تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
3

اعلام قیمت پایه فروش هتل/پنج ستاره ها آزاد می‏‏‌شوند

  • کد خبر : 206202
  • 24 مرداد 1402 - 15:50
اعلام قیمت پایه فروش هتل/پنج ستاره ها آزاد می‏‏‌شوند
برگزاری مزایده برای واگذاری دو هتل پنج ستاره در مشهد و کرمان با قیمت‌های پایه‌ هزار و ۱۰۰ و‌ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در راستای مولدسازی این گزاره را تقویت می‌کند که دولت قصد دارد بخشی از مراکز گردشگری را به بازار توریسم عرضه کند تا امکان بهره‌‌‌برداری عمومی از آنها فراهم شود.

جمهوریت-استقبال فعالان بازار گردشگری از عرضه اموال توریستی دستگاه‌‌‌ها

به گزارش دنیای اقتصاد، فاطمه باباخانی نوشت: برگزاری مزایده برای واگذاری دو هتل پنج ستاره در مشهد و کرمان با قیمت‌های پایه‌ هزار و ۱۰۰ و‌ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در راستای مولدسازی این گزاره را تقویت می‌کند که دولت قصد دارد بخشی از مراکز گردشگری را به بازار توریسم عرضه کند تا امکان بهره‌‌‌برداری عمومی از آنها فراهم شود. مطابق ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم، «ایجاد و اداره» هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی، تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌‌‌های اجرایی، ممنوع است.

همچنین بر اساس ماده ۱۴۵ قانون برنامه چهارم، دستگاه‌‌‌های دولتی و اجرایی موظف بودند این فضاها و تاسیسات را به همراه خدمات آنها و همچنین مسوولیت بهره‌‌‌برداری از آنها به بخش غیردولتی واگذار کنند. با این حال دستگاه‌‌‌ها طی این سال‌ها همواره از زیر بار این موضوع شانه خالی کردند. آنها به جای اینکه روی تابلوی مراکز اقامتی و رفاهی خود کاربری اصلی را ذکر کنند‌‌‌، ترجیح می‌دهند عناوینی نظیر «مجتمع فرهنگی یا تالار پذیرایی» یا «فرهنگی، آموزشی، ورزشی» را استفاده کنند. به این ترتیب بخش رفاهی و اقامتی در سایه قرار می‌گرفت و آنها می‌توانستند چنین خدماتی را به کارکنان خود و خانواده‌‌‌هایشان بدهند.

کارشناسان گردشگری در سال‌های اخیر داشتند، همواره بر آزادسازی چنین مجموعه‌‌‌هایی تاکید کرده‌اند. بنا بر دیدگاه‌‌‌ این کارشناسان «سبک‌‌‌سازی دستگاه‌‌‌ها و نهادهای دولتی از مجتمع‌‌‌ها و مراکز اقامتی-توریستی و تفریحی در شهرهای جاذب گردشگر، دو رخداد مثبت و به نفع اقتصاد کشور و اقتصاد گردشگری را رقم خواهد زد. اولین پیامد مثبت واگذاری این مراکز به بخش غیردولتی، از حبس خارج شدن بخش قابل‌توجهی از منابع و دارایی‌های دولت است. فروش این مراکز و ابنیه‌‌‌ها باعث می‌شود بنیه مالی دولت از محل واگذاری این املاک تقویت شود و امکان سرمایه‌گذاری‌‌‌های مولد به‌‌‌وجود بیاید.

در قالب پیامد دوم نیز بخش خصوصی دارای اهلیت و توان حرفه‌‌‌ای در حوزه گردشگری، مشتری این واگذاری‌‌‌ها خواهد شد و بازار عرضه اقامتگاه به شکل کامل در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. تغییر بازیگر اصلی از دولت به بخش غیردولتی، رونق گردشگری ناشی از ارتقای سطح کیفیت خدمات گردشگری و همچنین افزایش مراکز ناشی از جذاب شدن این بازار برای سرمایه‌گذاران جدید را به همراه دارد.» ضمن آنکه با افزایش عرضه خدمات گردشگری ناشی از این آزادسازی (واگذاری)‌‌‌، هزینه ارائه خدمات به گردشگران نیز تعدیل می‌شود.

خدمات مناسب، مشتریان همیشگی

رضا بهرامی، رئیس جامعه هتلداران کرمان که یکی از هتل‌‌‌ها به این استان تعلق دارد می‌‌‌گوید: این هتل به یکی از ارگان‌‌‌ها تعلق داشت و با برگزاری مزایده سرمایه‌گذار آن تغییر می‌کند. او با اشاره به اوضاع مناسب هتلداری در کرمان می‌‌‌افزاید: در حال حاضر شاهد ساخت مجموعه‌‌‌ای هتل در استان کرمان هستیم و ضریب اشغال هتل‌‌‌ها هم بین ۳۸ تا ۴۰‌درصد است. بهرامی در این باره که آیا بین هتل‌‌‌های دو یا پنج ستاره در این ضریب اشغال تفاوتی وجود ندارد‌‌‌، می‌‌‌گوید: معمولا هتل‌‌‌های پنج‌ستاره با آژانس‌‌‌های گردشگری کار می‌کنند و تخفیفاتی در نظر می‌گیرند. در کنار آن هتل‌‌‌ها با ستاره کمتر قیمت پایین‌تری داشته و مخاطبان خاص خود را دارند. با این حال آنچه باعث استقبال از یک مجموعه می‌شود بستگی به نیروی آموزش‌دیده‌‌‌، سال ساخت، تجهیزات و… دارد و در صورت ارائه خدمات مناسب هتل‌‌‌ها می‌توانند مشتریان بیشتری را جذب کنند.

حمل‌ونقل؛ چالش گردشگری مشهد

محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز  بیان می‌کند: سیاست دولت این است که هتل‌‌‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند، ‌‌‌ نمونه آن را هم در واگذاری یکی از هتل‌‌‌های کیش دیدیم و به زودی این اتفاق برای یکی از هتل‌‌‌های پنج ستاره مشهد نیز می‌‌‌افتد. او با استقبال از این مزایده، چنین مقوله‌ای را در راستای مولدسازی می‌‌‌داند که چندی پیش مطرح شد و به این ترتیب بخشی از اموال دولت واگذار شدند. مادرشاهیان درباره وضعیت هتل‌‌‌های خراسان رضوی به‌ویژه مشهد می‌‌‌گوید: نزدیک به سه سال درگیر کرونا بودیم‌‌‌، در سال ۱۴۰۱ ناآرامی‌‌‌ها باعث رکود در این صنعت شد و در سال‌جاری شرایط اقتصادی وضعیت معیشتی مردم را با چالش مواجه کرده است. با این حال ما امیدواریم که شرایط هتل‌‌‌ها در خراسان رضوی و به تبع آن در مشهد بهتر شود.

رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران خراسان رضوی در این باره که چطور در شرایط تورمی و کاهش توان خرید مردم انتظار بهتر شدن شرایط را دارید توضیح می‌دهد: یکی از کارهایی که ما در مشهد انجام دادیم ثابت نگه داشتن قیمت‌ها از سال ۱۴۰۱ بود. بنابراین گردشگران زیارتی که به این شهر سفر می‌کنند لازم نیست هزینه بالایی بابت اقامت بپردازند، این در حالی است که در سایر بخش‌‌‌ها گاه هزینه‌ها تا ۱۰۰‌درصد افزایش را تجربه کرده است.  او ضریب اشغال هتل‌‌‌های این شهر را ۵۰ تا ۶۰‌درصد اعلام کرده و می‌‌‌افزاید: البته طبیعی است با افزایش قیمت در سایر هزینه‌های سفر کسانی که در سال‌های پیش هتل چهار‌ستاره رزرو می‌کردند، ‌‌‌انتخاب امسال آنها هتل سه‌ستاره باشد و به همین ترتیب مشتریان هتل سه‌ستاره در سال‌های قبل به سمت رزرو هتل دوستاره بروند.

با این حال مشهد همواره گردشگران زیارتی که مایل به سفر به این شهر باشند را دارد.  مادرشاهیان چالش اصلی در سفر به مشهد را در موضوع حمل‌ونقل می‌‌‌داند و ادامه می‌دهد: ما در موضوع خرید بلیت با مشکل جدی مواجهیم. بسیاری از گردشگران به‌ویژه مشتریان هتل‌‌‌های چهار و پنج ستاره نمی‌توانند بلیت هواپیما تهیه کنند، ‌‌‌ این موضوع به کم شدن پروازها به مشهد و برخی اقدامات ایرلاین‌‌‌ها برمی‌‌‌گردد. علاوه بر آن کسانی هم که می‌خواهند با قطار سفر کنند با همین مشکل مواجهند یعنی تعداد قطارها محدود است و تهیه بلیت به آسانی امکان‌پذیر نیست. علاوه بر آن ما نیازمند بهسازی جاده‌ها هستیم تا گردشگران بتوانند خودشان را به مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی برسانند. گفته‌های این فعالان حوزه هتلداری نشان می‌دهد مولدسازی هتل‌‌‌ها در ایران آغاز شده است، چنانچه همه روال این مولدسازی به خوبی پیش برود باید انتظار داشت که ما شاهد ارائه خدمات مطلوب‌‌‌تر در این حوزه و چالاک شدن این صنعت باشیم.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=206202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰