تاریخ : پنجشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 27 June , 2024
3

خلاصی کشتی تحریم شده ایرانی پس از ۳ سال از بندر استانبول

  • کد خبر : 222504
  • 22 آذر 1402 - 20:05
خلاصی کشتی تحریم شده ایرانی پس از ۳ سال از بندر استانبول
کشتی تحت تحریم "شمیم" در اواخر سال 2020 در سواحل اسپانیا دچار نقص موتور شد و حدود 3500 کیلومتر (2200 مایل) با یدک کش به بندر استانبول کشیده شد. 
جمهوریت-کشتی تحت تحریم “شمیم” در اواخر سال ۲۰۲۰ در سواحل اسپانیا دچار نقص موتور شد و حدود ۳۵۰۰ کیلومتر (۲۲۰۰ مایل) با یدک کش به بندر استانبول کشیده شد.

کشتی کانتینری “شمیم” ایران که از زمان دونالد ترامپ در لیست تحریمی آمریکا قرار گرفته است، پس از نزدیک به ۳ سال توقف در بندر استانبول ترکیه در نهایت با تعمیر موتور و پرداخت هزینه پهلوگیری در بندر در ۳ سال گذشته، در حال خروج از بندر استانبول است.

به گزارش عصرایران به نقل از بلومبرگ، کشتی کانتینری شمیم به طول ۱۸۷ متر (۶۱۴ فوت) که در لیست سیاه ایالات متحده قرار دارد، از زمان پهلو گرفتن در بندر دولتی حیدرپاشا استانبول در ژانویه ۲۰۲۱، تبدیل به نمادی ثابت و بی حرکت در بین دو بخش آسیایی و اروپایی شهر استانبول ترکیه شده بود و حتی برخی کاربران فضای مجازی ترکیه درباره آن حرف ها و حدیث هایی می نوشتند.

کشتی شمیم در اواخر سال ۲۰۲۰ در سواحل اسپانیا دچار نقص موتور شد و حدود ۳۵۰۰ کیلومتر (۲۲۰۰ مایل) با یدک کش به بندر استانبول کشیده شد.

در حالی که شمیم در نهایت پس از ۳ سال با تلاش مهندسان و تعمیرکاران ایرانی  تعمیر شد، اما تحریم ها روند کار تعمیرات را بسیار کند کرد و همچنین مانع از تلاش های شرکت صاحب کشتی برای فروش آن شد.

“یوروک ایشیک” بنیانگذار شرکت مشاوره دریایی “بسفوروس آبزرور” مستقر در استانبول، گفت: ” این کشتی توجه من را به خود جلب کرد زیرا طبیعی نیست که این مسافت طولانی از مدیترانه تا حیدرپاشا در وسط استانبول یدک کش شود.”

دولت واشنگتن همچنین در ژانویه ۲۰۲۱، شرکت “حافظ دریا آریا شمیم” را به عنوان مالک این کشتی تحریم کرد و آن را یکی از شرکت های تابعه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

“برایان نلسون” معاون وزیر خزانه داری آمریکا ماه گذشته از شرکت های کشتیرانی استانبول خواست تا برای توقف آنچه که او به عنوان “افزایش حضور کشتی های روسیه تحت تحریم آمریکا در بنادر ترکیه” توصیف کرد، همکاری کنند.

او هشدار داد که شرکت‌هایی که به چنین کشتی‌هایی خدمات ارایه می‌کنند، در معرض تحریم قرار می‌گیرند.

با وجود خطرات احتمالی، ترکیه به دلیل نزدیکی، سفر بدون ویزا و اتصال به سیستم مالی جهانی، همچنان مکانی جذاب برای تجارت برای بسیاری از ایرانیان است.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، پس از سال ها کاهش تجارت بین دو کشور، از سال ۲۰۲۰ حجم تجارت ایران و ترکیه در حال افزایش است و ترکیه به دومین بازار صادراتی ایران تبدیل شده است.

بنا بر مدعای بلومبرگ: مالک کشتی شمیم ابتدا سعی کرد آن را به کارخانه‌های کشتی‌سازی محلی در ترکیه بفروشد، اما خریدار پیدا نکرد و در نهایت مجبور شد این کشتی را تعمیر و منتقل کند.

کار تعمیر با مشارکت مهندسان ایران به دلیل وسعت آسیب و مشکل تامین قطعات یدکی برای یک کشتی در لیست سیاه، چالش برانگیز بود. یکی از منابع مطلع گفته که کشتی شمیم در طول دوشنبه و سه شنبه این هفته قبل از خروج مورد انتظار خود از بندر استانبول، تست های قبل از حرکت را انجام داده است.

یک سند دولتی ترکیه که توسط بلومبرگ مشاهده شده است نشان می دهد که این کشتی ۴ بار به دلیل تغییرات مکانیکی انجام شده بدون مجوز لازم از مقامات بندرحیدرپاشا، جریمه شده است.

یکی از افراد گفت، در تمام این مدت، شمیم هزینه های بندری ۱۲۰۰ دلار در روز را پرداخت کرده که این مبلغ از زمان ورود آن تا زمان خروج به حدود ۱٫۳ میلیون دلار می رسد.

“یوروک ایشیک” بنیانگذار شرکت مشاوره دریایی “بسفوروس آبزرور” مستقر در استانبول، گفت: “این نشان می‌دهد که تحریم‌ها گاهی اوقات واقعا فلج کننده می شوند. هر چند شما نمی توانید با تحریم جلوی کشورها را بگیرید، اما می توانید مزاحمت و کابوس های لجستیکی برای آنها ایجاد کنید.”

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=222504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰