تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
4

آتشفشان کرونا دوباره فوران می‌کند

  • کد خبر : 212358
  • 05 مهر 1402 - 17:58
آتشفشان کرونا دوباره فوران می‌کند
پاییز فقط زنگ مدارس را به صدا درنیاورد، زنگ خطری هم بود برای افزایش ابتلا به سویه جدید کرونا که نامش پیرولا «BA.۲.۸۶» است.
 جمهوریتپاییز فقط زنگ مدارس را به صدا درنیاورد، زنگ خطری هم بود برای افزایش ابتلا به سویه جدید کرونا که نامش پیرولا «BA.۲.۸۶» است.
به گزارش دنیای اقتصاد، این سویه جدید نسخه بسیار جهش‌یافته از سویه اُمیکرون «Omicron» به شمار می‌رود که در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان شد. آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران حاکی از آن است که در طول ۷ روز (از یکشنبه ۲۶ شهریور تا شنبه یکم مهر) ۲۲ نفر از بیماران کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع بیماران به ۷ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسیده است. پرچمی، کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «تنها راه پیشگیری از این سویه واکسن برکت پلاس است و به کارگیری راه‌های جلوگیری که پیش‌تر در مورد کرونا توصیه می‌شد.» این در حالی است که یکی از استادان اپیدمیولوژی خطر شیوع کرونا را آتشفشانی اعلام کرده و دلیلش را جهل نسبت به واریانت غالب کرونا در ایران برشمرده است.

 برکت‌پلاس جوابگو است

سردرد، آبریزش بینی، سوزش و خارش چشم‌ها، عطسه، سرفه و گلودرد و خستگی شایع‌ترین علائم سویه جدید کروناست که از تابستان آغاز شده و حالا با آمدن پاییز در میان طیف‌های مختلف جامعه دیده می‌شود. پیرولا فرقش با سویه‌های دیگر در این است که ۳۴ جهش دیگر دارد که باعث می‌شود ویروس راحت‌تر از واکسن بگریزد. اگرچه کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که این شیوع تبدیل به موج شده است. در واقع ما شاهد نوعی دعوا میان زیرسویه‌های کرونا هستیم.»

با این حال حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی عنوان کرده است: «متولیان امر برای تحلیل درست اپیدمی به موارد مرگ یا تغییرات ابتلای روز‌به‌روز به تنهایی نگاه نکنند و روند را در یک بازه زمانی بزرگ‌تر مثلا دو هفته‌ای ببینند. ما انتظار نداریم سویه‌ها و زیر‌سویه‌های حال حاضر از میزان کشندگی بالایی برخوردار باشد، اما لازم است تعداد تست‌های مناسب به ویژه در مناطق و گروه‌های جمعیتی مظنون افزایش یابد، موارد مثبت رصد شوند و هرگونه طغیان کوچک و بزرگ بیماری در نقاط مختلف کشور با واکنش سریع پیگیری شوند.» پرچمی با این‌حال تاکید می‌کند که ما فقط از واکسن برکت پلاس برای پیشگیری استفاده می‌کنیم و همین جوابگو خواهد بود.

آمریکا در جایگاه اول پیرولا

بنابر آمار جهانی «ورلداُمتر»، مجموع مبتلایان به کرونا در کشورهای مختلف به بیش از ۶۹۵میلیون و ۷۵۰ هزار و هشت نفر رسیده و تاکنون مرگ شش میلیون و ۹۱۹ هزار و ۴۷۶ بیمار تایید شده است. در میان ۱۰ کشوری که در بالای جدول ورلداُمتر جای گرفته‌اند، آمریکا همچنان با ثبت بیش از ۱۰۸ میلیون ابتلا و بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار فوتی به ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد. پس از آمریکا، دو کشور هند و فرانسه هم با عبور از ۴۰میلیون ابتلا به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به لحاظ آمار کل مبتلایان به دست آورده‌اند. در فهرست آمار فوتی‌های این بیماری در جهان، در حال حاضر بعد از آمریکا، برزیل با بیش از ۷۰۰ هزار فوتی و هند با بیش از ۵۰۰ هزار فوتی، بیشترین مرگ‌ و میر کرونایی را به ثبت رسانده‌اند. تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرده است: «پیش از آغاز فصل زمستان در نیم‌کره شمالی شاهد افزایش نگران‌کننده کووید-۱۹ هستیم. چراکه مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا در خاورمیانه و آسیا نیز رو به افزایش گذاشته است.»

پیش‌گیری تنها راه نجات

مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های واگیردار توصیه می‌کنند که فعلا تنها راه گریز و نجات از این بیماری پیش‌گیری است. این مراکز توصیه می‌کنند: «افراد تا جایی‌که ممکن است با رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی، خود را ایمن نگه دارند و نسبت به حضور در اماکن پرازدحام و ارتباط با اشخاص دارای علائم، هوشیار باشند تا در معرض بیماری جدی قرار نگیرند؛ زیرا هنوز مشخص نیست که این زیرسویه به چه شکل منتقل می‌شود.»

یکی دیگر از توصیه‌های عمومی مراکز بیماری‌های واگیردار، دریافت واکسن کووید-۱۹ است و همچنین استفاده از کیت‌های تشخیص این بیماری در صورت دیدن علائم. استفاده از ماسک و شستن دست‌ها از موارد دیگری است که سازمان جهانی بهداشت روی آن تاکید دارد. آژانس بهداشتی ایالات‌متحده هم توصیه می‌کند که سالانه واکسن‌های کووید را همراه با ایمن‌سازی آنفلوآنزا به‌روز نگه دارید. گفته می‌شود انگلیس پس از شناسایی سویه پیرولا، برنامه‌های واکسیناسیون پاییزی آنفلوآنزا و کووید-۱۹ را از ۲۰ شهریور به عنوان یک اقدام پیشگیرانه آغاز کرده است. کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که اگر هنوز هیچ یک یا همه واکسن‌های کووید-۱۹ خود را تزریق نکرده‌اید، باید فورا اقدام کنید تا احتمال ابتلا، انتشار و مواجهه با بیماری شدید پیرولا و همه انواع این ویروس را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=212358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰