تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
2

چالش جدید آمریکایی ها در مورد ایران

  • کد خبر : 2093
  • 09 مرداد 1397 - 14:53
چالش جدید آمریکایی ها در مورد ایران

چندی پیش سردار سپهر، معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه با اشاره به اهمیت توان سایبری در دنیای امروز ایران را چهارمین قدرت برتر در این حوزه دانست و یک رسانه آمریکایی به نام ساینتیفیک امریکن نیز طی گزارشی به قلم دوروتی دنینگ، تحلیلگر امور دفاعی، به توانمندی سایبری ایران پرداخت و نوشت: […]

چندی پیش سردار سپهر، معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه با اشاره به اهمیت توان سایبری در دنیای امروز ایران را چهارمین قدرت برتر در این حوزه دانست و یک رسانه آمریکایی به نام ساینتیفیک امریکن نیز طی گزارشی به قلم دوروتی دنینگ، تحلیلگر امور دفاعی، به توانمندی سایبری ایران پرداخت و نوشت: ایران یکی از دشمنان سایبری بزرگ آمریکا است. این کشور، چند سال پس از روسیه و چین به عنوان تهدید سایبری ظاهر شد. چندین حمله سایبری بسیار آسیب زا انجام داده و به یک تهدید بزرگ تبدیل شده که فقط بدتر می‌شود.
به گزارش نواندیش: دنینگ ادعا کرد: بسان روسیه و چین، تاریخ عملیات سایبری ایران نیز با هکرهایش شروع می‌شود. اما بر خلاف کشورهای دیگر، ایران علنا هکرهایش را به انجام حملاتی علیه دشمنانش تشویق می‌کند. دولت ایران، نه تنها هکر‌ها را به استخدام خودش در می‌آورد، بلکه از عملیات مستقل آنها نیز حمایت می‌کند.
اکنون نشریه آمریکایی هیل بار دیگر با پرداختن به این موضوع آن را چاشی جدی برای آمریکا قلمداد نمود و نوشت: که یک شرکت امنیت سایبری در آمریکا گروهی از هکرهای فعال در خاورمیانه که به اهداف گوناگون حمله می کنند را در درون خاک ایران شناسایی کرده است.
 شرکت سیمانتک(Symantec) نام این گروه از هکر‌ها را  لیف ماینر (Leafminer) نامیده و به اعتقاد این نهاد آن ها به شبکه‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین، مصر، اسرائیل و افغانستان حمله کرده‌اند.
طبق گفته هیل، هدف لیف ماینر بخش های متنوعی از جمله  انرژی، مخابرات، خدمات مالی، حمل و نقل و به طور کلی بخش‌های دولتی است. ویکرام تاکور (Vikram Thakur)، مدیر فنی سیمانتک نیز درباره فعالیت های این گروه گفت: لیف ماینر عملیات خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرده، اما فعالیت این گروه از پایان این سال افزایش یافته و  همچنان نیز در حال انجام  است.
محققان سیمانتک اخیراً فهرستی بالغ بر ۸۰۰ سازمان را که هدف حملات این گروه قرار گرفته بودند منتشر کرد و نکته جالب در این لیست این بود که هیچ کدام از شرکت ها در خاک ایران قرار نداشتند.   تاکور در این باره اظهار داشت: یک دیدگاه تحلیلی که این واقعیت را تائید می‌کند، این است که این حملات احتمالاً از ایران صورت می گیرد.
در حال حاضر تاکتیک این گروه خیلی پیچیده نیست، اما تاکور معتقد است که آن‌ها ممکن است دامنه عملیات خود را گسترش داده و کشورهای غربی را هدف قرار دهند.
در سال ۲۰۱۶، وزارت دادگستری آمریکا هفت ایرانی را برای انجام حملات سایبری علیه ده‌ها بانک آمریکایی محکوم کرد. طبق گزارش ها این هکرها به نمایندگی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای شرکت‌های امنیتی خصوصی کار می‌کردند.
در ماه نوامبر ۲۰۱۵، یعنی کمی بعد از اینکه توافق هسته‌ای امضا شد، آمریکا گزارش داد که فعالیت‌های جاسوسی سایبری ایران به طور فزاینده‌ای تهاجمی شده و حتی وزارت امور خارجه این کشور را نیز در می گیرد.
در ماه دسامبر سال گذشته، گزارش منتشر شده توسط یک شرکت امنیت سایبری تلاش‌های هکرهای ایرانی را تلاشی هماهنگ و احتمالاً نظامی دانست.
مجله تاور (The Tower) نیز در شماره ماه جولای سال ۲۰۱۵ خود گفت که به نظر می‌رسد ایران در حال تشکیل یک ارتش سایبری قدرتمند است. طی این گزارش نشان داده شد که ایران هم‌زمان و موازی با تقویت نیروهای شبه‌نظامی خود به تقویت ارتش سایبری‌اش نیز می‌پردازد.
 ایران برای تقویت و آموزش این نیروهای سایبری در جنگ سایبری از روشی ارزان و ساده استفاده می‌کند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که جمهوری اسلامی با کره شمالی برای حمله به کمپانی سونی و انتشار فیلم مصاحبه همکاری داشته است. در کل ممکن است ایران به کره شمالی در توسعه قابلیت‌های سایبری لازم برای حمله هکری به سونی کمک کرده باشد. هر چند که شواهد محکم و قطعی‌ای درباره این همکاری وجود ندارد.
مهم‌تر از همه، ایران توانایی‌های سایبری سازمان‌هایی در لبنان، یمن و سوریه را نیز تقویت می‌کند. اولین نشانه این حمایت هم مربوط به فعالیت‌های حزب‌الله است. فعالیت سایبری این گروه در اوایل سال ۲۰۰۸ علیه آمریکا انجام شد و از آن زمان به این سو قدرت این گروه در این حوزه بیشتر شده است.
به هر روی به نظر می رسد امروز ایران با قرار گرفتن در بین ۵ کشور برتر جهان در این حوزه چالشی بزرگ برای آمریکا خواهد بود.
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=2093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰