تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
3
رئیس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با جمهوریت:

خشکی دریاچه‌ ارومیه فاجعه‌ محیط زیستی است/ نامه به رئیس جمهور درباره وضعیت دریاچه‌ ارومیه

  • کد خبر : 206413
  • 25 مرداد 1402 - 15:39
خشکی دریاچه‌ ارومیه فاجعه‌ محیط زیستی است/ نامه به رئیس جمهور درباره وضعیت دریاچه‌ ارومیه
ما از ترک فعل‌ها و کم کاری‌های برای احیای دریاچه ارومیه کوتاه نمی آییم و گزارش آن را به صحن علنی برای اطلاع مردم می دهیم تا همه بدانند چه کسانی خدمت و چه گروهی خیانت کردند/قرار بود دریاچه ارومیه طبق جدول زمان بندی شده ستاد احیا، ظرف مدت ده سال به نقطه تثبیت برسد لذا سوال اینجاست چرا اقدامات صورت گرفته نتیجه ای نداشته است.

جمهوریترئیس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه خشکی دریاچه‌ ارومیه را فاجعه‌ محیط زیستی خواند و گفت: خشکی دریاچه ارومیه کل ایران را درگیر می کند و پیامدهای جبران ناپذیری دارد.

روح الله متفکر آزاد در گفت و گو با جمهوریت در توضیح آخرین نتایج بررسی‌های هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه کار تحقیق و تفحص را از پاییز ۱۴۰۱ شروع کرد که بررسی ها حکایت از کم کاری متولیان در حوزه‌های مختلف دارد و گزارش آن به قوه قضائیه ارسال می شود.

وی خشکی دریاچه‌ ارومیه را فاجعه‌ محیط زیستی تعبیر کرد و گفت: ما از ترک فعل‌ها و کم کاری‌های برای احیای دریاچه ارومیه کوتاه نمی آییم و گزارش آن را به صحن علنی برای اطلاع مردم می دهیم تا همه بدانند چه کسانی خدمت و چه گروهی خیانت کردند.

متفکرآزاد یادآور شد: قرار بود دریاچه ارومیه طبق جدول زمان بندی شده ستاد احیا، ظرف مدت ده سال به نقطه تثبیت برسد لذا سوال اینجاست چرا اقدامات صورت گرفته نتیجه ای نداشته است.

وی ضمن توضیح روند تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه اختصاص داده شده که باید نحوه هزینه کرد آن مشخص شود چون در حال حاضر وضعیت دریاچه نامناسب‌تر شده است.

رییس هیات تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه با اشاره به ورود این هیات به نحوه هزینه کرد اعتبارات تخصیص داده شده به ستاد گفت: سوال این است که چرا در فرآیند احیای دریاچه ارومیه چاه‌ها رشد داشته است؛ خشک شدن دریاچه ارومیه در نتیجه کم کاری گروهی از مسئولان بوده که وظیفه آن ها احیای دریاچه بوده است.

متفکرآزاد با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه مطالبه مردم است، درباره عملکرد دستگاه ها گفت: وزارتخانه های کشاورزی و نیرو و آزاد سازی سدها خلاهایی داشته که هیات تفحص به آن ورود کرده و در گزارش آورده است.

وی تاکید کرد: اگر اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده باید در همان جا هزینه شود.

متفکرآزاد در جمع بندی با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه کل ایران را درگیر کرده و پیامدهای جبران ناپذیری دارد، گفت: این موضوع باعث پیامدهای زیست محیطی در بلند مدت و بحران های بهداشتی و سلامتی شد و جتی تبعات تبدیل دریاچه به شوره زار تا پایتخت هم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه شرایط مطلوبی ندارد گفت: این موارد را در نامه ای به رییس جمهور توضیح دادم تا هرچه سریع‌تر حیات دریاچه در دستور مدیران قرار گیرد؛ وضعیت دریاچه ارومیه موضوع ملی است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=206413

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰