تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1
فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم:

چین و روسیه از جنگ غزه سود می‌برند

  • کد خبر : 225646
  • 20 دی 1402 - 19:32
چین و روسیه از جنگ غزه سود می‌برند
حشمت‌الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در دوره گذشته گفت: به هر حال نتانیاهو از موضوع ۷ اکتبر و حمایت آمریکا و در عین حال سود دیگر قدرت‌ها در این جنگ حداکثر سواستفاده را می‌کند.

جمهوریت-حشمت‌الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در دوره گذشته گفت: به هر حال نتانیاهو از موضوع ۷ اکتبر و حمایت آمریکا و در عین حال سود دیگر قدرت‌ها در این جنگ حداکثر سواستفاده را می‌کند. حتی روسیه و چین هم که می‌توانستند یک جریان جدی مخالف را تشکیل دهند از ادامه این جنگ سود می‌برند، چون جنگ اوکراین تحت الشعاع قرار گرفت و بخش عمده اختلافات تجاری چین و آمریکا حل شده است.

اسرائیل تاکنون چندین فرمانده محور مقاومت را در هفته‌های اخیر ترور کرده است، ترور‌هایی هدفمند که به باور برخی کارشناسان، با هدف گسترش جنگ صورت می‌گیرد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در دوره گذشته، به «انتخاب» گفت: به هر حال نتانیاهو از موضوع ۷ اکتبر و حمایت آمریکا و در عین حال سود دیگر قدرت‌ها در این جنگ حداکثر سواستفاده را می‌کند. حتی روسیه و چین هم که می‌توانستند یک جریان جدی مخالف را تشکیل دهند از ادامه این جنگ سود می‌برند، چون جنگ اوکراین تحت الشعاع قرار گرفت و بخش عمده اختلافات تجاری چین و آمریکا حل شده است.

او افزود: برخی از مسائل در اخبار نمی‌آید، اما کثیف‌ترین کاری که اسراییل می‌کند تیرخلاص به رزمندگان است. شما تصویری از اسرای حماس در اختیار تل آویو نمی‌بینید، چون همگی با تیرخلاص کشته می‌شوند و مجروحان از بین می‌روند. از آنجاکه آمار‌ها در دست اسراییل است، به همین دلیل اسراییلی‌ها در پوشش چنین انتقامی تا حد امکان به تهدید‌های امنیتی خود آسیب می‌زنند.

وی درباره ترور‌های اسرائیل بیان کرد: گروه‌های ترور اسراییل در منطقه فعال شده‌اند و کسانی را ترور می‌کنند که ارتباطی با ۷ اکتبر نداشتند، اما تهدیدی برای آ‌ینده اسراییل اند و به طور هدفمند این کار صورت می‌گیرد. اسرائیل خوشحال است که جریان مقا‌مت در ابتدای حمله زمینی جنگ تمام عیار را شروع نکرد و زمینه فراهم شد تا به ترور هدفمند مخالفان این رژیم دست بزنند.

فلاحت پیشه سپس در رابطه با احتمال گسترش جنگ با افرایش ترور‌ها اظهار داشت: اسراییل به این نتیجه رسیده که جریان مقاومت به دنبال گسترش جنگ نیست. تا زمانیکه پشتیبانی آمریکا و بی تفاوتی شرق را در پشت سر دارد، تروریسم را به صورت فرسایشی ادامه می‌دهد. البته بخشی از این ماجرا به عدم هماهنگی میان گروه‌های مقا‌مت برمی‌گردد. بعد از ۷ اکتبر شاهد بودیم که توازن تلفات به ضرر مقاومت و به نفع رژیم صهیونیستی صورت گرفت. در لبنان، اسراییل حزب الله را مورد تهاجم قرار می‌دهد، ولی مقابله‌ای که صورت می‌گیرد در حدی نیست که توان تدافعی و تهاجمی اسراییل را در شمال آنجا از بین ببرد. نتیجتا جنگ اسراییل با حزب الله آغاز شده و بدون اعلام عمومی جنگ در حال ضربه به زیرساخت‌های حزب الله است؛ به نظرم همین موضوع که بعد از ۷ اکتبر در دل مقاومت یک راهبرد مشترک در سراشیبی جنگ به وجود نیامد نشان داد که حماس سرخود عمل کرده و راهبرد دفاعی در نظر نداشته است.

او افزود: حمله‌ای که حماس صورت داد بدون هماهنگی با گروه‌های مقاومت بود و بعد از آن برای مقابله با سیاست انتقامی اسراییل انسجام پدافندی شکل نگرفت. به همین دلیل کابینه نظامی نتانیاهو به این نتیجه رسیده که فرصت‌های مقا‌مت برای محاصره این رژیم از دست رفته و به سمت جنگ آینده در لبنان پیش می‌روند. اگر شرایط به نفع اسراییل پیش برود جنگ را به جنوب لبنان می‌کشاند.

فلاحت پیشه درباره راهکار مقاومت برای جلوگیری از ترور‌ها گفت: به هر حال جریان مقاومت مجبور است که به جای خط قرمز‌های لفظی، خط قرمز عملی ترسیم کند. اگر به این نتیجه برسد که تروریسم فرسایشی اسراییل با هدف از بین بردن سنگر‌های مقاومت درحال شکل گیری ست؛ مقا‌ومت هم با ظرفیت کامل وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=225646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰