به گزارش دنیای اقتصاد،قفبه همین دلیل اغلب بازارها همراه با نوسانات کم‌جان در وضعیت خنثی به سر می‌برند. درجا زدن طولانی‌مدت بهای اسکناس آمریکایی در محدوده ۴۸ تا ۵۰هزار تومان به‌روشنی بر این مدعا تاکید می‌کند. این روند به بازار سرمایه نیز سرایت کرده؛ از این‌رو در شرایطی که اهم بازارها در بلاتکلیفی به سر می‌برند، نمی‌توان انتظار تحرکات مثبت قیمتی را به نظاره نشست. در روزهای گذشته نیز بازار سهام نمایش ضعیفی را به سهامداران تحمیل کرده است. از اصلاح روز شنبه گرفته تا روند منفی روزهای یکشنبه و دوشنبه این‌طور می‌توان استنباط کرد که بازار مذکور در اوج بلاتکلیفی درخصوص وضعیت متغیرهای اثرگذار به سر می‌برد؛ وضعیتی که حتی تداوم آن می‌تواند بر سرعت روند کنونی بازار بیفزاید. در آن‌ سوی بازار، ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) گویای واقعیت بازار سهام در این مقطع است که ماحصل آن افت حجم خرید و فروش سهام است.

در‌حالی‌که شاخص‌های سهامی توانایی سبز شدن را ندارند و بازار با نوسان محدود ارزش معاملات دست به گریبان است، قدر مسلم نمی‌توان چشم‌انداز مثبت قیمتی در کوتاه‌مدت برای بازار سهام به تصویر کشید. اما یکی از مباحثی که به‌وضوح می‌توان در بازار رویت کرد، انتظار برای محرک جدید است. رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد نا‌اطمینانی‌های حاکم بر تالار شیشه‌ای شرایطی را رقم زده که طی آن افراد با احتیاط بیشتری وارد چرخه دادوستدهای سهامی می‌شوند. غلبه احتیاط میان فعالان بازار سهام در شرایطی که اغلب سهام در بورس تهران نوسان منفی دارند، عمدتا از بی‌‌‌اعتمادی نسبت به معاملات آتی در این بازار سرچشمه می‌گیرد. این مهم حتی در ۱۰ روز مثبت متوالی بازار نیز به‌روشنی دیده می‌شد؛ به همین دلیل در هفته قبل نیز بر اهمیت این موضوع بارها تاکید شد که شرایط متغیرهای اثرگذار بر بازار به گونه‌ای نیست که بتوان از بازار انتظار داشت به اهداف نجومی که برخی در مورد آن مدعی هستند، دست یافت.

تابلوی معاملات مدت‌هاست که از استراتژی احتیاط در میان معامله‌گران خبر می‌دهد. در این میان اگر بازار سهام متاثر از برخی ناآرامی‌های منطقه‌ای، اخبار مرتبط با عوارض صادرات فلزات و بخشنامه‌های مربوط به نرخ خوراک کشور قرار گیرد، طبیعتا بخشی از پول به دلیل شرایط مبهم حاکم بر اقتصاد و سیاست از این بازار خارج می‌شود و رفتار ریزشی نشان خواهد داد. کما اینکه در‌حال‌حاضر نیز به نظر می‌رسد پول‌های خارج‌شده از بورس وارد سپرده‌های بانکی شده است. شواهد حاکی از آن است که با ورود به نیمسال دوم، بازار در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد. شاخص کل هم‌اکنون میان یک حمایت و مقاومت جدی قرار دارد که با عبور از شهریور و نیمه نخست مهرماه ممکن است اوضاع بازار تا حدودی بهبود یابد.

بیشنتر بخوانید: