تاریخ : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024
2
رییس کمیته آب مجلس در گفتگو با جمهوریت مطرح کرد:

فاجعه فرونشست ، در نزدیکی تاسیسات حیاتی شهرها

  • کد خبر : 205251
  • 18 مرداد 1402 - 11:04
فاجعه فرونشست ، در نزدیکی تاسیسات حیاتی شهرها
مصوبه کمیسیون کار غلطی است که ناشی از نگاه بخشی و غیرکارشناسی و منطقه ای است. توجیه نمایندگان پیشنهاد دهنده این مصوبه ؛ این است که اشتغال ایجاد می‌شود! آیا برای ایجاد چند عنوان شغل باید با دست خودمان روند بروز فاجعه انسانی را در کشور تسریع کنیم؟! آیا به بهای از بین رفتن سرزمین و زیرساخت های اصلی کشور باید فقط چند ده عنوان شغل ایجاد کرد؟!

جمهوریت – یک نماینده مجلس با بیان اینکه فرونشست زمین به نزدیکی تاسیسات حیاتی در برخی شهرها رسیده است گفت: در صورتی که هر یک از این فرونشست ها فعال شود، فجایع انسانی و اقتصادی غیرقابل تصوری رخ خواهد داد.

امیرقلی جعفری بروجنی در گفت و‌ گو با خبرنگار جمهوریت گفت: برداشت آب از دشت هایی با بیلان منفی ، یکی از مهمترین دلایل فعال تر شدن فرونشست زمین است و متاسفانه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ، مصوبه ای با همین عنوان داشت که در رسانه ها اعلام نشد.


رییس کمیته آب در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در بند ب ماده ۳۹ لایحه گفت: در کمیته آب مصوب شده بود که بارگذاری جمعیتی، شهرک های صنعتی، کشاورزی و صنعتی و معدنی در شهرهای جدید باید براساس سند آمایش باشد؛ همچنین وزارت نیرو مجوز این بارگذاری ها را در دشت هایی صادر کند که بیلان منفی نیست. این بدان معناست که در دشت هایی که بیلان منفی است، اجاره بارگذاری صادر نشود.

وی ادامه داد : متاسفانه کمیسیون تلفیق در مصوبه ای مجوز احداث شهرک کشاورزی و ایجاد شهر های جدید مسکونی در دشت ها با بیلان منفی را صادر کرد.

جعفری بروجنی افزود: اجرایی شدن این مصوبه خیانت به آینده کشور است چون امروز به طور جدی با پدیده فرونشست مواجه ایم که به نزدیکی برخی کلان شهرها رسیده است.

وی گفت : فاجعه فرونشست ها در صورت تسریع در روند کاهش سفره های آب زیرزمینی ، ممکن است به بلعیده شدن زیرساخت های حیاتی شهرها مثل تاسیسات برق، آب، گاز و یا ریل راه آهن در زمین بیانجامد و اگر به شهرها و مناطق مسکونی برسد فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

‌این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه فرونشست به نزدیکی برخی شهرها رسیده است گفت: دلیل فرونشست این است که بارگذاری آن دشت بر منابع آب زیرزمینی اش زیاد بوده و بیلان منفی داشته اما بارگذاری جدیدی صورت گرفته است.

جعفری بروجنی ادامه داد: اکنون کمیسیون تلفیق با این مصوبه مجوز احداث شهرک کشاورزی و ایجاد شهرهای مسکونی جدید در دشت ها با بیلان منفی داده است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر بهره وری و حفظ منابع آبی یا آبخیزداری و آبخوان‌داری را قبول داریم، مصوبه کمیسیون کار غلطی است که ناشی از نگاه بخشی و غیرکارشناسی و منطقه ای است.

رییس کمیته آب در مجلس گفت: توجیه نمایندگان پیشنهاد دهنده این مصوبه ؛ این است که اشتغال ایجاد می‌شود!

حجت الاسلام جعفری بروجنی گفت : آیا برای ایجاد چند عنوان شغل باید با دست خودمان روند بروز فاجعه انسانی را در کشور تسریع کنیم؟! آیا به بهای از بین رفتن سرزمین و زیرساخت های اصلی کشور باید فقط چند ده عنوان شغل ایجاد کرد؟!

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ابراز امیدواری کرد این مصوبه در بررسی نمایندگان در جلسات علنی مجلس اصلاح شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=205251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰