تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

سلاجقه: مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه کذب است

  • کد خبر : 225602
  • 20 دی 1402 - 18:33
سلاجقه: مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه کذب است
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مالچ پاشی دریاچه ارومیه کذب است فقط یک نوع مالچ دوستدار محیط‌ زیست در قالب طرحی تحقیقاتی در مساحتی حدود ۶۰ متر مربع پاشیده شده است.

جمهوریت-معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مالچ پاشی دریاچه ارومیه کذب است فقط یک نوع مالچ دوستدار محیط‌زیست در قالب طرحی تحقیقاتی در مساحتی حدود ۶۰ متر مربع پاشیده شده است.

علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: معمولا طرح های تحقیقاتی توسط دانشجویان و دستگاه ها انجام می شود بنابراین مالچ پاشی در بخش کوچکی از دریاچه ارومیه در واقع همان کار تحقیقاتی است که در حال انجام است.

وی اظهار داشت: مالچی که در سطحی حدود ۶۰ متر مربع در دریاچه پاشیده شده دوستدار محیط زیست و فقط در حد آزمایشگاهی است ، بنابراین اصطلاحاتی که در قالب مالچ پاشی دریاچه ارومیه مطرح می شود کذب است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تاکنون با پهنه های خشک شده ای با پوشش خاکی مواجه بودیم اما اکنون با مکانی مواجه هستیم که نمک خالص است و اکنون در این قسمت از لحاظ پوشش چیز خاصی جز رطوبت وجود ندارد.

دریاچه سد لار روی آهک واقع شده است

وی درباره تاثیر خشک شدن سدهای لار و لتیان بر محیط زیست پایین دست گفت: سد لار و لتیان قبل از انقلاب و شاید حدود ۶۰ سال قبل ساخته شده اند که مکان یابی آن با همکاری مشاوران خارجی بوده است، در واقع سد لار یک سد خاکی است که دریاچه آن روی آهک لار قرار گرفته و کاملا انحلال پذیر است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بر این اساس هیچ وقت تراز آب دریاچه به تراز طراحی شده نرسید، بعد از انقلاب کارهای خوبی انجام شد و دیوارهای جانبی را نفوذ ناپذیر کردند اما دریاچه سد بر روی سازند کاملا انحلال پذیر واقع شده است.

بارورسازی ابرها وظیفه وزارت نیرو است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اینکه وضعیت آب و هوایی چگونه است سازمان هواشناسی باید پاسخ دهد اما روندی که وجود دارد نشان می دهد از لحاظ اقلیمی وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

وی درباره بارورسازی ابرها اظهارداشت: بارورسازی ابرها وظیفه وزات نیرو است و با توجه به تجهیزات و اختیارات قانونی که دارند باید دراین باره تصمیم بگیرند، اگر به این نتیجه برسند که حتما باید بارورسازی ابرها انجام شود آنها به عنوان یک گزینه به آن می پردازند.

صرفه جویی راه برون رفت از شرایط کم آبی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولتمردان باید کار خودشان را انجام دهند اما از مردم درخواست می کنیم که در زمینه مصرف بهینه آب سازگاری داشته باشند، با توجه به کم بارشی و وضعیت آب و هوایی کشور، باید حداکثر صرفه جویی را در مصرف آب داشته باشیم تا از این شرایط عبور کنیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=225602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰