تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
1

معنای هشدار نظامی دیپلماتیک ایران

  • کد خبر : 215350
  • 24 مهر 1402 - 18:47
معنای هشدار نظامی دیپلماتیک ایران
همزمان با تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی برای ممانعت از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، ایران نیز تلاش‌های خود را افزایش داده است.

جمهوریتهمزمان با تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی برای ممانعت از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، ایران نیز تلاش‌های خود را افزایش داده است. دو رسانه آمریکایی وال‌استریت ژورنال و آکسیوس از ارسال دو پیام دیپلماتیک و نظامی هشدارآمیز ایران به اسرائیل خبر دادند که هدف آن ایجاد بازدارندگی و همزمان ارسال پیام قاطع آمادگی گروه‌های مقاومت است.

به گزارش  دنیای اقتصاد،همزمان با تور منطقه‌ای وزیر خارجه ایران به عراق، لبنان، سوریه و قطر که محور آن رایزنی و تبادل نظر بر سر جنگ اخیر حماس و اسرائیل در غزه است، وال‌استریت ژورنال ادعا کرد که جمهوری اسلامی نیروهای رزمی خود را به مرز سوریه با رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر می‌کند. پیش‌تر نیز آکسیوس از هشدار تهران به اسرائیل از طریق سازمان ملل متحد خبر داده بود. به نظر می‌رسد ارسال این دو سیگنال نظامی و دیپلماتیک در راستای اصل بازدارندگی و ممانعت از اقدامات تهاجمی اسرائیل به‌ویژه باز کردن جبهه شمالی یعنی جنگ با حزب الله لبنان است. جنبش حماس روز شنبه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) عملیات غافلگیرانه گسترده‌‌‌ای را از نوار غزه موسوم به «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد. صهیونیست‌‌‌ها در پی این حمله، ‌‌‌ وضعیت جنگی اعلام کردند و حملات متقابل علیه نوار غزه را انجام دادند که همچنان ادامه دارد. یکی از سناریوهای روزهای آتی حمله گسترده زمینی اسرائیل به غزه است که تحرکات سیاسی بازیگران میانجی برای ممانعت از شکل‌گیری چنین وضعیتی است.

پیام نظامی

وال‌استریت ژورنال در گزارش ۱۵ اکتبر خود با عنوان ادعایی «سپاه پاسداران ایران نیروهای رزمی را به مرز سوریه با اسرائیل نزدیک‌‌‌تر می‌‌‌کند»می‌نویسد: سپاه پاسداران در حال انتقال برخی از اعضای خود به سمت مرز اسرائیل است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است جبهه جدیدی در رویارویی بین تل‌آویو و دشمنان منطقه‌ای آن باز شود. بنوئیت فاکون نویسنده گزارش ادعا کرد: به گفته یک مشاور دولت سوریه و یکی از فعالان دیرالزور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال استقرار مجدد نیروهای نظامی از شهر دیرالزور در شرق سوریه به سمت جنوب منطقه‌ای نزدیک دمشق است. این منبع مدعی است که برخی از نظامیان مستقر کارشناسان موشکی هستند. مشاور دولت سوریه گفت که هدف ایران عمدتا دفاعی است.

او گفت: نگرانی بزرگی وجود دارد که اگر جنگی رخ داد، نیاز شدیدی به حفاظت از دولت سوریه وجود داشته باشد. سخنگوی هیات ایرانی در سازمان ملل به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداد. همزمان منابع محلی روز دوشنبه به الشرق الاوسط گفتند که شبه‌نظامیان در سوریه کارزاری را برای حمایت و کمک به جنبش حماس آغاز کرده‌اند. آنها مدعی شدند که فرماندهان سپاه پاسداران این کارزار را از مراکز فرهنگی در استان دیرالزور برای جمع‌‌‌آوری حمایت از حماس آغاز کردند.

هشدار دیپلماتیک

پیش از وال‌استریت ژورنال، رسانه آمریکایی آکسیوس نیز به نقل از منابع آگاه مدعی شد، ایران از طریق سازمان ملل به رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به نوار غزه هشدار داده است. آکسیوس همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران و آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه مدعی شد که ایران روز شنبه به‌‌‌طور غیر‌مستقیم پیامی به رژیم صهیونیستی فرستاده و در آن نسبت به حمله زمینی به نوار غزه هشدار داده است. دو منبع دیپلماتیک در گفت‌‌‌وگو با آکسیوس خاطرنشان کردند که ایران در پیام خود تاکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه مجبور به مداخله خواهد بود.

این رسانه آمریکایی همچنین مدعی شد: در صورتی که ایران به‌‌‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، از جمله از طریق یک گروه شبه‌نظامی در سوریه یا با حمایت از هر تصمیم حزب‌‌‌الله برای پیوستن کامل به جنگ، درگیر شود، نبرد بین حماس و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌‌‌ای تبدیل خواهد شد. بنابر ادعای آکسیوس، پیام ایران که از طریق سازمان ملل به اسرائیل فرستاده شده است، در حالی است که دولت بایدن در تلاش بوده تا ایران و حزب‌‌‌الله لبنان را از پیوستن به جنگ باز دارد. ایالات متحده در روزهای اخیر یک گروه ناو هواپیمابر و جت‌‌‌های جنگنده را نیز به منطقه فرستاد.

پایگاه خبری آکسیوس با اشاره به دیدار روز شنبه وزیر امورخارجه ایران با تور فینسلاند، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در بیروت افزود: این دو منبع دیپلماتیک همچنین گفتند که فینسلاند در این دیدار از امیرعبداللهیان خواست تا کمک کند که از سرایت درگیری در غزه و اسرائیل به منطقه گسترده‌‌‌تر در خاورمیانه جلوگیری کند. وزیر امور خارجه ایران نیز پاسخ داد که ایران نمی‌‌‌خواهد این درگیری‌‌‌ها به جنگ منطقه‌‌‌ای تبدیل شود و می‌‌‌خواهد به آزادی غیرنظامیانی که در غزه توسط حماس گروگان گرفته شده‌‌‌اند، کمک کند. بنابر ادعای این پایگاه خبری، امیرعبداللهیان به‌‌‌علاوه تاکید کرد که ایران خطوط قرمز خود را دارد و هشدار داده است که اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند و به‌‌‌ویژه اگر اسرائیل به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند، ایران باید پاسخ دهد.

در گزارش آکسیوس آمده است که فینسلاند سپس با تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات صهیونیست تماس گرفت و پیام ایران را ابلاغ کرد. دفتر فینسلاند تایید کرد که او روز شنبه با امیرعبداللهیان دیدار کرده و گفت که آنها درباره «تلاش‌‌‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌‌‌ها، کاهش تنش و جلوگیری از سرایت درگیری به منطقه» گفت‌‌‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=215350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰