تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
2
رابرت مالی تحت بازجویی

نشت اطلاعات در وزارت خارجه آمریکا

  • کد خبر : 208598
  • 10 شهریور 1402 - 20:06
نشت اطلاعات در وزارت خارجه آمریکا
نشریه پولیتیکو نزدیک به لیبرال‌های آمریکا در گزارشی از تعلیق رابرت مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران نوشت: انتشار سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا توسط روزنامه تهران‌تایمز نزدیک به حکومت ایران خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته؛ چراکه معتقدند پای نشت اطلاعاتی در میان است. جزئیات بیشتر در حال انتشار از این رخداد، رسوایی ایران کنترا را به اذهان متبادر کرده است.

جمهوریت- نشریه پولیتیکو نزدیک به لیبرال‌های آمریکا در گزارشی از تعلیق رابرت مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران نوشت: انتشار سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا توسط روزنامه تهران‌تایمز نزدیک به حکومت ایران خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته؛ چراکه معتقدند پای نشت اطلاعاتی در میان است. جزئیات بیشتر در حال انتشار از این رخداد، رسوایی ایران کنترا را به اذهان متبادر کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد،پولیتیکو در گزارشی به انتشار سند محرمانه وزارت‌‌‌خارجه آمریکا در رابطه با نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران از سوی یک رسانه ایرانی نوشت: تهران تایمز رسانه دولتی درخصوص جزئیات تحقیق درباره راب مالی، از سایر رسانه‌ها پیشی گرفته و این مساله خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته، چرا که آنها معتقدند ممکن است پای نشت اطلاعات در وزارت خارجه در میان باشد. با گذشت زمان و انتشار جزئیات بیشتری که از تعلیق راب مالی در حال انتشار است، اذهان را به سمت تکرار ماجرای ایران کنترا پیش برده است. رسوایی‌ای که در دولت دوم رونالد ریگان رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه روی داد و منجر به بزرگ‌ترین بحران داخلی در آمریکا شد.

در همین ارتباط، نهال طوسی و جو گولد نویسندگان گزارش ۲۸ اوت در پولیتیکو نوشتند: قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌اند تا بررسی کند که چگونه تهران تایمز یک رسانه دولتی ایران، یادداشتی به دست آورده است که به راب مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران اطلاع داده که مجوز امنیتی وی به حالت تعلیق درآمده است. مایک مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا (تگزاس)، روز دوشنبه در بیانیه‌‌‌ای گفت که «فاگی باتم» (دپارتمان وزارت خارجه آمریکا واقع در منطقه‌ای نزدیک به واشنگتن دی سی) «باید یک بررسی امنیتی از بالا به پایین انجام دهد، چرا که من نگرانم آنها نشت اطلاعاتی داشته باشند.»

مک کال همچنین به نگرانی‌‌‌ها مبنی بر اینکه تهران تایمز ممکن است دوباره به اطلاعاتی دست یافته باشد که از قانون‌گذارانی که خواستار کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات در حال انجام در مورد راب مالی هستند؛ که شامل سوالاتی در مورد اینکه آیا او باید اجازه داشته باشد اطلاعات طبقه‌بندی شده را مدیریت کند یا خیر، اشاره کرد. ماه گذشته، مک کال تهدید کرد که وزارت خارجه را برای جزئیات این پرونده احضار خواهد کرد. مک کال گفت: «اگر این یادداشت معتبر باشد، بسیار نگران‌‌‌کننده است، به‌‌‌ویژه که این اولین بار نیست تهران تایمز در حالی که کنگره در تاریکی نگه داشته شده است، اطلاعات حساس دولت ایالات‌متحده را در اختیار دارد.» ناظران مسائل ایران معتقدند روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز توسط جناح‌های نزدیک به دولت کنترل می‌شود. این رسانه در ماه‌‌‌های اخیر چند گزارش منتشر کرد که به نظر می‌رسد آن را از سایر رسانه‌‌‌ها، از جمله رسانه‌‌‌های واشنگتن، در مورد پرونده مالی برگرفته است.

تهران تایمز روز یکشنبه سندی را منتشر کرد که گفته می‌شود، یادداشت ۲۱ آوریلِ یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خطاب به راب مالی است. در این نامه به مالی اطلاع داده شده است که مجوز فوق محرمانه (موسوم به مجوز امنیتی) وی به دلیل نگرانی‌‌‌های امنیتی مربوط به «رفتار شخصی»، «دسترسی وی به اطلاعات محافظت شده» و «استفاده او از فناوری اطلاعات» به حالت تعلیق درآمده است.

یک فرد آشنا با تحقیقات مالی که یادداشت اصلی را دیده است، به پولیتیکو گفت که به نظر می‌رسد نسخه تهران تایمز با نسخه اصلی مطابقت دارد. مالی هرگونه تخلف را رد کرده است. او دوشنبه از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد. جمهوری‌خواهان هم به دلیل اجازه موقت مالی به کار در این وزارتخانه پس از تعلیق مجوز امنیتی وی و هم به دلیل اینکه آنها را برای چند هفته در بی‌خبری تحقیقات قرار داده‌اند، از دولت بایدن انتقاد کرده‌اند. به گفته یک فرد آشنا با این پرونده، FBI  در این تحقیقات حضور دارد. مک‌کال گفت: «من از وزارت امور خارجه در مورد مناقشه جاری رابرت مالی درخواست شفافیت کرده‌ام و به درخواست پاسخ ادامه خواهم داد در مورد این موضوع، من بسیار نگران هستم که دولت ایران چگونه به این سند معتبر بالقوه دست یافته است و چه اطلاعات حساس یا طبقه‌بندی شده دیگری ممکن است در اختیار داشته باشند.»

سناتور بیل هاگرتی از کمیته روابط خارجی سنا، روز دوشنبه از بازرس کل وزارت امور خارجه خواست تا چگونگی دستیابی تهران تایمز به این یادداشت را بررسی کند. هاگرتی در بیانیه‌ای گفت: «این تکان‌دهنده است و تا آنجا که من می‌دانم، بی‌سابقه است که یک بازوی تبلیغاتی حکومت ایران به یادداشتی «حساس اما طبقه‌بندی نشده» در آوریل ۲۰۲۳ مربوط به تعلیق مجوز امنیتی راب مالی دست یابد. دفتر بازرس کل در حال بررسی دقیق شرایط مربوط به تعلیق مالی است. هاگرتی گفت همچنین دفتر بازرس کل باید بررسی کند که آیا مقامات وزارت امور خارجه قوانین یا مقرراتی را که به نظر می‌رسد مربوط به افشای غیرمجاز این ارتباطات [حساس] مربوط به امنیت ملی است، را نقض کرده‌‌‌اند یا خیر.

دولت بایدن علنا اعتراف نکرده است که مالی تحت بازجویی قرار دارد. در اواخر ژوئن، مقامات دولت گفتند که او در مرخصی تمام وقت و بدون حقوق قرار گرفته است، چون سازمان‌های خبری گزارش دادند که او تحت بازجویی قرار دارد و مجوز امنیتی او به حالت تعلیق درآمده است. اما دولت از افشای جزئیات خودداری کرده و نگرانی‌‌‌های مربوط به حریم خصوصی را در میان دلایل دیگر ذکر کرده است.

سخنگویان وزارت امور خارجه از اظهارنظر در مورد انتشار این سند، از جمله اینکه آیا این همان چیزی است که به نظر می‌رسید، خودداری کردند. آنها در مورد پوشش تهران تایمز بحث نمی‌کنند و همچنین نمی‌گویند که آیا این وزارتخانه در حال بررسی چگونگی دستیابی نشریه تحت کنترل ایران به این سند است یا خیر؟ با این حال یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به انتشار سند محرمانه این وزارتخانه در رابطه با راب مالی از سوی یک رسانه ایرانی گفت که نمی‌تواند درباره مسائل داخلی اظهارنظر کند.

وزارت دادگستری درخواست اطلاعات را به دفتر مطبوعاتی ملی FBI ارسال کرد. این دفتر از اظهارنظر خودداری کرد و در ایمیلی اضافه کرد: «ما تحقیقات را نه تایید و نه رد می‌کنیم.» با این حال، ممکن است با توجه به اینکه بخش‌‌‌های دیگری از دولت در تحقیقات مالی درگیر باشند، وزارت امور خارجه منبع اطلاعات در مقاله تهران تایمز نبوده است. با این حال یکی از مقامات ارشد سابق دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه گفت به نظر می‌رسد که قالب بندی، زبان، مهر تاریخ و نام‌های ذکر شده سند از سبک استاندارد وزارت خارجه پیروی می‌کند. مالی یک شخصیت بحث برانگیز است. بسیاری از شاهین‌ها او را بیش از حد مصالحه‌گر نسبت به ایران می‌دانند چرا که مایل به مشارکت در دیپلماسی با چهره‌هایی است که بسیاری دیگر از مقامات آمریکایی از آنها دوری می‌کنند.

در حالی که تحقیقات در حال انجام است، قرار است مالی در پاییز به عنوان استاد مدعو به هیات علمی دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل پرینستون بپیوندد. نه تهران تایمز و نه نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست‌‌‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. تهران تایمز بسیاری از رسانه‌‌‌های دیگر را در گزارشی مبنی بر تعلیق مجوز مالی در ۲۱ آوریل، همان تاریخی که یادداشت منتشر کرده بود، شکست داده است – اگرچه افراد آشنا با تحقیقات می‌‌‌گویند تاریخ واقعی ۲۲ آوریل بوده است.

این رسانه همچنین یک فایل صوتی ادعایی از مالی منتشر کرد که توضیح می‌‌‌دهد چگونه ایالات‌متحده قصد داشت حتی پس از بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به فشار بر ایران را ادامه دهد.اما برخی از گزارش‌های تهران تایمز نیز دارای حدس و گمان‌های قابل‌توجهی است که تایید آنها غیرممکن است. در هر صورت، پوشش آن در میان تحلیلگران و مقامات آمریکایی که با موضوع ایران سروکار دارند و بسیاری از آنها شخصا مالی را می‌‌‌شناسند، مورد توجه قرار گرفته است. سوزان مالونی، متخصص مسائل ایران در موسسه بروکینگز، در همین خصوص گفت: «این موضوع کاملا عجیب است.»

بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=208598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰