تاریخ : دوشنبه, ۷ خرداد , ۱۴۰۳ Monday, 27 May , 2024
1

مقایسه میزان مشارکت در دور دوم انتخابات در تهران

  • کد خبر : 236294
  • 23 اردیبهشت 1403 - 15:35
مقایسه میزان مشارکت در دور دوم انتخابات در تهران
در انتخابات مجلس نهم در دور دوم نفر اول تهران تقریبا ۱۰ درصد از آرا را به خود اختصاص داده است در‌حالی‌که این میزان با در نظر گرفتن ۷ میلیون از واجدین شرایط در تهران برای نفر اول تهران در دور دوم به ۳ درصد رسیده است.
جمهوریت– با پایان انتخابات حالا می‌توان تحلیل دقیق‌تری درباره میزان مشارکت جریان‌شناسی نمایندگان منتخب و نسبت آن با اولویت‌های مجلس آینده داشت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین کرسی مجلس دوازدهم، در انحصار کاندیدا‌های اختصاصی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) با ۵۸ کرسی است. پس از شانا، اصلاح‌طلبان با کسب ۴۰کرسی قرار دارند.

ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امنا) با ۱۶ کاندیدای اختصاصی در جایگاه سوم و جبهه موسوم به «صبح ایران» نیز با ۱۱ کاندیدا‌های اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارد. کمترین کاندیدای اختصاصی راه‌یافته به مجلس دوازدهم متعلق به شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی با ۴ کاندیداست.
تحلیل نظرسنجی‌های ملی پیش و پس از افشاگری‌ها، حکایت از کاهش چهار درصدی میزان مشارکت در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ داشت.
در دوم انتخابات مجلس نهم میزان مشارکت در تهران نزدیک به ۲۴ درصد بود و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تهران در دوردوم رای دادند. نفر اول تهران در دور دوم هم بیژن نوباوه‌وطن بود که نزدیک به ۴۹۱ هزار و ۷۹۹ رای آورد. این آمار حالا و در مقایسه با انتخابات مجلس دوازدهم که آن هم درون‌اصولگرایی بود و به دور دوم کشیده شده کاهش قابل توجهی داشت. میزان مشارکت در تهران در دور دوم انتخابات ۸ درصد بود و نفر اول دور دوم هم اتفاقا بیژن نوباوه‌وطن بود که رای او این‌بار ۲۷۱ هزار و ۹۴ بود.
در انتخابات مجلس نهم در دور دوم نفر اول تهران تقریبا ۱۰ درصد از آرا را به خود اختصاص داده است در‌حالی‌که این میزان با در نظر گرفتن ۷ میلیون از واجدین شرایط در تهران برای نفر اول تهران در دور دوم به ۳ درصد رسیده است.
انتخابات در این دوره مجلس به زیر ۵۰ درصد رسید و حتی در برخی شهر‌ها مثل تهران مشارکت به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=236294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰