تاریخ : دوشنبه, ۲۲ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 12 August , 2024
2

متناسب‌سازی حقوق، فقط همان ۳ میلیون تومان بود؟

  • کد خبر : 245057
  • 22 مرداد 1403 - 14:58
متناسب‌سازی حقوق، فقط همان ۳ میلیون تومان بود؟
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این شائبه‌ها که شاید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شده باشد، تاکید کرد: این یک قانون است. قانون با قانون متنفی می‌شود. متناسب‌سازی هم در قانون برنامه آمده است و هم در قانون بودجه.

جمهوریت–مریم فکری:در حالی حقوق مرداد بازنشستگان هم در حال واریز است که رقم جدیدی بابت متناسب‌سازی به حقوق بازنشستگان افزوده نشده است. این اتفاق در رابطه با حقوق تیرماه نیز رخ داد و بازنشستگان حقوق تیر را بدون هیچ مبلغ اضافه‌ای دریافت کردند. اما پیش از انتخابات، ۳ میلیون تومان به حقوق بازنشستگان بابت متناسب‌سازی واریز شد و به همین دلیل، امروز برخی از بازنشستگان، آن ۳ میلیون واریزی که برای سه ماه داده شد را سیاسی برداشت کرده و به پای انتخابات نوشته‌اند.

این در شرایطی است که پیش از این، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهانه یک میلیون تومان متناسب‌سازی تا زمان صدور احکام اصلاحی به صورت علی الحساب خبر داده بود.

وی اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در اجرای این طرح با واریز مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و بعد از تامین منابع مالی این اقدام صورت می‌گیرد.

با این حال، عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در واکنش به عدم اجرای متناسب‌سازی حقوق، تاکید دارد: بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانند که قانون متناسب‌سازی برای آنها به همان پرداخت ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت قبل از انتخابات ختم شود.

او تاکید کرد: ۵ ماه از سال گذشته و این قانون هنوز اجرا نشده است؛ شخص وزیر کار باید جوابگو باشد.

کریمی متذکر شد: از مسوولان می‌خواهیم هر چه زودتر تکلیف متناسب‌سازی را مشخص کنند و ما امیدوارم دولت و مسوولان بعدی حواسشان به معیشت ضعیف بازنشستگان باشد و متناسب‌سازی را به نحوی درست به مرحله اجرا برساند.

 

متناسب‌سازی حقوق منتفی شد؟

در همین رابطه، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بعد از واریز ۳ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دیگر رقم جدیدی را بازنشستگان در حقوق خود مشاهده نکردند و به همین دلیل این شائبه ایجاد شده که متناسب‌سازی احتمالا منتفی شده است، گفت: خیر، متناسب‌سازی یک قانون است و قانون هم الزاما باید اجرا شود.

وی افزود: اما در آن دوره قانون دیرهنگام ابلاغ شد؛ هم قانون بودجه و هم قانون برنامه هفتم توسعه. بر همین اساس، در همه صندوق‌ها، از جمله صندوق تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌ها، دولت تصمیم گرفت که تا زمانی که موانع برطرف شود و یک رویه واحدی ایجاد شود و احکام کارگزینی صادر شود، به صورت علی‌الحساب پرداختی را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من امیدوار هستم که دولت جدید حتما متناسب‌سازی را اجرا کند و این یک قانون است و باید هم اجرا کنند. ما داریم تلاش می‌کنیم و آیین‌نامه‌ها آماده شده است. امیدواریم آیین‌نامه در دولت هر چه سریع‌تر تصویب شود و به مرحله اجرا در آید.

۳ میلیون تومان واریزی، چند درصد از متناسب‌سازی بوده است؟

مرتضوی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که این ۳ میلیون تومانی که واریز شد، چند درصد از آن ۴۰ درصدی است که باید امسال به حقوق بازنشستگان اضافه شود؟ عنوان کرد: واقعا محاسبه نکرده‌ام. در بعضی جاها بیشتر از آن ۴۰ درصد است.

وی توضیح داد: افزایش حقوق هر کسی متفاوت است. حداقل‌بگیران یک وضعیت دارند و متوسط‌بگیران یک وضعیت دارند و حداکثربگیران هم یک وضعیت دارند. محاسبه نکردم تا ببینم چند درصد پوشش داده است. بعضا –به خصوص در صندوق تامین‌اجتماعی- بیشتر از ۴۰ درصد و بعضا متناسب با ۴۰ درصد و بعضا هم کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

قانون با قانون منتفی می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این شائبه‌ها که شاید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شده باشد، تاکید کرد: این یک قانون است. قانون با قانون متنفی می‌شود. متناسب‌سازی هم در قانون برنامه آمده است و هم در قانون بودجه.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اعتبارات هم از محل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای بازنشستگان کشوری و لشگری پیش‌بینی کرده‌اند، اما در حوزه تامین‌اجتماعی قرار شد از محل پرداخت مطالبات تامین‌اجتماعی پرداخت شود و حتما تجهیز منابع خواهد شد و اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=245057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰