تاریخ : جمعه, ۴ خرداد , ۱۴۰۳ Friday, 24 May , 2024
2

اینترنت گران شد اما سرعت ۶ ماه بعد افزایش پیدا می‌کند

  • کد خبر : 224027
  • 09 دی 1402 - 18:38
اینترنت گران شد اما سرعت ۶ ماه بعد افزایش پیدا می‌کند
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور‌ها متعهدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش دهند و اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم سنگینی برایشان در نظر گرفته شده است.

جمهوریت-معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور‌ها متعهدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش دهند و اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم سنگینی برایشان در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور‌ها متعهدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش دهند و اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم سنگینی برایشان در نظر گرفته شده است.

در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره افزایش تعرفه اینترنت با آقای آسوشه، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و معاون اسبق مرکز ملی فضای مجازی ، آقای رضایی مدیر کل حقوقی و تنظیم مقررات اپراتور ایرانسل و آقای مهدی روحانی نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفتگو شده است.

مقدمه مجری: موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب افزایش تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه است با موافقان و مخالفان این موضوع را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

در خبر‌ها داشتیم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش تعرفه اینترنت همراه موافقت کرده در پی این موضوع هم امروز اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش ۳۴ درصدی تعرفه‌های اینترنت خبر دادند البته بنابر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتور‌ها باید در قبال این افزایش تعرفه‌ها سه شرط را به جا بیاورند اول افزایش سایت‌های نسل پنجم به ده درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، دوم افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و سوم افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت ظرف شش ماه. در گفتگوی ویژه خبری امشب کم و کیف افزایش تعرفه‌ی اینترنت اپراتور‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

سوال: آقای آسوشه، افزایش تعرفه‌ها و شروطی که برای آن گذاشته شده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آسوشه: من فکر می‌کنم افزایش تعرفه‌ها باید انجام می‌شد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مشکلاتی که در شبکه وجود دارد به نظرم نمی‌آید که با این روش دستوری که وزارت ارتباطات به عنوان شرط افزایش قرار داده یعنی این که به سرعت سی درصد افزایش پیدا کند، خدمات فایو جی بیاید و خدمات فورجی افزایش پیدا کند، همین الان چند تا مصوبه وجود دارد که هنوز اجرایی نشده، مثلا خدمات اینترنت از استفاده کردن از داده‌های داخلی باید نیم بها باشد نسبت به خدمات اینترنت بین الملل، هیچ شاخصی و هیچ روشی وجود ندارد که مردم ما متوجه این بشوند که اگر هزار تومان هزینه برای اینترنت شان محسوب شد، چقدرش را اینترنت بین الملل استفاده کردند و چقدر از آن را اینترنت داخلی، چون طبق مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی و ابلاغی که به مجموعه‌ها انجام شده این برای سال‌های قبل هم هست، باید نیم بها باشد، ولی متاسفانه، چون یک چنین شاخصی وجود نداشته و هیچ روشی برای اندازه گیری آن معرفی نشده به کاربران شبکه، تقریبا می‌توان گفت تقریبا همه‌ی اپراتور‌ها کلا تمام بها حساب می‌کنند چه شما از خدمات داخلی استفاده کنید روی شبکه اینترنت، چه از خدمات بین الملل استفاده کنید. این هنوز قابل اندازه گیری متاسفانه نیست و این خیلی مصوبه‌ی یعنی سخت است برای اندازه گیری.

این که افزایش داریم لاجرم است، چون تقریبا از سال ۹۵ تغییر جدی اتفاق نیفتاده و به هرحال این مقدار سرمایه را که اپراتور‌های مجموعه در این فضا سرمایه گذاری کردند اگر در هر کسب و کار دیگری سرمایه گذاری می‌کردید حتما سود بهتری را عاید شما می‌کرد مردم ما اگر واقعا شاهد افزایش کیفیت باشند، اما متاسفانه آن طور که من اطلاع دارم، باز هیچ روشی برای اندازه گیری مثلا ۳۰ درصد سرعت، چه کسی این را اندازه گیری می‌کند؟ چه کسی اصلا قائل است یعنی شما الان وقتی اینترنت موبایل را ثبت نام می‌کنید کجا به شما گفته می‌شود که چه سرعتی به شما داده می‌شود؟ و چه کسی تضمین می‌کند یک همچنین سرعتی را؟

نکته بعدی، وقتی که ما به آن می‌گوییم شبکه دسترسی، شما وقتی دارید سرعت شبکه دسترسی را بالا می‌برید، اگر بتوانید و بقیه‌ی اجزای شبکه را روی آن کار جدی انجام نمی‌دهید هیچ اتفاق جدی را کاربران حس نخواهند کرد، بنابراین مثل بقیه‌ی امور می‌شود، مرتب دولتمردان ما اظهار می‌کنند که ما داریم حرکت می‌کنیم، داریم پیشرفت می‌کنیم، داریم جلو می‌رویم، اما مردم ما این پیشرفت را حس نمی‌کنند.

 

سوال: یعنی شما می‌فرمایید که یک افزایش تعرفه‌ای وجود داشته و برای آن شروطی گذاشته شده تضمینی برای اجرای شروط نیست درست است؟

آسوشه: برای اجرای شروط نیست یک، دو این که یک اجزای دیگری هم این شبکه دارد فقط اجزای، چون افزایش تعرفه مربوط به بخش اکسس است یعنی آن جایی که مردم به شبکه دسترسی پیدا می‌کنند. اما این مردم وقتی می‌آیند داخل شبکه می‌خواهند از خدمات استفاده کنند. کدام دیتا سنتر قابلی وجود دارد که بتواند تاخیر متغیر با زمان و تاخیر‌های لازم و حتی گم شدن پکت لاست‌ها، این‌ها را به اصطلاح تضمین کند.

 

سوال: یعنی ساده اش را بخواهیم بگوییم چه می‌شود؟

آسوشه: این می‌شود که وقتی من یک جمله‌ای را در شبکه به شما می‌گویم، گم نشود این جمله نصفش از بین نرود، به عبارت بهتر بتوانیم با ضمانت لازم این خدمات را به مردم ارائه بکنیم.

 

سوال: این مسئله که شما فرمودید را پیگیری بکنیم، اقای مهدی روحانی نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روی خط تلفنی ما هستند.

موضوع این است که الان آقای آسوشه درواقع این را مطرح می‌فرمایند که این افزایش تعرفه اتفاق افتاده با یکسری شروط، ولی تضمینی برای اجرای این شروط وجود ندارد.

روحانی نژاد: البته آقای آسوشه خودشان از فعالین این حوزه هستند ولیکن این موضوعاتی که مطرح کردند واقعا باید اثبات شود، ما در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کاملا نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی داریم و اصلا اگر که مردم شکایتی داشته باشند یا دغدغه داشته باشند با ما تماس می‌گیرند و به صورت لحظه‌ای این رصد را داریم انجام می‌دهیم. آن چیزی که اپراتور‌ها تعهد کردند اخیرا و به صورت الحاقیه پروانه هم قرار شده که اتفاق بیفتد که ضمانت اجرایی کار را بیشتر کند تمامی آن مواردی که آنجا لحاظ شده را ما به دقت رصد می‌کنیم و سر وقت خودش هم گزارش خواهیم داد اگر که اپراتور‌ها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش بدهند ما انشاالله ظرف ۶ ماه گزارش خواهیم داد به دقت که وضعیت دی ماه مثلا ۱۴۰۲ چقدر بوده و شش ماه بعدی اش به کجا رسیده است.

 

سوال: اگر آمدیم و حالا این تعهداتی که داده شده اجرایی نشد چه اتفاقی می‌افتد یعنی تعرفه‌ها سر جایش بر می‌گردد؟

روحانی نژاد: نه مثل همه تعهداتی که اپراتور‌ها دارند اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم خیلی سخت و سنگین برایشان دیده شده که مطمئنا این فقط بحث الان نیست، ما الان ۱۵ سال و حتی بیشتر اپراتور‌ها پروانه دارند و آن چیزی که در پروانه شان بوده را به دقت رگولاتوری بررسی کرده و تا الان هم هر آنچه که تعهد داشتند را تقریبا با دقت بالایی انجام دادند اگر هم جا‌هایی اتفاق نیفتاده ما برخورد قانونی کردیم و جریمه هم انجام شده است.

 

سوال: این افزایش تعرفه در واقع اجازه داده شده که انجام شود در ازای این که این سه تا شرطی که ابتدای برنامه هم گفتیم به جا بیاید، حالا پس اگر هر یک از این سه شرط به جا نیاید تعرفه‌ها برنمی گردد سر جایش، این اتفاق پس نمی‌افتد؟

روحانی نژاد: اولا این که خود افزایش تعرفه احتمالا در جلسه هم در مورد آن صحبت خواهد شد دلایل مختلفی دارد طبیعتا اگر که ما تورم داشتیم یا دلایل افزایش هزینه‌ها را بر اپراتور‌ها داشتیم این را سر جای خودش وجود دارد ولیکن ما این را برای اولین بار یعنی ممکن است خیلی جا‌ها در کشور می‌بینید که افزایش قیمت‌ها انجام شده بواسطه‌ی این که هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولیکن دولت تعهدی را ما به ازای آن از تولید کننده نگرفته، ما این جا فکر می‌کنیم جزو معدود دستگاه‌های حاکمیتی هستیم که این تعهد را گرفتیم یعنی در عین حالی که بالاخره افزایش هزینه را داریم می‌بینیم و مردم هم طبیعتا برایشان ملموس است ، در عین حال این را مرتبطش کردیم با افزایش کیفیت یعنی این نکته خیلی مهم است که مردم مطمئن باشند که ما این افزایش کیفیت را رصد خواهیم کرد.

 

سوال: امکانش نبود برای افزایش ۳۰ درصدی سرعت یک ساز و کاری فراهم کنید که اصلا خود مردم بتوانند متوجه آن شوند؟

روحانی نژاد: حتما، ببینید اصلا ما سه ماه یک بار گزارشی را ..

 

سوال: نه حالا فراتر از این که اصلا شما اعلام کنید یک سایتی باشد یک دسترسی باشد مردم خودشان بتوانند بروند و رصد بکنند ببینند که این سرعت چه تغییری کرده؟

روحانی نژاد: انشاالله

 

سوال: انشاالله یعنی چه؟ یعنی این کار را انجام می‌دهید؟

روحانی نژاد: بله بررسی این را خواهیم کرد روالش را تعیین کنیم که خود مردم هم بتوانند رصد کنند ما در موضوعات دیگر هم این کار را کردیم اگر وقت شد من توضیح در مورد عملکرد وزارتخانه تمام تعهداتی که دادیم خواهم داد.

 

سوال اقای آسوشه از آقای روحانی نژاد: آقای روحانی نژاد داریم با مردم صحبت می‌کنیم خواهش من این است که این را بهانه نکنیم که بقیه‌ی بخش‌ها قیمت هایشان را افزایش دادند و هیچ ضمانتی را از تولید کننده‌ها نگرفتند برای این که این افزایش قیمت نتیجه اش افزایش کیفیت باشد این که اولا اصلا پسندیده نیست که ما بیاییم بگوییم حالا آن‌ها که اصلا این ضمانت را نگرفتند حالا ما گرفتیم، حالا این که بشود یا نشود، این نکته اول. نکته دوم این که شش ماه شما قیمت‌ها را دارید بالا می‌برید به این عنوان که شش ماه دیگر این‌ها افزایش کیفیت بدهند، یعنی ما داریم شش ماه … من می‌خواهم بگویم این دو تا را به هم منوط نکنیم من قبل از این که شما بیایید روی خط عرض کردم، از سال ۹۵-۹۶ تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده بهرحال ما تورم‌های جدی در مملکت حس کردیم و باید این‌ها تعرفه‌ها آرام آرام افزایش پیدا می‌کرد نباید جمعش می‌کردیم و یک شبه به زعم دستور ۳۰ درصد، اما من امشب که نگاه می‌کردم واقعا بالای صد در صد، ۱۲۰-۱۳۰ درصد دارد افزایش پیدا می‌کند شما می‌گویید ما کاملا رصد می‌کنیم من کاملا احترام می‌گذارم به صحبت یک مسئول، ولی می‌خواهم عرض کنم که مردم ما این را حس نمی‌کنند شما چه را رصد می‌کنید؟ می‌گویید ۳۰ درصد، مردم تعرفه را باز می‌کنند می‌بینند بالای صد در صد افزایش قیمت دارد.

 

آقای روحانی نژاد، تعرفه‌ها را بفرمایید حالا این افزایش در حیطه‌ی همان، البته ۳۴ درصد است؟

روحانی نژاد: ما در سایت هم گذاشتیم الان هم خدمت مردم عزیز اعلام می‌کنم که اگر تعرفه‌ای و قیمت بسته‌ای تا دیروز روی خدمت و سبد خدمت اپراتور‌ها بوده نه تنها این بسته‌ها حذف نخواهند شد، بلکه همان بسته با همان ویژگی حداکثر ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی اینجا کامل عرض می‌کنم به هیچ وجه ما حتی متأسفانه بخشی از صدا و سیما هم اعلام کردند سه برابر، ما این را اعلام می‌کنیم کاملاً خبر کذب است و طبق توافقی که شده این امتیاز و پذیرفتنی که انجام شده برای ۳۴ درصد بوده، بیش از این اگر که…، چون از امروز بسته‌ها را اعمال می‌کنند، ما رصد می‌کنیم اگر بسته‌ای بیش از ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده باشد حتماً با آن برخورد می‌کنیم. اپراتور ملزم است که برگرداند و حتی برخورد قانونی هم با آن خواهد شد. این را خدمت مردم اطمینان خاطر می‌دهم که بیش از ۳۴ درصد هیچ بسته‌ای را اجازه افزایش نخواهیم داد.

 

سؤال: آقای روحانی نژاد اگر کسی با این موضوع برخورد کرد، حالا از مردممان که افزایش بیش از این بازه‌ای که شما می‌فرمایید ۳۴ درصد، کجا باید مراجعه کنند؟

روحانی نژاد: ما سامانه ۱۹۵ داریم که برای مردم کاملاً جا افتاده است، می‌توانند با آن تماس بگیرند. در عین حال ما خودمان درگاه‌های فروش اپراتور‌ها را از امروز رصد می‌کنیم و اگر جایی دیدیم که با آن ۳۴ درصد مغایرت داشت، خودمان هم برخورد خواهیم کرد، ولیکن مردم هم می‌توانند با ما تماس بگیرند.

 

سؤال: تمام بسته ها؟ یعنی هیچ بسته‌ای چه کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت نباید فراتر از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته باشد؟ درست است؟ خودتان هم رصد می‌کنید؟

روحانی نژاد: بله.

 

سؤال: آقای رضایی امروز هم اضافه کردید به بسته هایتان؟

روح الله رضایی: بله.

 

سؤال: بیشتر از ۳۴ درصد که افزایش قیمت نداشتند؟ درست است؟

رضایی: خیر. ما تقریباً از روز شب گذشته افزایش تعرفه‌ها شروع شد، امروز هم ادامه داشت. یک پروسه‌ای است، آقای دکتر روحانی نژاد این جا هستند می‌توانند اصلاح و تأیید بفرمایند، ما اصولاً هر بسته‌ای که تعریف می‌کنیم، این که ماهیت این بسته چیست، چه سرویسی قرار است داده شود و ترکیب وزنی و ترکیب قیمت به چه کیفیتی است؟ حتماً باید به تأیید سازمان تنظیم مقررات برسد، وقتی رسید، در پرتال ما کار داریم، وقتی به تأیید رسید، آن وقت ما اجازه پیدا می‌کنیم که این را لانچ کنیم و به مردم ارائه دهیم و در کلیه درگاه‌های فروش مان به معرض فروش و دسترس مردم قرار دهیم. فقط برای این که این را بیشتر توضیح داده و رفع ابهام کرده باشم؛ به این نکته می‌خواهم اشاره کنم تقریباً حوزه ارتباطات که الآن اپراتور‌ها در آن فعالیت و کسب و کار می‌کنند به شدت، به شدت رگوله است، یعنی به شدت روی آن تنظیم مقررات است، در بسیاری از جزئیات ما مقرره، دستورالعمل و بخشنامه داریم و برای هر کدام از این‌ها یک ضمانت اجرا‌های قوی و شدید داریم. یعنی عملاً به این کیفیت است. آقای آسوشه فرمودند که ما ضمانت اجرایی نداریم برای این که حتی یک تعهدی را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این را می‌خواهم عرض کنم که جرایم یا ضمانت اجرا‌هایی که در توان ما دیده شده است که برخی قراردادی و بخشی قانونی است، به قدری سنگین است که ما حتی مجال کوچکترین تخلف پیدا نمی‌کنیم، یعنی اگر تعهدی انجام نشود ما گاهاً تا پنج درصد کل درآمد سالانه به عنوان جریمه پرداخت می‌کنیم، به غیر از این امکان لغو پروانه مان است.

 

سؤال: تا حالا پیش آمده پروانه لغو شود؟

رضایی: به شدت، نه مدتش کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر تخلف، تخلف عمده‌ای باشد حتی می‌توانند پروانه را یا مدتش را کاهش دهند یا حتی پروانه را لغو کنند. این به شدت جاری است و همیشه سازمان تنظیم مقررات از این روش‌ها استفاده کرده، ولی این هم می‌خواهم خدمت همه مردم اعلام کنم، اتفاقی که در ارتباط با اپراتور‌ها می‌افتد یک اتفاق دیرینه‌ای است که اپراتور‌ها سعی کردند تجربه مشترکین را بهبود دهند و پا به پای مردم پیش بیایند.

 

سؤال: این که خیلی مردم حس کردند یا نه باید سؤال شود، باید سؤال کرد. آقای بهبودی شما هم از امروز این ۳۴ درصد را اعمال کردید روی بسته ها، درست است؟ فراتر از ۳۴ درصد که نداریم؟ درست است؟

بهبودی: هر بسته‌ای روی هر پایه قیمتی که بوده ۳۴ درصد رشد کرده است.

 

سؤال: یک ساز و کاری وجود دارد در اپراتور شما که مردم بتوانند این افزایش سرعتی که قرار است گام به گام انجام شود را خودشان بررسی کنند و شاهد آن باشند؟

بهبودی: بله، البته سازمان تنظیم مقررات نماینده ملت و مشترکین ماست که این رسالت را به عهده دارد و به نمایندگی مردم… منتها الآن اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارد که اگر مقدور باشد می‌توانند با اپلیکیشن‌های مختلف سرعتهایشان را چک کنند و با قبل مقایسه کنند.

 

سؤال: خودتان ساز و کاری نگذاشتید برای این موضوع؟

بهبودی: مشتری خود حس خواهد کرد. وقتی شما مصرف می‌کنید یک فایلی را می‌خواهی…

 

سؤال: بالأخره این حسی که نیست، باید یک جا بشود بررسی کرد ؟

بهبودی: باید بشود اندازه گیری کرد این را.

 

سؤال: باید اندازه گیری کرد که مثلاً بالا رفته چهار ماه بعد، سه ماه بعد یا خیر؟ ساز و کاری را، آقای روحانی نژاد گفتند که قرار است فراهم کنند، شما دارید زیرساختی را برای اجرای این ساز و کار.

بهبودی: زیرساختش را ایجاد می‌کنیم و در اختیار مردم می‌گذاریم که بتوانند مقایسه آماری و نموداری کنند، ولی خود مصرف کننده هم در حین مصرف دیتا این موضوع را حس خواهند کرد، یعنی این تأخیراتی که در دانلود فایل اتفاق می‌افتد، دیگر این‌ها قرار است که اتفاق نیفتد. این سرمایه گذاری که دارد انجام می‌گیرد، اصلاً فلسفه افزایش قیمت‌ها در کنار همسو و همراه بودن موج تورمی که در سایر هزینه‌ها وجود داشته، بخش ذخیره منابع برای سرمایه گذاری است. ملاحظه بفرمایید ما تقریباً نزدیک به یکی از تعهداتی که گذاشته شده، پوشش ۹۶ درصدی افزایش سرعت و همچنین توسعه ۵G است که ما باید از دنیا عقب نمانیم و ۵G را توسعه دهیم، توسعه زیرساخت‌های ۵G قطعاً مثل یک نیروی محرکه می‌ماند و یک توسعه سایر بنگاه‌های اقتصادی که نفعشان را ملت و مشترکان مان خواهند برد.

 

سؤال: الآن چند درصد اپراتور شما ۵G است؟

بهبودی: ما ۵G، چون تا الآن رسماً پروانه ابلاغ نشده بود، ما به شکل پایلوت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه را پایلوت اجرا کردیم.

 

سؤال: پس هنوز در حد آزمایشی است؟

بهبودی: بله.

 

سؤال: و تا پایان سال گفتند که باید ۱۰ درصد شود؟

بهبودی: بله. حالا ببینید تکلیفی که گذاشته شده، چیست؟ ما اگر بخواهیم؛ ۳۰ لوکیشن داریم، از این ۳۰ لوکیشن را مجهز کنیم به تجهیزات ۵G، هر سایتی به شکل مستقل حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه می‌برد برای ما و ما سه میلیارد دلار منابع می‌خواهیم برای این قضیه؛ و سالانه یک میلیارد دلار هم نیاز است برای طی یک دوره پنج ساله برای نگهداشت وضع موجود، یعنی وضع موجودی که همچنان حس و حالی دارند، همین شرایط را هم بخواهیم حفظ کنیم، طی پنج سال آینده ما حداقل یک میلیارد دلار منابع نیاز داریم، مجموعاً چهار میلیارد دلار با نرخ دلار ۵۰ هزار تومان حساب کنیم، بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع وجود داریم. بر اساس صورت‌های مالی اپراتور ما، ما سالانه پنج هزار میلیارد سود داریم، با فرض این که ما هیچ گونه سودی توزیع نکنیم برای سهامداران، با فرض این که طی پنج سال آینده هیچ گونه تورمی وجود نداشته باشد، ما ۴۰ سال طول خواهد کشید با این پنج هزار میلیارد بخواهیم به آن تعهدی که گذاشته شده با تعرفه‌های موجود عملیاتی کنیم. این که این افزایش تعرفه ۳۴ درصدی بررسی‌های اقتصادی ما تعرفه‌های بیش از این درصد‌ها را نشان می‌داد. منتها ۳۴ درصد حداقلی بود که منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری را در اختیار اپراتور‌ها قرار خواهد داد و ان شاء الله بتوانیم شبکه‌ای را فراهم کنیم که نیاز‌های آتی جامعه فرهنگی و اقتصادی مان را فراهم کند.

 

سؤال: به هر صورت این عدد و رقم‌ها را می‌فرمایید ولی مردم انتظار دارند اگر افزایش قیمتی حداقل در خصوص اپراتور‌ها و اینترنتشان اتفاق می‌افتد همراه باشد با افزایش خدمت. الآن همین ۵G که می‌فرمایید تا آخر سال شما به ۱۰ درصد می‌توانید برسانید؟

 

بهبودی: این یک شبه که اتفاق نمی‌افتد.

 

سؤال: تا آخر سال؟ چیزی که خودتان تعهد دادید.

بهبودی: تعهد را ما دادیم و قطعاً منابعش را فراهم خواهیم کرد. تأمین منابع الزاماً محل تعرفه‌ها نیست، ما ناچار هستیم که برویم…

 

سؤال: تا پایان سال ۱۴۰۳ البته؟

بهبودی: بله، ان شاء الله تا آن موقع اجرا خواهد شد. ما پیش بینی کردیم از محل مازاد درآمدی که از محل این افزایش تعرفه‌ها پیش می‌آید و اگر سازمان تنظیم مقررات هم یک همسویی کند و یک تبصره‌ای بزند که آن سهم سازمان تنظیم از محل ۲۸ درصد درآمد آن هم به حداقل برسد به گونه‌ای که منابع بیشتری نزد اپراتور‌ها بماند، قطعاً این تکالیف محقق خواهد شد.

 

سؤال: آقای آسوشه نکته‌ای داشتید؟

آسوشه: این ۳۴ درصد را من نمی‌دانم آقای روحانی نژاد اگر هستند یا دوستانی که این جا نشستند، من قبل از این که بیایم اینجا رفتم چک کردم یک بسته پنج گیگی در یکی از اپراتور‌ها قبل از این که این اتفاق بیفتد؛ ایرانسل بود، پنج گیگی در ایرانسل یک ماهه ۱۳ هزار تومان بود، این استفاده شده توسط پسر من، در ماه گذشته استفاده شده، همین امشب رفت بگیرد همین بسته را؛ ۳۲ هزار تومان گذاشته است. اگر تفاوت این ۳۴ درصد است، من ریاضیات بلد نیستم و کاملاً…

 

سؤال: آقای رضایی همین را شما توضیح بفرمایید.

رضایی: من دقیقاً روی این بسته که حضرتعالی اشاره کردید، اشراف ندارم، ولی ما هر بسته موجودی که داشتیم فقط ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است، چیزی نیست. یک سری بسته‌ها مال قبل است.

آسوشه: مردم ما این را می‌بینند، ببخشید آقای رضایی، من نمی‌گویم هست یا نه، من می‌گویم قبل از این که بیایم این جا، من خودم مردم هستم، دارم استفاده می‌کنم و پسر من گفت که بابا قیمت این قدر شده، گفتم بگذار ببینم؟ گفت باور کنید من ۱۳ هزار تومان پول دادم…

رضایی: مال چه تاریخی است؟

 

آسوشه: همین مال ماه قبل، همین امشب رفت ببیند. حالا من نکته ام یک چیز دیگر است. من نکته ام این است، ما یک حرف‌هایی این جا می‌زنیم پشت تریبون و مردم ما می‌شنوند.

 

سؤال: من هم قبل از این که بیایم وارد استودیو شوم از این موارد همکاران خودم دور و اطراف می‌گفتند که بیش از ۳۴ درصد است.

آسوشه: بله واقعاً این طور است. من چک کردم با دو سه کارشناس، یعنی با افرادی که مسئول بودند در مجموعه‌ای که آقای روحانی نژاد کار می‌کند، مسئولیت بالایی هم داشتند ولی اجازه دهید اسمشان را نبرند، چون به هر حال خودشان نیستند شاید…، وقتی به آن‌ها گفتم اصلاً این عدد ۳۴ درصد نیست، ایشان به من گفت ما یک چیزی در سازمان تنظیم داریم و مجموعه اپراتور‌ها می‌آیند بلافاصله روی آن که ما به طور متوسط ۳۴ درصد بردیم بالا. می‌گویم متوسط یعنی چه؟ می‌گوید مثلاً ممکن است یک بسته‌ای دو برابر شده باشد، یک بسته‌ای ۱۰ درصد رفته باشد روی آن.

روحانی نژاد: من همین الآن، چون آقای آسوشه می‌گفتند چک هم کردم، اولاً این که ما متوسط نداریم آقای آسوشه، حداکثر است. الآن در ایرانسل چک کردم؛ ۵ گیگ یک ماهه؛ یعنی اگر مردم عزیزی که کاربر ایرانسل بودند پنج گیگ بسته یک ماهه می‌گرفتند ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده، اصلاً ما پنج گیگ ۱۳ هزار تومانی اصلاً نداریم، یعنی اگر که آقای آسوشه مصوبات را نگاه کنند، ما یک کف قیمت داریم، یک سقف قیمت. اگر پنج گیگ ۱۳ هزار تومانی می‌افتد پایین‌تر از کف؛ ولی آن چیزی که ایرانسل الآن جدول را نگاه کردم؛ ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان تا دیروز بوده، بسته پنج گیگ ماهانه، این الآن شده ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان یعنی دقیقاً ۳۴ درصد نسبت به آن ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

 

سوال: ممکن است این ابهامات پیش بیاید من از شما خواهش می‌کنم آن شماره‌ای که فرمودید بفرمایید که مردم اگر ابهاماتی داشتند بیایند و مراجعه بکنند.

روحانی نژاد: سامانه ۱۹۵ است، هرگونه افزایش بیشتر از ۳۴ درصد را در مورد یک بسته با حجم مشابه، با زمان مشابه، این دو تا را باید حتما دقت بکنند که یکسان باشد اگر بیشتر از ۳۴ درصد بود ما حتما برخورد می‌کنیم و قطعا اپراتور بر می‌گرداند ولیکن تا الان بررسی‌های ما به این نحو نبوده است.

سوال: این بررسی‌ها در چه مدت انجام می‌شود؟ این که یک نفر بیاید با این سامانه تماس بگیرد چند روزه می‌تواند پاسخ بگیرد؟

روحانی نژاد: کمتر از ۴۸ ساعت این را پاسخ خواهیم داد.

آسوشه: من می‌خواهم عرض کنم که یا آقای روحانی نژاد خودشان از اینترنت موبایل استفاده نمی‌کنند یا، چون مسئول هستند با روش‌های دیگری می‌گیرند. ببینید عددی که آنجا نوشته می‌شود اپراتور‌ها برای این که با هم رقابت بکنند اعداد را بعنوان این که این بسته، بسته‌ی ویژه است عدد ۲۳ تومان است ممکن است در لیست قیمت ۲۳ تومان باشد، اما به دلیل این که می‌خواهند رقابت بکنند، یک دفعه می‌آید بسته را ویژه ارائه می‌کند آقا این ۱۰-۱۲ تومان، چیزی که ما می‌گوییم گرفتیم، گرفتیم این را آقای روحانی نژاد …

 

سوال: اگر تخفیفی داشته که می‌شود یک بحث دیگر

آسوشه: نه دارم عرض می‌کنم، اگر قیمت‌ها پایین بوده تخفیف برای چه؟ ببینید آخر یک چیزی بگوییم که مردم ما دارند این صحبت‌ها را گوش می‌دهند یعنی چه؟ اگر قیمت‌ها کم بوده تخفیف یعنی چه؟ برای چه بسته‌های ویژه ارائه می‌کنید برای چه می‌آیید می‌گویید ستاره مثلا مربع بسته‌های ویژه مان وجود دارد، بسته ویژه یعنی چه؟

 

سوال: آقای رضایی بفرمایید؟

رضایی: بهرحال دو تا اپراتور هست و سه تا اپراتور موبایل است و بحث‌های رقابتی هم دارند برای نگهداشت مشترک گا‌ها به صورت شخصی سازی ممکن است یک بسته‌ای را ارائه کنند آن هم به صورت خیلی کوتاه یا موقت و مقطعی است، آن هم خود سازمان روی آن نظارت دارد و این‌ها برای اشخاص برای همان شخص یا گروه یا بخش مشخصی از افراد که جامعه هدف هستند ارسال می‌شود و استفاده می‌کنند این یک ابزار رقابتی است یعنی اگر واقعا …

آسوشه: که حق ندارند این کار را بکنند. آقای روحانی نژاد شما بگویید این‌ها حق دارند که قیمت را زیر کف بیاورند برای رقابت؟

رضایی: ما ۴ بار در سال می‌توانیم، ۴ تا بسته هر اپراتور یکسری مقررات دارد که می‌توانید تعداد مشخص محدودی دارد برای مقطع مشخص محدودی که می‌تواند این کار را انجام دهد.

روحانی نژاد: ما، چون در آنتن زنده داریم صحبت می‌کنیم اگر اطلاعات مان به نحوی باشد که برای مردم آن بحث شبهه ایجاد کند واقعا درست نیست. هر آنچه که اپراتور انجام می‌دهد بر اساس مصوبات کمیسیون است ما برای تخفیف‌ها هم مقرره داریم، یک اشاره اش را آقای رضایی کردند یعنی این نیست که هر زمانی به هر روشی بتوانند تخفیف را انجام بدهند ولیکن اگر خواستند تخفیف را بدهند برای یک مدت محدود مطمئنا با آن مصوبه و کف و سقفی هست که رگولاتور گذاشته ولیکن آن چیزی که مهم است این است که مردم حس خواهند کرد، طبیعتا این چیزی نیست که مخفی باشد اگر که نسبت به آن چیزی که تا الان در کانال‌های فروش اپراتور به صورت شفاف چه در یو اس اس دی شان و چه در اپلیکیشن خودشان و چه در سایت شان هر کدام از این‌ها را می‌توانند رصد کنند عدد متفاوتی بوده باشد نسبت به آن چیزی که جدول آن را اعلام خواهند کرد یا کردند ما مطمئنا برخورد می‌کنیم یعنی ما همه تعرفه‌های گذشته را می‌دانیم و می‌دانیم که تعرفه مردم خدمت داده شده و تعرفه‌های جدید را هم خواهیم داشت، ما الان بحث مان این ۳۴ درصد که قطعی است و از آن طرف هم آن بحثی که اشاره کردم در مورد سرعت، هم وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات یک داشبوردی ایجاد خواهد کرد من این را در تکمیل صحبت قبلی ام که مردم بتوانند رصد بکنند این سرعت شبکه‌ای که در حقیقت اپراتور‌ها دارند.

 

سوال: تا کی داشبورد ایجاد می‌شود؟

روحانی نژاد: من فکر می‌کنم ظرف ده روز آینده بتوانیم این داشبورد را ایجاد کنیم یعنی هم مردم عزیز مطمئن باشند که رگولاتوری بعنوان حامی منافع آن‌ها، ما گام اول و دغدغه اول مان در حقیقت رعایت منافع مردم است هم در کوتاه مدت هم در دراز مدت، اگر که تعرفه‌ای افزایش پیدا می‌کند برای این است که اپراتور بتواند پایدار داشته باشد و حتی بهتر.

 

سوال: آقای لطف اله سیاهکلی این افزایش تعرفه‌ها را شما چطور ارزیابی می‌کنید؟

سیاهکلی: بحث‌های خوبی را جناب آقای آسوشه مطرح کردند من از ایشان تشکر می‌کنم خیلی حرفه‌ای و خوب صحبت کردند همچنین جنابعالی که خیلی خوب وارد بحث می‌شوید تشکر می‌کنم، وقتی که ما می‌خواهیم افزایش قیمت بدهیم می‌گوییم برای چه باید افزایش قیمت بدهیم؟ آیا سرعت تغییر می‌کند؟ تراکنش یا ظرفیت یا ترافیک حالا آقای جبلی هم خیلی گیر ندهد به این فارسی پاس بداریم بگذارید ما حرف هایمان را بزنید، چون بحث تخصصی است

 

سوال: آقای جلوداریان این برنامه را صبح بازنگری می‌کنند و در گزارش خودش می‌دهد.

سیاهکلی: بحث ترافیک است یا ظرفیت است؟ قیمت ترافیک داخل و خارج است که هیچگاه این اعمال نشده و حذف داده، باید ببینیم این افزایش قیمت آیا این‌ها را پوشش می‌دهد؟ یا همین طوری افزایش قیمت داریم می‌گذاریم؟ من خدمت شما عرض بکنم میانگین قیمت یک ماه مصرف خانوار چند تا کشور را من عرض می‌کنم، مثلا در کره جنوبی ۲۲ دلار است، ایران ۲۰ دلار است، آلمان ۳۶ دلار است، وقتی که این‌ها را نسبت حقوق شهروندان را به این مصرف اینترنت حساب می‌کنیم می‌بینیم مثلا در آلمان یک و دو دهم درصد حقوق می‌شود، در ایران ۱۰ درصد حقوق می‌شود، ببینید دقت کنید همین الان که اینترنت گران نشده ۱۰ درصد مردم ایران از حقوق شان را بابت اینترنت می‌دهند، ۱۰ درصد هم که برای وی پی ان واقعا خرج می‌کنند این وی پی ان هم خودش یک مصیبتی شده برای مردم ما، آن را باید حل کنیم، دیگر چیزی از حقوق مردم باقی نمی‌ماند، اگر ما بیاییم اینترنت را بعنوان یک رسانه فقط ببینیم، این نگاه نگاه غلطی است در هر صورت اینترنت فضای مجازی عرصه‌ی زندگی است، خدمات جابجا می‌کند، داده جابجا می‌کند، و یکی از کارهایش رسانه است، اگر این طوری نگاه بکنیم به اقتصاد دیجیتال بخواهیم توجه بکنیم کسب و کار‌هایی که بر این بستر است، پلتفرم‌هایی که و سکو‌هایی که این جا هستند این‌ها را بخواهیم نگاه کنیم می‌بینیم که مردم ما دارند هزینه‌ی زیادی می‌کنند ضمن این که من به شما عرض کنم این اپراتور‌هایی که امروز می‌گویند که ما می‌خواهیم برای زیرساخت مان هزینه بکنیم پول نداریم، ببینید بنده از ابتدای تولد این‌ها این‌ها را می‌شناسم، اکثر این‌ها با ۱۰ تا سرور کارشان را شروع کردند امروز ببینیدثروت این‌ها چقدر است؟ این ثروت از کجا آمده؟ که امروز همه ما مدافع این هستیم که قیمت باید بالا برود این قیمت عیب ندارد اگر درست برود بالا و دقیق باشد اقای روحانی نژاد می‌فرمایند که ما این جا کنترل می‌کنیم، اقای روحانی نژاد جنابعالی از طرف دولت و حاکمیت کنترل می‌کنید، اما من مصرف کننده از کجا بدانم که سر من کلاه نرفته؟ ۵ گیک را یک گیگ مصرف کردم تمام می‌شود من از کجا بدانم؟ چرا یک سیستمی روی موبایل‌ها نصب نمی‌کنید که مردم بدانند چقدر مصرف شده؟ در دنیا سرعت روی موبایل تعریف می‌شود مثلا بنده وقتی که باز می‌کنم به من می‌گوید چه سرعتی می‌خواهید سرعت را انتخاب می‌کنم کیفیت را انتخاب می‌کنم، با این می‌تواند قیمت بالا و پایین بشود، اما اگر این‌ها نیستند عملا ما داریم به مشتری در واقع بی توجهی می‌کنیم. احترام نمی‌گذاریم به مشتری. این‌ها بحث‌هایی است که به نظرم باید پاسخ داده شود خیلی سوالات دیگر هم من دارم که باید سوال کنم و جواب بگیرم و بعد از آن بگویم که این قیمت درست است یا درست نیست. اما امروز دارم می‌گویم که این قیمت نادرست است.

 

سوال: آقای رضایی بفرمایید.

رضایی: جناب اقای سیاهکلی چند تا نکته را فرمودند که خیلی هایش درست بود و فرمودند که افزایش قیمت برای چه؟ به همه چیز اشاره کردند به غیر از آن حجم سرمایه گذاری بسیار بسیار زیادی که می‌خواهد که این سرویس ارائه بشود به مردم، ما تا همین لحظه اش و مطمئنا هم اپراتور اول هم که همراه اول هستند که بیشتر سرمایه گذاری کرده بالغ بر ۱۰ الی ۱۱ میلیارد دلار فقط سرمایه گذاری کردیم، این یعنی چه؟ این یعنی این که سود ناشی از سرمایه گذاری به مراتب همان طور که آقای آسوشه هم فرمودند کمتر از هر؟ (این کلمه مفهوم نبود) دیگری است. جناب اقای آذری بقا همه اطلاع دارند که میزان سود ناشی از سرمایه گذاری در این جا به قدری پایین است که هیچ فرد ثالثی حاضر نیست بیاید حتی ما اپراتور‌های دیگر هم پروانه دادیم که بیایند نتوانستند بیایند چرا؟ چون انگیزه‌های لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود نداشت پس این که فقط اشاره کنیم که افزایش برای چه؟ یعنی این که شما فارغ از سرمایه گذاری بیایید سرمایه گذاری را نادیده بگیریم و بکشیم یعنی این که تا چند سال آتی ما هیچ به قول معروف سرمایه گذاری نخواهیم داشت یعنی این که این سرویس که در مردم می‌توانند استفاده کنند از بین خواهد رفت و عملا وجود نخواهد داشت.

 

سوال: اجازه بدهید ما صحبت‌های اقای بهبودی را هم بشنویم در این رابطه.

بهبودی: ضمن سلام به نماینده محترم مجلس که توضیحاتی را فرمودند، چون بحث عدد و ارقام بود و من هم حساسیت ویژه به این مسئله دارم آقای سیاهکلی فرمودند که ۲۰ دلار هزینه هر نفر مشترک اپراتور‌های موبایل است. احتمالا با دلار ۴۲۰۰ تومان حساب کردند، چون با دلار ۵۰ هزار تومان این ۲۰ دلار نزدیک ماهی یک میلیون تومان می‌شود ما ۷۰ میلیون مشترک داریم باید ۷۰ هزار میلیارد تومان در ماه درآمدمان باشد ۱۲ ماهه که حساب کنیم می‌شود ۸۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد، صورت‌های مالی ما روی کدال است ببینید درآمدی که ما پیش بینی کردیم ۵۰ هزار میلیارد است یعنی تا ۸۴۰ هزار میلیارد خیلی فاصله داریم و، چون بینندگان زیادی هم پای تلویزیون نشستند من خواهشم این است که عدد و ارقام‌ها محاسبه شده و دقیق باشد و منجر به خدایی نکرده سوء تفاهمی نشود. این، چون حساب کتاب‌ها را ملت دارند می‌توانند براحتی حساب کنند ۲۰ دلار ضربدر ۵۰ هزار تومان ضربدر ۷۰ میلیون …

آسوشه: نه ۲۰ دلار نگفت، گفت آلمان و کشور‌های دیگر

رضایی: فرمودند ۱۰ درصد، ۱۰ درصد یعنی چقدر؟

آسوشه: گفتند ۱۰ درصد درآمد

رضایی: میانگین متوسط درآمد ما از هر کاربر ۵۰ هزا رتومان است، ۵۰ هزار تومان یعنی ۱۰ درصد حقوق ماهانه؟ خب نمی‌شود … آقای بهبودی هم هستند تایید می‌کنند.

 

سوال: آقای بهبودی بفرمایید.

بهبودی: آقای رضایی درست فرمودند ما متوسط درآمد به ازای هر مشتری مان زیر ۵۰ هزار تومان است، عرض کردم همه‌ی عدد و ارقام خوشبختانه همراه اول روی کدال هست ما خوشبختانه طی سنوات گذشته رتبه‌ی یک شفافیت مالی را داشتیم و تمامی حسابرسی‌ها به این قضیه صحه می‌گذارد.

رضایی: ما روی کدال نیستیم ما سهامی عام نیستیم، ولی کل یعنی حساب و کتاب‌های مالی زیر نظر سازمان است، به صورت دقیق حسابرسی می‌شود.

بهبودی: این که عرض کردم می‌فرمایند ۲۰ دلار ما به یک چهارم این هم رضایت می‌دهیم و حاضریم که با ۵ دلار در ماه هزینه‌ها را محاسبه کنیم، ولی اینگونه نیست، این درآمد رشد ۳۴ درصدی تعرفه‌ها با توجه به این که ممکن است ریزش ترافیک هم داشته باشیم این حداکثر ۳۰ الی ۲۵ درصد درآمد ما را افزایش می‌دهد و چیزی حدود مثلا ۱۵ هزار میلیارد تومان اگر ما هیچگونه هزینه‌ای نداشته باشیم توجه داشته باشید هر درآمدی که افزایش پیدا می‌کند ۳۰-۴۰ درصد آن سهم سازمان‌ها است و عملا ۳۰-۴۰ درصد هم سهم هزینه‌های ثابت است حداکثر از این ۱۵ هزار میلیارد درآمد که در طی یک سال ۱۴۰۳ بخواهد مازاد ایجاد بشود دو سه هزار میلیارد می‌ماند، این هم سهم سهامدار است فرض کردیم که سهامدار هیچگونه سودی را توزیع نکند من خواهشم این است که مردم عزیز ما به این قضیه توجه داشته باشند که سرمایه گذاری برای زیرساخت‌ها جزو اهم واجبات است، ما شبکه‌ی موجودمان قابلیت پاسخگویی به وضعیت فایو جی را ندارد چرا که ما باید علاوه بر شبکه‌ی اکسسیارنی که داریم شبکه‌ی کر مان را توسعه بدهیم، بحث انتقال است عدد و رقم‌هایی که من خدمت شما عرض کردم فقط و فقط سایت‌های فایو جی را شامل می‌شود بلکه ما یک سایت نداریم یک شبکه داریم کل شبکه باید توسعه‌ی موازن داشته باشد این توسعه همزمان نیازمند تامین منابع است که امیدوارم مردم ما به این قضیه توجه د اشته باشند من در مسیر که می‌آمدم قیمت یک پاکت تخمه‌ی ۱۰۰ گرمی را چک کردم دیدم ۲۹ هزار و ۴۴۰ تومان بود شما جدا از تعرفه به این قضیه توجه کنید می‌بینید که طرف ۵ گیگ ترافیک می‌خواهد مصرف کند به اندازه قیمت یک بسته تخمه، یک کم تعادل برقرار بشود در اقتصادمان خوب است.

سوال: خیلی مقایسه‌ها را نمی‌شود به این ترتیب انجام داد من این سوال را از شما بپرسم این فایو جی را شما هم تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد می‌رسانید؟

رضایی: واقعیت این است که فایو جی یکی از استراتژی اصلی هم دولت است و هم ایرانسل و فکر می‌کنم اپراتور‌های دیگر همراه اول هم اطلاع دارم به همین کیفیت است ما دو سالی است که سرمایه گذاری این حوزه را شروع کردیم، چون فکر می‌کنیم با توسعه آن هم تجربه مشترکین بهبود پیدا می‌کند هم سرعت اینترنت و سرعت مصرف بالاتر می‌شود.

سوال: تا پایان ۱۴۰۳ به آن تعهد عمل می‌کنید؟

رضایی: بله ما تا همین لحظه که خدمت شما عرض می‌کنم بالغ بر ۷۰۰ سایت فعال شده روشن شده، تقریبا سه سه و نیم درصد را پوشش می‌دهد این نشان می‌دهد که برای این که به ۱۰ درصد برسیم قاعدتا باید دو هزار سایت دیگر هم روشن بکنیم این دو هزار سایت هم بحث تامین آن است هم بحث نصب آن است عملیات بسیار بسیار سخت و بسیار بسیار سنگینی است، اما بهرحال با دولت نشستیم توافق کردیم البته نه بیشتر بخاطر این که این افزایش تعرفه، این افزایش تعرفه آقای بهبودی هم فرمودند به هیچ وجه حتی شاید یک دهم میزان سرمایه‌ای که می‌خواهیم تامین کنیم برای این که بتوانیم این تعهدات را انجام بدهیم واقعا تامین نخواهد کرد، ولی با توجه به اهداف دولت و با توجه به استراتژی خود شرکت مبنا بر این شد که انشاالله تا آخر ۱۴۰۳ ما این درصد را به ۱۰ درصد جوامع شهری برسانیم که انشاالله می‌رسد.

 

سوال: ارتباط ما با آقای سپهر توکلی سخنگوی شورای رقابت برقرار است.آقای توکلی با توجه به این که در این بازار دو اپراتور مهم وجود دارد؛ همراه اول و ایرانسل، با توجه به این افزایش تعرفه‌ای هم که اتفاق افتاده است، شورای رقابت ورود خواهد کرد به این موضوع و درصد تغییراتی که اعمال شده است؟

توکلی: شورای رقابت وظیفه اش ورود در بازار‌های انحصاری است که رویه‌های ضد رقابتی دارد. درباره اینترنت چه ثابت و چه همراه می‌دانیم که این بازار بازار انحصاری تشخیص داده شده است. یک بار در مصوبه ۶۲۳ شورای رقابت ورود کرد، آن موقع جنس این رویه ضد رقابتی از جنس قیمت نبود، از جنس مقدار و شرایط دسترسی بود.

سؤال: کی ورود کرده بودید؟

توکلی: چند ماه پیش ما ورود کردیم، مصوبه ۶۲۳ شورای رقابت بود که آن جا اپراتور‌ها را ملزم کرد که میزان بسته هایشان را متنوع کنند و از نظر زمان بندی، مقدار و حجم تغییراتی بدهند. در مورد دسترسی بازار هم ورود داشت. در مورد شبکه‌های سیم مسی و قص علی هذا، اما در مورد افزایش تعرفه بسته ها، این موضوع از طرف تنظیم گر بخشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است اتفاق افتاده است. اگر این موضوع یعنی تنظیم گر بخشی نتواند به تکالیف خود درست اقدام کند، شورای رقابت این جا بر اساس یا شکایت یا تشخیص خودش، شورا، شکایت مردمی، همان طور که فرمودند هم سامانه ۱۹۵ است که مردم می‌توانند شکایت کنند، برای آن خود شورای رقابت هم می‌توانند این شکایت را داشته باشند.

 

سؤال: حالا چطور متوجه خواهید شد که سازمان تنظیم مقررات وظیفه اش را انجام داده، نداده، ورود کنید، نکنید، مبنا چیست؟

توکلی:ما یک معاونت اقتصادی داریم که مکرر جلساتی دارند با بزرگواران، مکرر در تماس هستند و سر همین افزایش تعرفه‌ها هم ما ان شاء الله در اولین فرصت دوستان را دعوت می‌کنیم در بدنه کارشناسی جلساتی را خواهیم داشت و بعد اگر شورا صلاح بداند، وارد صحن شورا می‌شود، اگر تخلفی صورت گرفته باشد همان طور که بزرگواران اشاره کردند از آن دستورالعمل‌ها عدول شده باشد، حتماً شورا رسیدگی خواهد کرد.

سؤال: یعنی اگر از آن ۳۴ درصدی که تعیین شده، عدول شده باشد شما ورود می‌کنید یا نه اصلا این ۳۴ درصد خودش فی نفسه درست بوده یا نبوده مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

توکلی:در هر دو حوزه شورای رقابت صاحب رأی است؛ یعنی نظر خواهد داد.

 

سؤال: کی نظر خواهد داد؟ الآن برای این افزایش تعرفه‌ای که اتفاق افتاده قرار است ورود کنید یا نه؟

توکلی: این را باید شورا تصمیم بگیرد، به محض این که تصمیم گرفت من اطلاع رسانی خواهم کرد.

 

سؤال: تا کی قرار است تصمیم گیری در این خصوص شود؟

توکلی: عرض کردم این باید در شورا مطرح شود.

 

سؤال: تا کی مطرح می‌شود؟ زمانی وجود ندارد؟

توکلی: نه، تازه اتفاق افتاده است این قضیه و هر زمانی که شد و اعضای شورا صلاح بدانند حتماً در این خصوص تصمیم خواهند گرفت.

 

سؤال: یعنی به هر صورت در این خصوص یک صحبت و تصمیم گیری خواهد شد؟ درست است؟

توکلی: قطعاً قبلاً هم صحبت‌ها شده و کارشناسی‌های لازم صورت گرفته، پیرو همان، این جلسات برگزار خواهد شد و اگر نظر باشد به ورود شورا، حتماً این کار انجام خواهد گرفت.

 

سؤال: یعنی قبلاً از اپراتور‌ها مدارکی گرفته شده و درخواست‌هایی شده است؟

توکلی:این یک بازار انحصاری است، این بازار انحصاری مکرر مورد رصد قرار گرفته است.

 

سؤال:، چون انحصاری است ما با شورای رقابت ارتباط گرفتیم و صحبت می‌کنیم دیگر.

توکلی:بله، این بازار انحصاری از جنبه‌های مختلف همیشه مورد رصد قرار می‌گیرد. حالا یک زمانی از نظر مقدار، الآن برای اولین بار است که موضوع قیمت مطرح می‌شود و شورای رقابت قطعاً راجع به این قضیه حساس است. اگر به این نتیجه برسد که تنظیم گر بخشی اش نتوانسته وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، کمک می‌کند به این تنظیم گر که عدالت را رعایت کند.

 

سؤال: صحبت‌های پایانی را بفرمایید.

آسوشه: ظاهراً روی قیمت توافق نخواهیم کرد، یعنی چیز‌هایی که ما می‌گوییم، آقای روحانی نژاد متهم می‌کنند که این صحبت‌ها را شما نمی‌دانید و دارید یک صحبت‌هایی می‌کنید که مردم را چیز می‌کند، من نکته بعدی دارم. ببینید طرح کسب و کار در اپراتور‌ها اگر این فرمی که دوستمان در همراه اول تصویر کردند، ما به این طرح کسب و کار می‌گوییم یک طرح کسب و کار خطی. مال بیست سال پیش است. امروز طرح‌های کسب و کار غیرخطی وجود دارد. در غیرخطی چه اتفاقی می‌افتد؟ اتفاقی که می‌افتد این است که سود ثبت نیست، ما لازم نیست هزینه‌ها را کم کنیم بلکه با افزایش کاربر، آقای سیاهکلی را من سالهاست می‌شناسم، از قدیم الایام هم در این حوزه کار می‌کردند، دقیق صحبت می‌کنند. می‌خواهند بگویند که وقتی شما کاربران تان بالا می‌رود دارد سودتان افزایش پیدا می‌کند، نه به این مفهوم که شما به اصطلاح پول بیشتری گیر می‌آورید، نه، امروز در دنیا طرح‌های کسب و کار جدید فقط بحث شان پول نیست؛ این یک نکته. نکته بعدی؛ به مردم اجازه دهید بفهمند که آیا اصلاً امکان افزایش سرعت وجود دارد یا نه؟ بله من می‌گویم شما سرعتت روی ماشین قبلاً ۲۰۰ بوده، الآن شد ۳۰۰، آیا خیابانی وجود دارد؟

سؤال: گفتند تا ۱۰ روز دارند یک طرح ریزی روی آن انجام می‌دهند.

آسوشه: این نیست، یعنی یک جا‌هایی است که به این جا ربط ندارد، ماشین شما ۳۰۰ تا می‌رود، خیابان شما آماده نیست. ما یک اِلمان‌هایی داریم، اگر آمدیم اینجا اجازه دهید دو دقیقه بیشتر حرف بزنیم، بگوییم ما یک شبکه‌هایی داریم به آن می‌گوییم شبکه تحویل محتوا، اصلاً در کشور ما چیزی به نام شبکه تحویل محتوا شک نگرفته، مهندسی ترافیک شکل نگرفته، بنابراین شما به من می‌گویی سرعتت افزایش پیدا کرد، اما دیتاسِنترت جواب نمی‌دهد، دسترسی ات جواب نمی‌دهد، می‌خواهم عرض کنم که اپراتور من هم اگر و اگر و اگر بخواهد این کار را کند و برود سایت G5 هم بگذارد، ما پشتوانه اش را نداریم که این اتفاق بیفتد. آخرین نکته ام را عرض کنم؛ سوبسید‌هایی داده می‌شود؛ سوبسید‌های شفاف و غیرشفافی که اپراتور‌ها روی آن سوار هستند. سوبسید می‌دانید یعنی چه؟ یعنی از بیت المال خرج شرکت‌های خصوصی می‌کنیم.

 

سؤال: یارانه البته.

آسوشه: یارانه‌هایی را برای این قضیه می‌پردازیم که اصلاً اپراتور‌های ما این را در نظر نمی‌گیرند، انگار که مثلاً وظیفه کشور این است که این یارانه‌ها را بپردازد که آقایان روی آن بنشیند و سود آن چنانی ببرند.

سؤال: پاسخ آقای رضایی را بشنویم.

رضایی: من چند تا می‌خواستم عرض کنم. در کل این شبکه که راه اندازی شده، یک ریال دولت سرمایه گذاری نکرده، یک ریال دولت نه سوبسید داده، نه پول گذاشته است. من می‌خواهم این را اصلاح کنم حداقل در شبکه همراه موبایل کلاً اوضاع به همین کیفیت است؛ این نکته اول. ما همین الآن بالغ بر ۳۰ درصد خالص درآمد، از هر درآمدی که از مردم می‌گیریم داریم به عنوان حق السهم دولت پرداخت می‌کنیم.

آسوشه: از همان ۳۰ درصد، ۱۱ درصد دارد بر می‌گردد، برای چه؟ بله تجهیزات برای آقایان نمی‌خرند.

 

توکلی: ۱۱ درصد برای چه دارد بر می‌گردد؟ ۱۱ درصد نیست. ۸ درصد برای توسعه شبکه روستایی است که زیان ده است. یعنی دولت مرا تکلیف کرده این بار توسعه شبکه روستایی را بر عهده من گذاشته که من توسعه دهم. من در حالت عادی اصلاً هیچ مسئولیتی ندارم شبکه توسعه روستایی انجام دهم، دولت اراده کرده است شبکه روستایی ایجاد شود، اجرایش را بر عهده من گذاشته است. پس از محل همان ۳۰ درصد بخشی اش را تخصیص می‌دهیم به توسعه شبکه روستایی؛ این نکته اول. نکته دوم که خواستم عرض کنم؛ این شبکه به شدت نسبت به سرمایه گذاری حساس است، یعنی سرمایه گذاری بسیار بالایی می‌خواهد. ما در این سنوات اخیر هر سال رشد ترافیک یا رشد مصرف بسیار بسیار زیاد داشتیم، رشد سرمایه گذاری یا میزان سرمایه گذاری متناسب با رشد ترافیک یا رشد مصرف نبوده، خیلی عقب هستیم. ما از سرعت مثلاً ۲۵ مگابیت بر ثانیه رسیدیم الآن به زیر ۱۰ چرا؟ چون به همان نسبت سرمایه گذاری نشده، پس باید سرمایه گذاری کنیم؛ و این نیازمند هم همراهی مردم است و هم دولت. نکته‌ای هم که دوست ما در شورای رقابت فرمودند، گفتند بازار انحصاری است، می‌خواهم بدانم چرا انحصاری شده است بازار؟ به جهت محدودیت منابع نشده انحصاری، ببینید از همان اول تعداد اپراتور‌ها بیشتر از سه تا بود، الآن که تقریباً ۱۰ اپراتور در این حوزه داریم، همه می‌توانند فعالیت کنند. چرا انحصاری شده است؟ چرا دو اپراتور سهم عمده بازار را گرفتند؟ برای این که کس دیگری انگیزه سرمایه گذاری نداشته است، چرا؟ چون سوددهی نداشته است. پس همه باید به هم کمک کنیم این اتفاق بیفتد.

 

سؤال: آقای بهبودی صحبت پایانی؟

بهبودی: من اصلاح کنم، دوستمان فرمودند که تعداد کاربران را بالا ببریم. ما همین الآن ضریب نفوذ موبایل؛ ۱۶۷ درصد است یعنی چه؟ یعنی به ازای هر یک نفر یک و ۶۷ صدم سیم کارت موبایل دست مردم داریم، افزایش تعداد کاربران دیگر به سقف رسیده، در واقع دو اپراتور؛ ما ۷۰ میلیون ایرانسل، نزدیک ۵۰ تا ۶۰ میلیون؛ کل جمعیت کشور مگر چند نفر است؟ اگر جمعیت خردسال و زیر ۱۲ سال را کنار بگذاریم، ما بیش از… کاربران مان به حد اشباع رسیده است.

بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=224027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰