تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
6
نیم قرن با اقتصاد ایران؛ اول مهر

حجم سرمایه گذاری خارجی در ایران امسال به ۸ میلیارد دلار می‌رسد

  • کد خبر : 211687
  • 01 مهر 1402 - 19:23
حجم سرمایه گذاری خارجی در ایران امسال به ۸ میلیارد دلار می‌رسد
بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

جمهوریت-«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

به گزارش اقتصاد نیوز،بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول مهر  ۱۳۵۳؛ ذوب آهن هفت شرکت جدید تشکیل داد

کار هفت شرکت بزرگ که امور مختلف ذوب آهن ایران را انجام می‌دهند از صبح امروز شروع شد.

شرکت ملی ذوب آهن ایران به عنوان شرکت مادر بر نحوه فعالیت و کار این شرکت‌ها نظارت می‌کند.

فعالیت شرکت‌های مورد بحث که به علت توسعه و گسترش کالاهای ذوب آهن تشکیل شده، امکان خواهد داد که امور مربوط به ذوب آهن، تحت نظام جدید و حساب‌شده‌ای اداره شود.

هفت شرکت جدید التاسیس عبارت است از: شرکت معادن سنگ آهن مرکزی ایران، شرک معادن زغال سنگ کرمان، شرکت معادن زغال سنگ البرز مرکزی، شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی، شرکت معادن زغال سنگ البرز غربی و شرکت سهامی خاص آریاشهر، هر یک از این شرکت‌ها را یک مدیرعامل اداره می‌کند.

مقررات مالی و  اداری شرکت‌های جدیدالتاسیس مشابه مقررات شرکت ملی ذوب آهن ایران است.

اول مهر ۱۳۸۳؛ جلوگیری از قرارداد «ایران‌سل» منجر به پرداخت جرایم سنگین می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر از اجرای قرارداد مخابراتی با شرکت «ایران‌سل» جلوگیری شود، محاکم بین المللی، ایران را به پرداخت جرایم سنگین محکوم خواهند کرد.

احمد معتمدی افزود: قرارداد اپراتور دوم با شرکت «ایران‌سل» یکی از بهترین قراردادهای تاریخ موبایل در دنیا است که در ۲۲ شهریور سال‌جاری منعتقد شد.

وی درباره شرکت «ایران‌سل» گفت: ۷۰ درصد سهام این شرکت خارجی و ۳۰ درصد آن داخلی است. در انعقاد قرارداد با این شرکت، منافع ملی و مسائل امنیتی نیز لحاظ شده است.

معتمدی قرارداد مزبور را بسیار مثبت و خوب توصی کرد و گفت: احتیاطی که ما در عقد این قرارداد به خرج دادیم، در هیچ قراردادی نداشتیم. حتی نهادهایی را در جریان کار گذاشتیم که شاید از نظر قانونی نیازی به این کار نبود. حساسیت‌های امنیتی را در حداکثر ممکن دیده‌ایم.

اگر این شرکت در بهترین شرایط کار کند، حداکثر سرمایه‌گذاری در اپراتور دوم را داشته باشد، تنها ۱۸ درصد بازار کل را در اختیار دارد.

حجم سرمایه گذاری خارجی در ایران امسال به ۸ میلیارد دلار می‌رسد

میزان سرمایه گذاری خارجی در جهان طی سال گذشته میلادی به ۵۶۰ میلیارد دلار رسید و برآورد می شود حجم سرمایه گذاری ها در سال جاری روند صعودی به خود بگیرد.

سیداحمد مرتضوی، مدیرکل سرمایه‌گذاری‌های خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی اوج سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به ارزش یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار مربوط به سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ دانست و گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد رشد سرمایه‌گذاری‌های جهانی سیر نزولی یافت که ازجمله علل آن کاهش قابل‌توجه توافقنامه‌های ادغام و تملیک از یک سو و رقابتی‌تر شدن شرایط بازار با توجه به حذف هزینه‌های اضافی، بهینه شدن مصرف منابع، انتخاب اصلح در استقرار واحدهای تولیدی و چشم انداز مطمئن‌تر برای کار اقتصادی در میان و درازمدت از طرف دیگر دانست.

وی لوکزامبورگ را با جذب ۸۸ میلیارد دلار سرمایه در صدر کشورهای میزبان سرمایه گذاری‌های خارجی طی سال گذشته میلادی دانست و پس از آن چین، فرانسه، آمریکا و بلژیک نام برد و افزود: در صدر کشورهای سرمایه‌ فرست نیز آمریکا با ۱۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ قرار دارد و پس از آن لوکزامبورگ، فرانسه، انگلیس و بلژیک هستند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تا پایان امسال به ۸ میلیارد دلار برسد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب‌شده در پنج ماه اول امسال را ۳ میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: محور سرمایه‌گذاری‌های خارجی عمدتا روی ساخت، تولید و ایجاد ارزش افزوده است.

نرخ فروش طلا، سکه و ارز در بازار تهران (۱۳۸۳٫۶٫۳۱)

سطح قیمت مسکن در شهر تهران با قرار گرفتن در سراشیبی نسبتا طولانی برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و تابستان یکدست نزولی را برای بازار ملک رقم زد.

ارزش معاملاتی آپارتمان‌های تهران در تیرماه امسال ۱٫۱ درصد نسبت به ماه قبل افت کرد و در مردادماه نیز مجددا کاهشی بود و این بار ۲ درصد نسبت به تیر نزول کرد. دو روز پیش دفتر اقتصاد مسکن با رصد ارزش مبایعه‌نامه‌های تنظیم‌شده در بنگاه‌ها طی ۱۵ روز اول شهریور، از تداوم کاهش قیمت در ماه آخر تابستان خبر داد و اعلام کرد: مطابق آمار مقدماتی، میانگین قیمت مسکن در شهریور ۰٫۶ درصد نسبت به مرداد افت کرده است.

به این ترتیب بازار تابستانی معاملات مسکن برای دومین سال پیاپی، در کل فصل با شیب منفی در قیمت‌ها مواجه بود، طوری که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران طی سه ماه تابستان ۹۳ در مجموع ۴ درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=211687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰