تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
5

انتقاد از عملکرد ۳۱ساله احمد جنتی در شورای نگهبان

  • کد خبر : 201261
  • 31 تیر 1402 - 8:47
انتقاد از عملکرد ۳۱ساله احمد جنتی در شورای نگهبان
اعتماد نوشت : ۳۱ سال است که تیر ماه، نام احمد جنتی در خبرها می‌آید؛ او ۳۱ سال است که به عنوان دبیر شورای نگهبان معرفی می‌شود. شیخی که این روزها نود و هفتمین سال زندگانی‌اش را سپری می‌کند.

جمهوریت – جنتی یکی از مقامات و مسوولان در جمهوری اسلامی است که برای سال‌های متمادی یک مسوولیت را عهده‌داری می‌کند. سن و سال جنتی و مسوولیتی که دارد، انتقادات زیادی را برانگیخته است.

جنتی، تعریف شده در اردوگاه محافظه‌کاران

غالب مسوولیت‌های جنتی انتصابی بوده ولی یک سمت انتخابی هم دارد. او نماینده مجلس خبرگان رهبری است که در دوره اخیر به ریاست این مجلس رسید. او در جریان انتخابات خبرگان ۱۳۹۴ یک ضلع از مثلث «ج.ی.م» یعنی «جنتی، یزدی و مصباح» بود که در استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان که بنا بود این سه ضلع با آرای سلبی حذف شوند. بهترین دوستان جنتی، مرحومین آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله مهدوی کنی بودند.

جنتی را به لحاظ سیاسی باید در چارچوب محافظه‌کاران حساب کرد. او از جمله مقاماتی است که به‌رغم جایگاه حقوقی‌اش و الزام بر بی‌طرفی، خیلی شفاف علیه اصلاح‌طلبان صحبت می‌کند.

پرحاشیه‌ترین شغل جنتی دبیری شورای نگهبان است؛ او از تیرماه ۷۱ دبیر شورای نگهبان است و ۳۱ سال می‌شود که بر این مسند تکیه زده است. نظارت استصوابی و در پی آن، رد و تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات، بخش مهمی از مسوولیت جنتی است که سر و صدای زیادی به پا می‌کند. هرچند که خودش معتقد است که «تنها یک رای دارد» و تاثیرش یک‌دوازدهم است، اما منتقدان نظر دیگری دارند.

ماجراهای جنتی و اصلاح‌طلبان؛ بخش یک

یکی از حواشی شغلی جنتی به انتخابات مجلس ششم در سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد.

شورای نگهبان اعلام کرد که در حوزه انتخاباتی تهران تخلفاتی صورت گرفته و خواستار ابطال نتایج تهران بود. در جریان این ماجرا جدال تندی بین شورای نگهبان و وزارت کشور در گرفت.

پس از کشمکش‌های زیادی که بین هیات نظارت وزارت کشور با شورای نگهبان ایجاد شد، جنتی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت که «با توجه به نتایج کنونی، شورای نگهبان نمی‌تواند صحت انتخابات را تایید کند».

در بخشی از پاسخ مقام رهبری به نامه جنتی آمده که «صندوق‌هایی‌ که‌ مخدوش‌ بودن‌ آن‌ از نظر شورای‌ نگهبان‌ به‌ اثبات‌ رسیده‌ است‌ و با معیارهای‌ آن‌ شورا قابل‌ تایید نیست‌ باید ابطال‌ گردد».

از تبعات این موضوع، شکایت وزارت کشور از جنتی بود؛شورا هم از مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وقت وزیر کشور شکایت کرد و تاجزاده هم از جنتی.روابط عمومی وزارت کشور با اعلام خبر شکایت ، نوشت که «این شکایت پیرو نامه احمد جنتی، خطاب به ریاست قوه قضاییه و ایراد اتهام به ستاد انتخابات کشور می‌باشد و در شکایت وزارت کشور، ‌ضمن حفظ و اعاده حقوق اعضای ستاد انتخابات کشور، براساس مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، تعقیب کیفری فرد مفتری (احمد جنتی) خواسته شده است». نتیجه شکایت از جنتی معلوم نشد ولی تاجزاده به انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

شیخ احمد جنتی نظرات تندی درباره اصلاحات و اصلاح‌طلبان دارد؛ او در تابستان ۱۳۷۹ و زمانی که هنوز مدت زیادی از تنش بر سر انتخابات مجلس ششم نگذشته بود، در گفت‌وگو با هفته‌نامه الاهرام العربی چاپ قاهره گفته بود که «کلمه اصلاح‌طلبی را انگلیس، فرانسه، امریکا و رژیم صهیونیستی برای منافع خود رواج داده‌اند. ». او درباره انتخابات مجلس ششم که چند ماه قبل برگزار شده بود، تاکید کرده بود که «هیچ مسوول یا سازمانی نمی‌تواند ثابت کند که شورای نگهبان در انتخابات با اعمال نفوذ خود مانع از ورود پاره‌ای از هواداران خاتمی به مجلس شده است». او همچنین این«اتهامات»را با اتهاماتی که به پیامبر اسلام نسبت می‌دادند، قیاس کرد و گفت که«این حرف‌ها فقط یک اتهام است همان‌گونه که پیامبر اسلام را نیز درزمان خود متهم به نقض عدالت می‌کردند».

ماجراهای جنتی و اصلاح‌طلبان؛ بخش دو

ماجراهای جنتی و اصلاح‌طلبان تمامی نداشت؛ سال ۸۲ هم پیش از انتخابات مجلس هفتم ردصلاحیت گسترده نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس تبدیل به یک تنش سیاسی در کشور شد. این رد صلاحیت‌ها باعث شد تا چند ماه بعد از انتخابات و حذف گسترده اصلاح‌طلبان از آن، افراد رد صلاحیت‌شده از اعضای شورای نگهبان به قوه قضاییه شکایت بردند.

قوه قضاییه هم با ارسال احضاریه‌هایی خواستار پاسخ شورا و اعضای هیات‌های ذیربط درباره رد صلاحیت نامزدهای مجلس هفتم شد. پس از این اقدام قوه، جنتی در نامه‌ای به «محمود هاشمی شاهرودی» رییس وقت قوه قضاییه این اقدام را خلاف «اصل ۹۹ قانون اساسی» توصیف کرد و گفت که «امر رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات به‌طور مطلق به عهده شورای نگهبان است و نظارت دستگاه دیگر بر این نظارت، خلاف اصل ۹۹ قانون اساسی است و مراجع قضایی فاقد صلاحیت رسیدگی به موضوع هستند». مهدی کروبی رییس مجلس ششم و دبیر مجمع روحانیون مبارز، در نامه به جنتی به انتقاد از رویه این شورا پرداخت: «راستی ظرفیت پرنشدنی و بی‌پایان اصل ۹۹ قانون اساسی که گاه شمشیر و گاه سپر جنابعالی است و هرجا لازم باشد می‌توان افراد زیادی به استناد آن حذف و طرد کرد، برداشت حقوقی جنابعالی است یا تفسیر پذیرفته‌شده از قانون که مصالح و منافع ما را تامین کرده و قدرت پیشبرد و اعمال آن را داشته باشیم». شورا هم در جوابیه‌ای تند و تیز به کروبی، آن را تبلیغاتی خواند و نوشت: «شرط پاسخگویی آن است که مبتنی بر قانون و منابع قانونی باشد و نه تمایل و اراده شخص یا اشخاص. رفتار نهادها را باید با قانون سنجید و نه با سلایق و تمایلات شخصی و حزبی».

به هر شکل مجلس هفتم تشکیل شده بود و دیگر این نامه‌نگاری‌ها باعث هیچ‌گونه جابه‌جایی در کرسی‌های نمایندگی نمی‌شد. چند ماه پس از این کشمکش‌ها، دولت محمد خاتمی هم به پایان رسید تا شیخ احمد جنتی بتواند یک نفس راحت بکشد.

نشانه‌های یک رییس‌جمهوری مورد پسند

جنتی پیش از انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری، در خطبه‌های نماز جمعه نشانه‌هایی از آن رییس‌جمهوری مطلوب ارایه می‌داد: «رییس‌جمهور باید خط قرمزها را بداند. مثلا اگر کسی در انرژی هسته‌ای بین ایستادن و تسلیم شدن تردید دارد، به درد ریاست‌جمهوری نمی‌خورد». (بهمن ۱۳۸۳)

این روند در بهار ۱۳۸۴ با قدرت بیشتری ادامه داشت. او در نماز جمعه فروردین ۱۳۸۴، تاکید کرده بود که «رییس‌جمهور آینده باید این گرانی‌ها را مهار کند. رییس‌جمهور آینده باید روی تصمیمات خود قاطع بایستد. در واقع وی باید سیاستمدار باشد نه سیاست‌باز. باید دلش به حال مستضعفین بسوزد و کاری برای آنها انجام دهد».

اردیبهشت ۱۳۸۴ در جریان سخنرانی در همایش مشارکت عمومی و همبستگی ملی نیز گفته بود که «در عرصه انتخابات باید اصلح‌ترین را به مردم شناساند. رییس‌جمهور آینده باید از تجملات دوری کند و تصرفی در بیت‌المال نداشته باشد. افرادی که کاندیدا شده‌اند باید نشان داده باشند آیا اهل تجملات بوده‌اند یا اینکه در بیت‌المال تصرف‌های بی‌جا داشته‌اند».

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴، گفته شد که جنتی عضو شورای حکمیت اصولگرایان شده؛ هرچند این خبر با واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای روبرو شد، اما سخنگوی شورای نگهبان آن را تکذیب کرد.

در لابه‌لای سخنان جنتی چه با عضویت در این شورا و چه بدون عضویت در این شورا، نامزد محبوبش مشخص بود. البته که هم در جریان انتخابات و هم قبل از آن، بسیاری نسبت به عملکرد و نظارت بر انتخابات انتقاد داشتند؛ تا جایی که مهدی کروبی پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات در بیانیه‌ای نوشته بود «تا قبل از اینکه بخوابم نفر دوم بودم اما نمی‌دانم چه شد در زمان کوتاهی که خوابیدم سوم شدم، انگار که به خواب اصحاب کهف رفته بودم». هاشمی‌رفسنجانی هم در نامه‌ای سرگشاده که پس از نتایج دور دوم انتخابات منتشر کرد، به‌شدت از شورای نگهبان انتقاد کرد و این شورا را به «داورانی» تشبیه کرد که «نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند» و به جای شکایت بردن به آنها شکایت به «دادگاه عدل الهی» برد. او چندی بعد در یک گفت‌وگو تاکید کرده بود: «کسانی که خود را قیم مردم می‌دانند، در انتخابات دخالت کردند و من هم به خاطر مصالح انقلاب آنها را به خداوند واگذار کردم». «قیم» واژه‌ای بود که در دوران اصلاحات، نشریات و منتقدان شورای نگهبان، درباره این شورا به ‌کار می‌بردند.

تمجید از احمدی‌نژاد

با روی کار آمدن محموداحمدی‌نژاد دیگر نیازی به پرده‌پوشی نبود و جنتی به صورت مشهودی از طرفداران سرسخت او شد.خطبه‌های نمازجمعه و سخنرانی‌ها،محلی برای حمایت جنتی ازرییس‌جمهوری تازه به قدرت رسیده شده بود. سال ۸۴ دبیر شورای نگهبان در یکی از نماز جمعه‌های پس از انتخاب احمدی‌نژاد او را «مرد عزیز» خطاب کرد.

او در اظهارنظری دیگر در نماز جمعه شهریور ۱۳۸۴، گفت که «آقای احمدی‌نژاد ابتدا نیز با وزرای معرفی‌شده میثاق‌نامه‌ای امضا کرد. من به صدا و سیما توصیه می‌کنم این میثاق‌نامه را بار دیگر پخش کند. این یکی از ابتکارات رییس‌جمهور بود و وزرا باید پای این میثاق‌نامه بایستند».

سال ۱۳۸۵ و پس از آنکه احمدی‌نژاد نامه‌ای سرگشاده به جرج بوش رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده ارسال کرد، با وجود انتقادات زیادی که در فضای سیاسی نسبت به این اقدام او شکل گرفته بود، شیخ احمد جنتی یک‌تنه سینه سپر کرد و در نماز جمعه اردیبهشت همان سال گفت: «نامه احمدی‌نژاد به جرج بوش فوق‌العاده است و از الهامات خدا بود… توصیه می‌کنم این نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صدا و سیما نیز مکرر آن را بخواند».

او تیرماه ۱۳۸۶ و در دومین سالگرد پیروز اعلام شدن محمود احمدی‌نژاد، در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت که «چند روز پیش یکی از دوستان می‌گفت در زمان انتخابات در تاکسی از راننده پرسیدم به چه کسی رای می‌دهی؟ او گفت: نمی‌دانم اما مادرم که چند سال پیش فوت کرده دیشب به خوابم آمده و گفت به احمدی‌نژاد رای بده». این دست اظهارات احمد جنتی با انتقادات وسیعی روبرو می‌شد، اما نه جنتی و نه بقیه هواداران او در حاکمیت، از تمجید کردن احمدی‌نژاد ابایی نداشتند و بدون توجه به جایگاه، اصطلاحا دولت و شخص رییس آن را «حلوا حلوا» می‌کردند.

حمایت تمام‌قد از دولت احمدی‌نژاد

این «حلوا حلوا» کردن احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و بعد از آن به اوج خود رسید. چند ماه پیش از انتخابات ۱۳۸۸ جنتی حمایت تمام‌قدی از دولت وقت کرد و حمله‌ای هم به منتقدان دولت؛ او در نماز جمعه آبان‌ماه ۱۳۸۷، گفت که «ده‌ها روزنامه همه ریخته‌اند به جان دولت، هر چیزی می‌خواهند، می‌گویند و بعد می‌گویند آزادی نیست…اگر اینها خیال می‌کنند که یک روزی مردم مملکت را دو دستی تقدیم‌شان می‌کنند کور خوانده‌اند، مردم ما مسلمان و متدین هستند». او در همان خطبه، از واژه فتنه رونمایی کرد؛ ۷ ماه پیش از انتخابات: «هر روز فتنه‌ای در جایی به راه انداختن و مردم را به جان هم انداختن، بدبینی ایجاد کردن، اختلاف و درگیری درست کردن به نفع چه کسی است؟»

اما نخستین سخنرانی‌های جنتی در سال ۱۳۸۸ جنجال به پا کرد. او که طبق قانون و شرع و عرف به لحاظ جایگاه سیاسی‌اش باید مواضع بی‌طرفانه اتخاذ می‌کرد، اما بی‌پرده و صریح دفاعی قوی از دولت برابر منتقدان داشت. جنتی در این سخنرانی که در جمع مردم بوشهر به تاریخ چهارم فروردین ماه ۱۳۸۸ انجام شد گفت: «در این دوره، دو، سه سال اخیر یک وضع جدیدی پیش آمد که سابقه نداشت و آن، رسیدگی فوق‌العاده و بیش از پیش به مردم؛ سرزدن به شهرستان‌ها و احترام قائل شدن برای مردم محروم و قشر مستضعف…در این دو، سه سال اخیر به اینها بهای بیشتری داده شد و اینها فهمیدند که مورد عنایت مسوولان نظام هستند و نظام برای اینها ارزش قائل است و به مشکلات اینها می‌پردازد و تا جایی که می‌تواند مشکلات‌شان را حل می‌کند و یک دولت پرکار و پرتلاشی که ما سابقه این‌جوری نداشته‌ایم به وجود آمد که زبانزد خاص و عام شد».

این اظهارات بسیار جنجال‌برانگیز شد و انتقادات از شورای نگهبان برای عدم رعایت بی‌طرفی را تشدید کرد. نهایتا چند روز بعد، شورای نگهبان اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: «با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات، سخن گفتن با هدف تلاش برای جلب‌توجه افکار عمومی نباید موجبات تخریب برخی نهادها و ارکان نظام را فراهم کند و دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم مسلمان کشورمان را به طمع وادارد». این بیانیه برداشت‌ها از سخنان جنتی را برداشت‌هایی اشتباه خواند.

نهایتا شورای نگهبان مجبور شد تا هم اطلاعیه توضیحی صادر و هم متن کامل سخنان را منتشر کند.

تقلب؟ القای شبهه است

نهایتا روز موعود فرا رسید و شیخ احمد جنتی بعد از انداختن برگ رای خود در صندوق، به افرادی که پیرامون سلامت انتخابات نامه‌ای نوشته بودند حمله کرد و گفت: «این مساله تازه‌ای نیست در مواقع دیگر نیز این نگرانی‌ها بوده، این چیزی است که عده‌ای که احساس می‌کنند ممکن است عقب بمانند این شبهه را القا می‌کنند و در حقیقت مربوط به کسانی است که احساس عقب‌ماندگی می‌کنند. اینها اصلا تقلب را درست معنا نمی‌کنند و آنهایی که این حرف‌ها را می‌زنند و تقریبا در خارج و داخل هماهنگ هستند تقلب را اینگونه معنا می‌کنند که اگر به نفع ما باشد سالم و اگر به نفع ما نباشد، تقلب است».

این سخنان در حالی مطرح می‌شد که یک روز قبل از آغاز رای‌گیری یعنی ۲۱ خرداد ماه ۱۳۸۸، سیستم پیامکی خطوط تلفن همراه قطع شده بود.

اسنادی که هیچ‌گاه منتشر نشد!

شیخ احمد جنتی اظهارنظرهای جنجالی دیگری هم داشته و دارد. ادعای کمک یک میلیارد دلاری امریکایی‌ها به اصلاح‌طلبان از این دست سخنان بود. او در یک سخنرانی در مسجد جمکران که مرداد ۱۳۸۹ انجام داد، مدعی شد که «امریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم‌اکنون عامل امریکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی امریکا صحبت می‌کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید تا پنجاه میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد».

فردای این اظهارات مهدی کروبی در بیانیه‌ای شدیداللحن از جنتی به‌شدت انتقاد کرد. چند روز بعد هم، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ در نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید نوشتند: «برای حفظ آبروی روحانیت و اسلام از ایشان بخواهید سند و مدرک خود را ارایه کند یا منبعش را برملا نماید تا مردم این محرمان اصلی انقلاب و کشور در جریان واقعیت یا افترا و دروغ که برای متاع دو روز دنیا بیان شده است، قرار گیرند».

در واکنش به اظهارات دبیر شورای نگهبان، سخنگوی این شورا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره زمان ارایه اسناد از سوی احمد جنتی، گفت که «جواب این سوال را باید از آیت‌الله جنتی پرسید». عباسعلی کدخدایی در ادامه با حمایت از اظهارات جنتی گفت: «آیت‌الله جنتی حتما اسنادی در این خصوص داشته است و هر زمان به جرم افرادی که مقابل نظام ایستاده‌اند رسیدگی شود، اسناد دریافت کمک‌های میلیاردی نیز به دادگاه ارایه خواهد شد». هرچند سخنگوی شورای نگهبان گفت جنتی حتما مستنداتی برای آن داشته، ولی هیچگاه اسناد این ادعا منتشر نشده است.

بهمن ماه ۱۳۸۹ نیز، آغاز حصر نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ را کلید زد؛ او در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ بهمن ۸۹ و چند روز پس از تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن ماه، گفته بود: «درهای خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهای‌شان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند».

رخداد تاریخی در شورا

از جمله رخدادهای تاریخی زمان دبیری احمد جنتی در شورای نگهبان، رد صلاحیت‌های صورت‌گرفته از سوی این شوراست. مهم‌ترین این رد صلاحیت‌ها در دو مقطع انجام گرفت؛ نخست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰. در جریان «بررسی صلاحیت» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲، شورای نگهبان که دبیرش آن زمان ۸۷ سال داشت، اکبر هاشمی‌رفسنجانی را با ۷۹ سال سن بابت کهولت سن رد صلاحیت کرد. با وجود اینکه رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی مانند یک زلزله سیاسی در ایران بود، اما شیخ احمد جنتی موضع خاصی در این باره نگرفت و از داغی این اتفاق نیز با مرور زمان کاسته شد.

تکرار رخداد تاریخی؛ رد صلاحیت لاریجانی

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم این شورا علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری را رد صلاحیت کرد؛ رد صلاحیت‌هایی که مانند سال ۱۳۹۲، موجب شگفتی شد. علی لاریجانی که برای ۱۲ سال رییس مجلس شورای اسلامی بود و قبل از آن‌هم رییس صدا و سیما و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، از نظر این شورا «صلاحیت» تصدی ریاست‌جمهوری را نداشت؛ مانند اسحاق جهانگیری معاون اول دولت مستقر!

جنتی پس از رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی دیگر با شفافیت بیشتری درباره رد صلاحیت‌ها صحبت کرد. بهمن‌ماه ۱۳۹۳، در همایش ناظران امین گفت که «عده‌ای از هم‌اکنون می‌دانند که صلاحیت‌شان در شورای نگهبان تایید نمی‌شود و لذا شورای نگهبان را زیر سوال می‌برند». منظور جنتی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بود که اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد؛ انتخاباتی که مهم‌ترین فرد رد صلاحیت‌شده در آن، سید حسن خمینی برای مجلس خبرگان رهبری بود که جنتی باز هم واکنشی نداشت. جنتی در همان انتخابات نفر آخر در نمایندگان خبرگان استان تهران شد، اما با توجه به ترکیب این مجلس، او ریاست خبرگان رهبری را هم برعهده گرفت.

ابطال رای مردم

از جمله اتفاقات حاشیه‌ای شورای نگهبان در دوران جنتی، رد صلاحیت مینو خالقی منتخب مردم اصفهان بود؛ پس از رای آوردن او در انتخابات، برخی کانال‌های تلگرامی وابسته به تندروهای نزدیک به جبهه پایداری، تصاویری از این منتخب اصفهانی‌ها منتشر کرد. شورای نگهبان هم که خود را صاحب صلاحیت برای هرگونه تصمیمی می‌داند، صلاحیت مینو خالقی را رد و آرای مردم اصفهان را باطل اعلام کرد.

استعفا از امامت جمعه تهران

او سال ۱۳۹۳ و در آستانه ۹۰ سالگی، در یک برنامه تلویزیونی گفت که از مقام رهبری خواسته تا «برخی از فعالیت‌ها از دوش من برداشته شود». او افزوده که «در خصوص نماز جمعه گفتند که باید نماز جمعه را داشته باشی. من گفتم برخی وقت‌ها نماز جمعه برای من سنگین است فرمودند فاصله‌هایش را زیاد کن».

این روند تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت و جنتی ۹۱ساله، پس از ۲۵ سال که از امامت جمعه تهران استعفا داد با موافقت مقام رهبری همراه شد.

همان سال و در جریان انتخابات شوراهای شهر درباره کاندیدا شدن اقلیت‌های مذهبی برای انتخابات شوراها ابلاغیه‌ای جنجالی صادر شد. این ابلاغیه داوطلب شدن غیرمسلمان در مناطقی با اکثریت مسلمان را «خلاف موازین شرع» دانست. علی لاریجانی رییس مجلس که نهاد تحت نظارتش وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را بر عهده داشت، این ابلاغیه را رد کرد ولی مصداق آن، «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد معلق شد. این ماجرا نهایتا با ورود مجمع تشخیص مصلحت، به نفع اقلیت‌های دینی پایان یافت.

سال ۱۳۹۷ جنتی برای بار دوم به ریاست خبرگان رهبری انتخاب شد. این‌بار دیگر هاشمی‌رفسنجانی هم در مجلس خبرگان نبود و او کار سختی برای ریاست نداشت.

در همین سال، پس از آنکه ایالات متحده از برجام خارج شد، دبیرخانه خبرگان رهبری بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار عذرخواهی دولت شد. اما با اعتراض و تکذیب برخی اعضای خبرگان، امضای نامه به امضای رییس خبرگان تغییر کرد.

رییسی و احمدی‌نژاد محبوب

مجموعه رفتارهای احمد جنتی با دولت حسن روحانی، ۱۸۰ درجه با برخوردش در دوران محمود احمدی‌نژاد متفاوت بود. همین تفاوت نیز در رابطه با دولت حسن روحانی و ابراهیم رییسی مشهود بود؛ به عبارت دیگر، دولت‌های احمدی‌نژاد و رییسی، دو رییس‌جمهوری محبوب احمد جنتی هستند.

او در یک‌سالگی دولت و در شرایطی که تورم و گرانی در همه زمینه‌های زندگی روزمره جامعه مشهود بود، در سخنانی گفت «در یک‌سالی که از آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته است شاهد اتفاقات امیدوارکننده‌ای بوده‌ایم که بابت آنها از اعضای دولت و به ویژه رییس‌جمهور پرتلاش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی تشکر می‌کنیم و توفیق آنها را در ادامه راه از خداوند بزرگ مسئلت می‌نماییم». او در این اظهارات،مانند دوران احمدی‌نژاد به سفرهای استانی دولت اشاره کرد و آن را عامل مهمی برای ایجاد همدلی و همراهی مردم در جهت حل مشکلات کشور دانست. او گفت: «ارتباط بی‌واسطه با مردم، دولتمردان را در شرایط واقعی قرار می‌دهد و باعث می‌شود تصمیمات درستی برای حل مشکلات کشور اتخاذ کنند. خداوند مردم شریف ایران که صادقانه عمری را در خدمت اسلام، انقلاب و نظام بودند، حفظ و دشمنان‌شان را زمین‌گیر کند».

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=201261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰