تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

چرا بازنشستگان تامین اجتماعی گلایه دارند؟

  • کد خبر : 227292
  • 07 بهمن 1402 - 11:18
چرا بازنشستگان تامین اجتماعی گلایه دارند؟
هرچقدر هم که متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را داشته باشیم، باز هم دریافتی افرادی که زیر ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی دارند و یا حداقل حق بیمه مشاغل آزاد را پرداخت کرده اند، با افرادی که ۳۰ سال سابقه آن هم متناسب با دستمزد بالا را دارند، یکسان نخواهد شد.

جمهوریت – بازنشستگان و خصوصا بازنشستگان تامین اجتماعی که بسیاری از آنها حداقل بگیر هستند، دغدغه‌های معیشتی دارند و این امر باعث گلایه این قشر شده است. گلایه‌هایی که هر از گاهی خود را به شکل تجمع های صنفی آرام نشان می‌دهد و این قشر دوران دیده را مجبور می‌کند افزایش حقوقشان را مطالبه کنند.

اگر چه در این سالها همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند مرحله اجرا شده، اما پایین بودن دریافتی بخش زیادی از مستمری بگیران تامین اجتماعی سبب شده که این افزایش‌ حقوق، کفاف زندگی آنها را ندهد و مطالبه رشد بیشتر حقوق خود را داشته باشند. موضوعی که در برنامه هفتم توسعه هم به آن اشاره و روزنه امیدی را برای این قشر از جامعه ایجاد کرده است.

اسکندر کاکایی مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، درخواست اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی را افزایش دریافتی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان دانست و گفت: البته این کار تاکنون چند مرتبه انجام شده است.

کاکایی با اشاره به طیف گسترده مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: بر خلاف سایر صندوق‌های بازنشستگی که اکثر اعضای آنها با ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی بازنشسته شده‌اند، در تامین اجتماعی افرادی داریم که از یک تا ۳۵ سال سابقه بیمه پردازی داشته و طبیعتا متناسب با این میزان سابقه، دریافتی آنها نیز متفاوت است.

وی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی را وابسته به دو شاخص مهم میزان سنوات بیمه پردازی و میانگین دستمزد دو سال آخر عنوان کرد و ادامه داد: در این بین شاخص سال‌های بیمه پردازی بسیار اثرگذار بوده و می‌توان مستمری بگیران را از نظر این شاخص به سه گروه یک تا ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی، ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه و ۲۰ تا ۳۵ سال سابقه دسته بندی کرد.

این مسئول افزود: میزان دریافتی مستمری بگیران تامین اجتماعی در استانی مانند کرمانشاه از حدود ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و افرادی هم داریم که بالغ بر ۳۰ میلیون تومان مستمری می‌گیرند، زیرا میانگین دستمزد دو سال آخر آنها بالا بوده و متناسب با همین میزان دستمزد نیز بیمه پردازی داشته‌اند. برای مثال کسی که دو سال سابقه بیمه پردازی دارد، به اندازه دو روز حداقل حقوق مستمری دریافت خواهد کرد و از سایر مزایا مانند کمک هزینه اولاد، عائله‌مندی، کمک هزینه معیشتی و مسکن و… نیز متناسب با همین دو سال بهره‌مند خواهد شد.

کاکایی خاطرنشان کرد: هرچقدر هم که متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را داشته باشیم، باز هم دریافتی افرادی که زیر ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی دارند و یا حداقل حق بیمه مشاغل آزاد را پرداخت کرده اند، با افرادی که ۳۰ سال سابقه آن هم متناسب با دستمزد بالا را دارند، یکسان نخواهد شد.

وی با بیان اینکه عادلانه نیست فردی که بیش از ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی و آن هم براساس دستمزد بالا را داشته با فردی که چند سال سابقه بیمه پردازی با حداقل حقوق را داشته دریافتی یکسانی داشته باشند، تاکید کرد: مستمری بگیران و بازنشستگان باید بدانند تامین اجتماعی آنچه که واقعا حق آنها باشد را خواهد پرداخت.

کاکایی با بیان اینکه تامین اجتماعی همین حالا نیز برای برخی بازنشستگان پرداختی بیشتری از حق واقعی آنها داشته و به نوعی متناسب سازی حقوق را برای آنها اجرا می‌کند، اظهار کرد: قانون‌گذار – مطابق با مواد ۷۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی- تامین اجتماعی را مکلف کرده برای افرادی که ۲۰ سال به بالا سابقه بیمه پردازی دارند و زن با ۵۵ سال سابقه و مرد با ۶۰ سال سابقه بازنشسته شده، نباید میزان دریافتی آنها از حداقل دستمزد سالانه کمتر باشد. بر این اساس بازنشستگانی داریم که متناسب با سنوات بیمه پردازی و میانگین حقوق دو سال آخر اکنون باید دریافتی کمتری داشته باشند، اما تامین اجتماعی معادل حداقل دستمزد سالانه را به آنها پرداخت می‌کند.

کاکایی به این نکته نیز اشاره کرد که آنچه که تامین اجتماعی به عنوان حقوق و مزایا به بازنشستگان می‌پردازد مطابق قانون بوده و مصوبه هیات وزیران را با مشاوره کانون عالی بازنشستگان دارد و گفت: تامین اجتماعی به هیچ عنوان نمی‌تواند حقوق و مزایای بازنشستگان را کم و یا زیاد کند.

وی با بیان اینکه هرگونه افزایش دریافتی و مستمری بازنشستگان نیازمند مصوبه قانونی است و به علاوه باید منابع و پشتوانه مالی آن نیز دیده شود، یادآور شد: تامین اجتماعی یک سازمان بین نسلی بوده و نمی‌تواند تمام آنچه که در اختیار دارد و متعلق به نسل‌های آتی نیز هست را بدون برنامه مصرف کند و فقط نگاهش به امروز باشد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از وجود حدود ۴.۵ میلیون مستمری بگیر تامین اجتماعی در کشور یاد کرد که پرداختی ماهانه به آنها نزدیک به ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده و رقم بسیار زیادی است و عنوان کرد: افزایش مستمری بازنشستگان نیازمند منابع مالی قابل توجه است که باید دیده شود.

کاکایی از برنامه برای افزایش دوباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه یاد و ابراز امیدواری کرد با این طرح وضعیت معیشتی مستمری بگیران تا حدودی بهبود یابد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=227292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰