تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

بهره‌برداری محور دوم ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان

  • کد خبر : 223886
  • 07 دی 1402 - 20:08
بهره‌برداری محور دوم ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید.

جمهوریت-وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، امروز ۶ دی ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به بیان برخی از اقدامات وزارتخانه تحت مسئولیت خود پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگترین پروژه ریلی در تاریخ کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می‌شود تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد، گفت: این پروژه در مسیر دشواری قرار دارد، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‌برداری رسیده است.

بذرپاش با اعلام اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژه‌ها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است، یادآور شد: روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی با محوریت شرکت‌های حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود. در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا هر چه سریعتر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بندر شهید بهشتی چابهار ارزش بالایی در حوزه ترانزیت کالا دارد و اتصال آن به شبکه ریلی چابهار- زاهدان به ارزش آن خواهد افزود. بندری که نزدیکترین دسترسی را به بنادر و آب‌های آزاد و بین‌المللی دارد و اتصال آن به محور کریدور چابهار و زاهدان و در ادامه یونسی و سرخس می‌تواند ارزش مضاعفی به این بندر ببخشد.

وی با بیان اینکه پروژه چابهار به زاهدان بزرگترین پروژه ریلی کشور است، خاطرنشان‌کرد: سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیکی حمل و نقل ریلی است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز با سرعت در حال پیشرفت است.

بذرپاش گفت: این پروژه‌ها گرچه در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد، اما با کوه‌های سخت در طول مسیر مواجهیم.

وی افزود: روز گذشته ۳۹ رشته تونل مسیر به طول ۱۸ کیلومتر بازدید شد. در این مسیر، تونل‌هایی که حدود یک ماه پیش عملیات حفر و لاینینگ آنها آغاز شد هم‌اکنون به اتمام رسیده و نزدیک به ۸۰ درصد زیرسازی قطعات یک و ۲ نیز به پایان رسیده و در مجموع ۷۰ درصد در همه بخش‌ها پیشرفت داشته است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توافق‌های انجام شده و منابعی که تزریق شد، تلاش می‌شود تا این پروژه راهبردی و مهم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور بوده به اتمام برسد تا علاوه بر اتصال آن به بندر چابهار، توسعه اقتصادی این منطقه را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اصلی و بزرگراهی در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده یا در حال انجام است.

بذرپاش ادامه‌داد: روز گذشته ۹۶ کیلومتر از این بزرگراه به بهره‌برداری رسید که ۵۸ کیلومتر آن در تکمیل کریدور ساحلی کشور و ۳۸ کیلومتر دیگر آن در تکمیل کریدور شمال- جنوب است. همچنین ۸۰ کیلومتر دیگر نیز تا پایان سال اضافه خواهد شد و قطعه به قطعه در حال تکمیل و اضافه شدن است.

وی یادآوری‌کرد: سیستان و بلوچستان استان بسیار پهناوری است که یکی از نیازهای اصلی آن راهسازی است و با طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده، امروز این استان به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: پروژه‌های مسکن نیز در این استان با سرعت خوبی در حال انجام است.

بهره‌برداری از حوزه ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان در چند روز آینده

بذرپاش بیان‌ کرد: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید و تلاش همه دست‌اندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریعتر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود.

رشد ۴۰ درصدی حمل و نقل بین ایران و آذربایجان در ۲۰۲۳

وی گفت: مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است که نشان‌دهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و این رشد را در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد هستیم.

وی تصریح‌کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلی‌ترین تاکیدات دولت است.

تامین اعتبار پروژه حرم تا حرم از محل تهاتر زمین

وی درباره پروژه «حرم تا حرم» نیز گفت: تامین اعتبار این پروژه از محل تهاتر زمین از منابع عمومی دولت در حال انجام بوده و استانداری خراسان رضوی پیگیر آن است. همچنین به دنبال تزریق بخشی از کار از مسیر مولدسازی هستیم تا پروژه سرعت بگیرد.

از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان از حج عمره

وزیر راه و شهرسازی درباره از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان گفت: با شروع حج عمره، پروازها بین ایران و عربستان از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=223886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰