تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1
دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه:

تا چند سال آینده نرخ جمعیت صفر و کاهشی خواهد شد

  • کد خبر : 227236
  • 06 بهمن 1402 - 17:09
تا چند سال آینده نرخ جمعیت صفر و کاهشی خواهد شد
حجت‌الاسلام‌ ساکی با بیان اینکه نرخ باروری از ۱.۷ و از سطح جانشینی هم پایین‌تر آمده و تا چند سال آینده نرخ رشد صفر و کاهشی خواهد شد، گفت: سال ۱۴۵۰ از پیرترین کشورهای جهان و سال ۱۴۷۹ زیر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت خواهیم داشت.
جمهوریت– حجت‌الاسلام‌ ساکی با بیان اینکه نرخ باروری از ۱.۷ و از سطح جانشینی هم پایین‌تر آمده و تا چند سال آینده نرخ رشد صفر و کاهشی خواهد شد، گفت: سال ۱۴۵۰ از پیرترین کشورهای جهان و سال ۱۴۷۹ زیر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت خواهیم داشت.
حجت الاسلام رسول ساکی در مراسم اختتامیه دهمین همایش سراسری مسئولان جوامع قرآن عصر که صبح امروز در مجتمع یاوران مهدی (عج) شهر مقدس قم برگزار شد، با بیان اینکه جمعیت کشور دارد دچار آسیب‌های جدی می‌شود و کشور ما به زودی سالمند خواهد شد، گفت: در دهه ۶۰ میانگین باروری ۶.۷ بوده و قرار بود این عدد در سال ۹۰ به ۴ فرزند به ازای هر مادر برسد ولی در سال ۷۱ به این عدد رسیدیم و در سال ۹۰ به ازای هر ۱۰ زوج به ۱۷ فرزند رسیدیم.
وی با بیان اینکه نرخ باروری از ۱.۷ و از سطح جانشینی هم پایین‌تر آمده و تا چند سال آینده نرخ رشد صفر و کاهشی خواهد شد، گفت: سال ۱۴۵۰ از پیرترین کشورهای جهان و سال ۱۴۷۹ زیر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت خواهیم داشت و عملاً ۵۰ درصد جمعیت خود را از دست خواهیم داد .
دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این همان آینده‌ای است که مقام معظم رهبری از آن به آینده هولناک و دهشتناک تعبیر کرده‌اند، افزود: ۴۲ درصد جمعیت ۳۱ میلیونی سال ۱۴۷۹ سالمند خواهند بود و ۲۰ درصد هم زیر سن تولید هستند بنابراین عملاً ۳۸ درصد جمعیت میانسال و در سن تولید برای ما باقی می‌مانند که حدود ۱۳ میلیون نفر خواهند بود.
وی موضوع مهم دیگر در بحث جمعیت را موضوع خانواده دانست و گفت: اگر خانواده به عنوان سلول اولیه تشکیل دهنده جامعه از بین برود به دنبال آن جامعه ما نیز به فروپاشی خواهد رسید و اگر خانواده‌های ما خوب باشند جامعه نیز پویا و سالم خواهد ماند.
وی خاطرنشان کرد: در ۸ سال جنگ تحمیلی که ۵۵ کشور دنیا علیه ما جمع شدند و هر چه سلاح داشتند روی سرمان ریختند ۲۵۰ هزار شهید دادیم ولی در جنگ جمعیتی که علیه ما شکل گرفته روزانه حدود هزار کشته می‌دهیم و در سال ۳۵۰ هزار سقط جنین انجام می‌شود.
ساکی با بیان اینکه از طرف دیگر امروز خانواده‌های ما دچار آسیب تک فرزندی شده‌اند، گفت: در مرحله اول باید برای خانواده‌ها تبیین کنیم که سقط جنین قتل است و نباید این اتفاق رقم بخورد و مسأله بعدی این است که تک فرزندی ظلم به خودشان و فرزندشان است و بیش از ۳۰ آسیب بر تک فرزندی مترتب است.
وی بر لزوم ایجاد پیوند میان تشکل‌های جمعیتی و قرآنی تأکید کرد و افزود: بهترین راهکار برای گفتمان سازی در بحث جمعیت برگزاری جلسات و حلقه‌های مادرانه است که باید در سراسر کشور در محلات شکل بگیرد و بهترین موضوع برای شکل گیری این حلقه‌ها و جلسات برگزاری جلسات قرآنی و اهل بیتی است.
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=227236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰