایی که می‌تواند در عرصه سیاسی نقش داشته باشد و من تا زمانی که زنده هستم در برابر نظام، دیانت و خون شهدا مسئولیت دارم.

آیت الله طه محمدی، ۹۹ درصد فعالیت های خود را، فرهنگی و در زمینه های تدریس و سخنرانی دانست و گفت: هیچ طلبه ای به اندازه من برای شهدا منبر نرفته و در یادواره ها حضور نداشته است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان با بیان اینکه شرایط فعلی نماز جمعه های استان همدان با وجود جداشدن نمازجمعه های جورقان و مریانج پرشورتر از همیشه برگزار می شود؛ عنوان کرد: من یک معلم هستم و تا جایی که توان داشته باشم در تربیت نفوس فعالیت خواهم کرد.

وی، شهادت سرلشگرحسین همدانی را تلخ ترین خاطره دوران امامت جمعه خود دانست و گفت: با شهادت حسین همدانی دار و ندار ما یک جا از بین رفت.

امام جامعه سابق همدان شیرین ترین خاطره خود نیز در همدان را حضور مقام معظم رهبری دو ماه بعد از منصوب شدن به عنوان امام جمعه استان به همدان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نماز جمعه همدان خودکفا شده است؛ گفت: در ۳۷ سال گذشته استانداران زیادی آمدند و رفتند و فارغ از دیدگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی با ما همکاری کردند اما آقای مرادی بیشترین همکاری را با ستاد نماز جمعه استان داشت.

آیت الله طه محمدی در پایان برای حجت الاسلام و المسلمین شعبانی آرزوی موفقیت کرد و افزود: امیدوارم امام جمعه جدید آبرومندانه و با عزت وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=50511

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰