تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
8

قالیباف: قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده؛ مردم در بازار پیدا نمی‌کنند

  • کد خبر : 201961
  • 02 مرداد 1402 - 15:37
قالیباف: قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده؛ مردم در بازار پیدا نمی‌کنند
رئیس مجلس در جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و مردم مرغ در بازار پیدا نمی‌کنند.

جمهوریت-رئیس مجلس در جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و مردم مرغ در بازار پیدا نمی‌کنند. این مسئله پیش از اینکه مشکل پول و نقدینگی باشد، دقیقاً مشکل مدیریتی و عدم تنظیم‌گری در زنجیره کار است که حداقل این موارد نباید تکرار شود.

به گزارش خانه ملت،قالیباف در جلسه نظارتی مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات حوزه کشاورزی در موضوعات کالا‌های اساسی، پرداخت نشدن دیون گندمکاران، مشکلات کشاورزان شهر‌های شمالی و مشکلات بازار مرغ و گوشت به مسئولان تذکر و خواستار رسیدگی دستگاه‌ها خصوصا سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشاورزی شد.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲ مرداد) مجلس شورای اسلامی درباره نحوه سیاست‌گذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالا‌های استراتژیک گندم و برنج در کشور گفت: نکات مهمی را هم مسئولان دولتی و هم نمایندگان مجلس در رابطه با بحث کالا‌های اساسی به ویژه در خصوص محصولات زراعی مطرح کردند، این دغدغه اساسی و جدی امروز مردم است.

۱۲ قلم کالا که زندگی و معیشت مردم به آن وابسته است باید تضمین شود

وی خطاب به نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: این موضوع البته با دولت هم در میان گذاشته شده است، چند قلم اساسی در مواد غذایی و حوزه جهیزیه با توجه به قانون جوانی جمعیت وجود دارد، در برنامه هفتم تدبیری باید انجام شود که در قیمت‌گذاری این موارد، بیش از افزایش حقوق، افزایش قیمت را شاهد نباشیم. این موارد کالا‌های اساسی و معیشت مردم است و باید به آن توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شروع این دولت و در سال دوم مجلس نیز با همین نگاه به این موضوع پرداختیم و در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این بحث وجود داشت، این مسئله یک راهبرد جدی و اساسی است و ضرورت دارد به آن توجه کنیم. اگر شرایط ما خوب باشد به روایتی حداکثر این کالا‌ها ۲۵ قلم و در شرایط دیگر حداقل ۱۲ قلم خواهد بود.

قالیباف یادآور شد: ما باید حداقل این ۱۲ قلم که زندگی و معیشت مردم به آن وابسته است و آن هم در حوزه مواد غذایی و لوازم اساسی زندگی است را تضمین کنیم، این نکته مهمی است که دولت و مجلس باید در این زمینه مصمم باشند.

وی اضافه کرد: با این حرف نمی‌خواهم بگویم که این موضوع را بگذاریم در برنامه هفتم، این مسئله از امروز باید در سیاست اعمالی ما قرار گیرد و در برنامه ۵ ساله نیز پیش‌بینی شود تا به این سمت حرکت کنیم.

۵۰ درصد از دیون گندم پرداخت نشده است سازمان برنامه تدبیر کند

رئیس قوه مقننه درباره بحث گندم گفت: امسال حدود ۱۲ میلیون تن پیش‌بینی تولید گندم داریم و مصرف ما به روایتی حدود ۸ میلیون تن و به روایت دیگر همان ۱۲ میلیون تن است، اما خرید ما امسال حداکثر به ۸ میلیون تن می‌رسد. دلیل این ۱۲ میلیون تن نیز قیمت‌گذاری دقیق برای قیمت خرید واردات گندم بود چرا که اولویت حمایت از کشاورزان داخلی است البته باید حواسمان به افزایش عملکرد در واحد سطح نیز که در آن شرایط خوبی نداریم، باشد.

قالیباف اضافه کرد: در پیش‌بینی‌هایی که انجام شده حدود ۳۰ همت در رابطه با واگذاری ردیف گندم کسری بودجه داریم، آقای حسینی متأسفم که امروز آقای منظور به جلسه تشریف نیاوردند. درست نیست که موضوع به این مهمی مطرح شود و عنوان کنند که جلسه دارم، چه جلسه‌ای مهمتر از این جلسه که به آن دعوت شدند و نیامده است.

وی ادامه داد: عملاً با یک ماه تأخیر هم ۵۰ درصد از دیون گندم پرداخت نشده است و کشاورزان ما نیاز به نقدینگی دارند تا خرید نهاده برای اول مهر را انجام دهند. اگر این پول به کشاورز داده نشود نیمه جنوبی که برداشت را شروع کردند و نیمه شمالی که همچنان در حال برداشت هستند به مشکل خواهند خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر کسری حدود ۳۰ همت وجود دارد و هم در زمان محدودیت داریم لذا آقای منظور برای این موضوعات تدبیر داشته باشد.

قالیباف گفت: در بودجه نیز یادآوری کردیم که بودجه در نظر گرفته شده برای گندم با کسری مواجه خواهد شد که الان نیز با این مشکل مواجه شد.

۱.۷ میلیون تن برنج وارد شده درحالی که محصول سال گذشته در انبار و کشاورز در حال برداشت است

وی اضافه کرد: در حوزه مربوط به برنج نیز واقعیت این است که ما حدود ۱.۷ میلیون تن واردات اضافه انجام دادیم و پیش از اینکه وارد جلسه علنی شوم چند نفر از مسئولین و نمایندگان با من تماس گرفتند که محصول سال گذشته در انبار باقی مانده و در حال برداشت محصول امسال نیز هستیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: آقای مخبر نیز به دو الی ۳ وزارتخانه‌ای که در مصرف برنج تأثیرگذار هستند دستورات لازم را داده است، ولی عملاً اتفاقی نیفتاده، حداقل این است که ما باید در واردات برنج توجه لازم را داشته باشیم تا در زمان برداشت محصول مشکل نداشته باشیم. این مسئله مصوبه این جلسه نظارتی خواهد بود و پیگیری آن را نیز انجام خواهیم داد.

قالیباف ادامه داد: نکته آخر این است که آقای وزیر باید محصولات زراعی و باغی را حداکثر تحت پوشش بیمه قرار دهد تا حوادثی که اتفاق می‌افتد، کشاورزان ما را زمین نزند، این هم باید کمک شود تا امور پیش برود.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه باید تأمین اعتبار کند تا به موقع پرداخت‌ها انجام گیرد. شورای قیمت‌گذاری نیز که مجلس تصویب کرده باید به گونه‌ای عمل کند که اولویت تولید داخل باشد.

مشکل بازار مرغ، مشکل مدیریتی است

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار مرغ نیز گفت: شما تازه مشغول به کار شده‌اید و امیدواریم این بازار سامان پیدا کند، اما وقتی مردم با من صحبت می‌کنند می‌گویند ما زمانی فکر می‌کردیم امکانات در این زمینه کم است، ولی اتفاقی که در سال گذشته رخ داد نشان داد که ما نرخ مرغ را ۶۳ هزار تومان تعیین کردیم، ولی تولیدکنندگان در بازار با قیمت ۴۷ هزار تومان مرغ با خواهش عرضه می‌کردند و کسی نمی‌خرید. بعد دو مرتبه قیمت ۷۳ هزار تومان تعیین شد و قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسید و مردم مرغ در بازار پیدا نمی‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: این مسئله پیش از اینکه مشکل پول و نقدینگی باشد، دقیقاً مشکل مدیریتی و عدم تنظیم‌گری در زنجیره کار است که حداقل این موارد نباید تکرار شود.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=201961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰