تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1

قطع درختان الیمالات و تناقض گویی مسئولین

  • کد خبر : 233836
  • 26 فروردین 1403 - 22:07
قطع درختان الیمالات و تناقض گویی مسئولین
طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، منطقه ای در جنگل های هیرکانی به وسعت 500 متر در 40 متر، پاکتراشی شده و بنا به اعلام مسئولین در این محوطه فقط «سی اصله درخت» قطع شده است! اتفاقی شبیه به معجزه که فقط به همت «پیمانکار عاشق طبیعت» امکان وقوع آن وجود دارد!

جمهوریت-ناصر تبریزی -به این تصویر  که این روزها در اغلب خبرگزاری ها و منابع خبری  منتشر شده دقت کنید، این عکس مربوط به قطع درختان منطقه الیمالات، برای اختصاص پارکینگ در جنگل های هیرکانی است!!

بنا بر اظهارات مدیران مربوطه،  حداکثر قطر درختانی که قطع شده”به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ۱۰ سانتی متر “و  “به نقل از مرادی،مدیر کل آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی ، فقط هفت و نیم سانتی متر” بوده است.

راستش را بخواهید زمانی که به ابعاد درختان قطع شده نکاه می کردم، فقط یک مورد به ذهنم رسید،

یا ابعاد «سانتی متر» جدیدا چند برابر شده و یا حضرات «خط کش اشتباهی» در دست داشتند.

موضوع دیگر که برایم جالب آمد تناقض دوستان در اعلام قطر درختان قطع شده، بود، یکی ۱۰ و دیگری هفت ونیم سانت اندازه گرفته اند….

و اما داستان چه بود که مسئولین ما را ، مجبور به اندازه گیری قطر «درختان قطع شده» کرد !

بنا بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مازندران« ….اواخر بهمن ماه سال گذشته ۲ دستگاه لودر و بولدوزر متعلق به پیمانکار یک “طرح گردشگری” با همراهی و چراغ سبز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری و رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری نور، اما بدون داشتن مجوزهای قانونی در یک حرکت شگفت آور و کامل غیرقانونی، اقدام به تخریب و تسطیح مسیر سیم کشی و تیر برق های فشار قوی کرده و جنگل را در مساحتی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۴۰ متر شخم وشیار زده اند؛ به گونه ای که در این عملیات، حدود چهار هزار اصله درخت و نهال هیرکانی از بیخ و بن پاکتراشی و دفن شده و کامل از بین رفته است……م

موضع دیگری که در پی واکنش مسئولین برایم جالب توجه بود، اتحاد محکم دستگاه های مختلف در اعلام تعداد درختان قطع شده بود! همگی در اعتراض به «یاوه گویی های دیگران» تعداد ۴ هزار درخت را قاطعانه تکذیب، و در اقدامی هماهنگ اعلام کردند؛  «فقط سی اصله درخت قطع شده است» !

تصور کنید، طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، منطقه ای در جنگل های هیرکانی به وسعت ۵۰۰ متر در ۴۰ متر، پاکتراشی شده و بنا به اعلام مسئولین در این محوطه فقط «سی اصله درخت» قطع شده است!

اتفاقی شبیه به معجزه که فقط به همت «پیمانکار عاشق طبیعت» امکان وقوع آن وجود دارد!

و اما داستان دیگری که در پی این اتفاق روی داد، از همه جالب تر بود:

به دنبال این اتفاقات خبرگزاری تسنیم به نقل از یوسف مرادی، مدیرکل آموزش و ترویج و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی اعلام کرد:

« شرکت متخلف در قطع درختان منطقه الیمالات بدون اینکه از ما مجوز بگیرید از سازمان آب منطقه ای مازندران مجوزی گرفته است این درحالی است که برای ارائه خدمات گردشکری در منابع طبیعی باید از ما مجوز میگرفت….»

پرسشی که ذهن من و بسیاری را به خود مشغول کرده همین نکته است!

یادم می آید که چندی پیش در یادداشتی با عنوان «مدیریت جزیره ای» نوشته بودم «در هر دستگاهی، مدیران خود را در تصمیمات خود تام الختیار دانسته و بدون نیاز به دستگاه های دیگر هر چه اراده کنند انجام میدهند…..»

طبق این فرمول نتیجه مشخص است:

-هر کسی مختار است برای منافع اختصاصی وزارت خانه تابعه هر مجوزی بدهد.

– دیگران هم زمانی که مجبور به پاسخ گویی شدند، رسما با اعلام اینکه: «من نبودم دستم بود تقصیر ……بود» خود را خلاص می کنند….

– اگر هم مجبور به عکس العمل بودند، شدت اقدام را با سنجش دلبخواهی اندازه گرفته و اعلام نظر می فرمایند…

دریغ از اینکه:

واقعیت را به هیچ وجه نمی شود کتمان کرد، و نتایج زیان بار آن متوجه مردم و طبیعت مظلوم این مرز و بوم بوده و خواهد بود….

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=233836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰