تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

شیخی، نماینده مجلس: آمار مهاجرت پزشکان، وحشتناک است

  • کد خبر : 205785
  • 21 مرداد 1402 - 17:56
شیخی، نماینده مجلس: آمار مهاجرت پزشکان، وحشتناک است
مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه میزان مهاجرت پزشکان عمومی در سنوات گذشته، بیشترین میزان بوده است؛ در حالی که، امروز متخصصان و فوق تخصص ها و فلوشیپها مهاجرت می کنند، افزود: اکنون تقریبا دو برابر سالهای پیشین، شاهد درخواست ها برای مهاجرت هستیم و میانگین سنی این مهاجران از 25 سال به 35 سال رسیده است.

جمهوریت-مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه میزان مهاجرت پزشکان عمومی در سنوات گذشته، بیشترین میزان بوده است؛ در حالی که، امروز متخصصان و فوق تخصص ها و فلوشیپها مهاجرت می کنند، افزود: اکنون تقریبا دو برابر سالهای پیشین، شاهد درخواست ها برای مهاجرت هستیم و میانگین سنی این مهاجران از ۲۵ سال به ۳۵ سال رسیده است. آنچه که امروز از آن صحبت می کنیم، مهاجرت نیست ، بلکه باید نام آن را «نفی بلد» یا «تبعید اجباری» بنامیم.

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ زهرا شیخی، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم، با بیان اینکه اصلی ترین سرمایه نظام سلامت، مانند دیگر حوزه ها، نیروی انسانی آن است و از دست رفتن آن بسیار تهدید کننده خواهد بود، خاطرنشان کرد: نگاه ساده انگارانه به این مساله می تواند تهدید جدی تری نیز باشد. آقای دکتر لاری پور، به آمار درخواست برای گواهی «حسن سابقه کار» اشاره ای نکردند و البته حق دارند. هر چند که متولی این مساله، سازمان نظام پزشکی است و باید آن را اعلام کند، اما در یکی از جلساتی که با سازمان داشتیم، بررسی شد که این آمار وحشتناک است.

حرف های جامعه تخصصی، باید به طور جدی شنیده شود

نماینده اصفهان در مجلس، با بیان اینکه مرکز پژوهشهای مجلس درحال بررسی علل این مسأله است، تاکید کرد: بسیاری از حرفهایی که جامعه تخصصی می زند باید به طور جدی شنیده شود. وقتی بحث تعرفه ها وجود دارد و یکی از عللی که جامعه پزشکی عنوان می کند، واقعی نبودن تعرفه ها است. دستگاه اجرایی برای اجرای تعرفه های درست، وضعیت بیمه ها، پرداخت مناسب از جیب مردم، چه کار کرده است؟ بنابراین یکی از علل متعدد مهاجرت ، مباحث اقتصادی و مساله تعرفه ها است.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش مالیات پزشکان شاغل در مناطق محروم، گفت: متاسفانه همکاران در صحن علنی مجلس از یک سو عنوان می کنند که شما نگاه صنفی دارید و از سوی دیگر تذکر می دهند که چرا پزشک نداریم! همه اینها زنجیره هایی است که حلقه های مختلف دارد و نباید نگاه ساده انگارانه به آن داشت. من به یکی از بیمارستانهای دانشگاهی رفته بودم، رئیس بیمارستان تمرکز اعضای بیمارستان بر مهاجرت و اقدام برای آن را یکی از معضلات اصلی بیمارستان عنوان کرد. خصوصا اکنون که امتحانات سختگیرانه گذشته و امتحان زبان انجام نمی شود، مهاجرت ساده تر شده است. من در آن بیمارستان با چند رزیدنت صحبت کردم، می گفتند، «چرا نرویم؟!»

کارها با کوتوله پروری پیش می رود

شیخی افزود: مسئولان اجرایی کشور، چقدر برای این سوال جواب دارند! من نماینده مردم هستم و باید حرف دل آنها را بزنم. دانشجوها معتقدند ساختار اجرایی کشور، قبل از اینکه با ضوابط اداره شود، با روابط اداره می شود. در جامعه ای که شاهد این هستیم که کارها با کوتوله پروری پیش می رود، من پزشک هیچ جایی دیده نمی شوم! یک شبه از پشت کوه، «خانم دکتر» و «آقای دکتر»، ظهور می کنند! اغلب نخبگان کشور، با هزار آمال و آرزو، ابتدا رشته ای پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی را انتخاب می کنند و با دشواریهای زیادی، امتحانات سختی را می گذرانند. اما مقایسه کنید، یک شبه، افرادی در سمتهایی قرار می گیرند و «دکتر» می شوند!

وی ادامه داد: مسأله پزشک متخصص به لحاظ ذهنی، همانقدر که برای مسائل اقتصادی خود ناراحت است، برای شأن اجتماعی، جایگاه و هویت اجتماعی خود، ناراحت است. همین بچه ها بودند که در کرونا به داد کشور رسیدند و عرق ملی دارند، اما انتظار می رود که صدایشان شنیده شود.

شیخی، گفت: آقای لاری پور می داند، چه کسانی و با چه تخصصیهایی در حال انجام روند مهاجرت از کشور هستند!

وی به جلساتی که در کمیسیون بهداشت مجلس با حضور اعضا و نمایندگانی از وزارت بهداشت برگزار شده است، افزود: نگرانی های وزارت بهداشت نیز مانند نگرانی های اعضای کمیسیون بهداشت است. علی رغم هشدارها درباره نبود زیرساخت لازم، ۲۰درصد ظرفیت دانشگاه های پزشکی را افزایش داده ایم، اما وقتی ما درست آسیب شناسی نمی کنیم که چرا مهاجرت در حال اتفاق افتادن است، ما نمی دانیم این نیرو را برای چه کسی تربیت می کنیم! این نکته مهمی است!

جهانپور در تایید این اظهارات گفت: بله، در این شرایط، این حجم دانشجوهای پزشکی، تبدیل می شوند به اداره کل اعزام به خارج!

آمار مهاجرت متخصصان و فلوشیپ ها، وحشتناک است

شیخی ادامه داد: آمار مهاجرت متخصصان و فلوشیپها، وحشتناک است و این نگرانی وجود دارد، ما دوباره به معضل ورود پزشک از هند و پاکستان و فلیپین مواجه شویم. این در حالی است که بهترین نخبگان کشور مهاجرت می کنند و مهاجرت مانند گذشته، به کانادا و استرالیا نبود، بلکه الان به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود.

وی با بیان اینکه ما درباره نحوه برخورد با مهاجرت پزشکان فریاد زده ایم، به ورود و دستور رهبری برای افزایش حقوقهای دستیاران به عنوان بخشی از کادر درمان اشاره کرد و اضافه کرد: هنوز دستیاران که پزشک هستند، بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان است. این باور کردنی نیست آنها که در بیمارستان با تمام وجود کار می کنند، این دستمزد را داشته باشند. باید درد و دلهای جامعه پزشکی را به طور جدی شنید. ساختار اجرایی که باید این تصمیمات را عملی کند باید اینها را بشنود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=205785

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰