تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
3

۳ مانع رشد دلار/شاخص ارزی به کانال ۴۸ سرک کشید

  • کد خبر : 199726
  • 23 تیر 1402 - 14:19
۳ مانع رشد دلار/شاخص ارزی به کانال ۴۸ سرک کشید
قیمت دلار در بازار ه سطوح قیمتی کانال ۴۸‌هزار تومانی سرک کشید.

جمهوریت- دنیای اقتصاد نوشت،قیمت دلار در بازار  به سطوح قیمتی کانال ۴۸‌هزار تومانی سرک کشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از فعالان بازار انتظار چنین افت قیمتی را از نرخ ارز غیر‌رسمی نداشتند. به عقیده کارشناسان سه عامل «کاهش نرخ رشد نقدینگی»، «نبود سیگنال‌های نگران‌کننده و انتظارات تورمی» و «افت حجم تقاضا در معاملات غیر‌رسمی» را می‌توان موانع رشد قیمت دلار دانست. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۳۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۹‌هزار تومان رسید. سکه طلا نیز به تبعیت از دلار ۱۰۰‌هزار تومان ارزان شد و در رقم ۲۷ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان معامله شد.

تمایل دلار به افت قیمت

روند نرخ دلار آزاد در بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه به رقم ۴۹‌هزار و ۳۵۰ تومان رسیده بود، نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به این نرخ در رقم ۴۹‌هزار و ۱۵۰ تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی روز شیب روند کاهشی دلار تند‌تر شد و معامله‌گران جهت فروش این ارز ارقامی در مرز دو کانال ۴۸ و ۴۹‌هزار تومانی ارائه می‌کردند. روند کاهشی این ارز تا پله‌های انتهایی کانال ۴۸‌هزار تومانی نیز ادامه داشت اما پس از برخورد با کف حمایت ۴۸‌هزار و ۹۰۰ تومانی نرخ دلار تغییر فاز داد و مجددا افزایشی شد. آخرین نرخ‌های نقدی بازار دیروز را می‌توان در محدوده ۴۹‌هزار تومان دانست اما در ساعات عصرگاهی دیروز نرخ این ارز در معاملات فردایی در بازه قیمتی ۴۹‌هزار و ۱۰۰ تا ۴۹‌هزار و ۲۵۰ تومان قیمت خورد. با بررسی نمودار قیمت دلار از ابتدای تیر ماه تاکنون مشاهده می‌شود که تمایل این ارز به افت قیمت افزایش یافته است. در روز‌های ۴، ۱۲ و ۱۵ این ماه دلار آزاد تلاش‌هایی جهت حضور در نیمه‌های کانال ۵۰‌هزار تومانی از خود به نمایش گذاشت که هر سه تلاش ناموفق بودند. کارشناسان اقتصادی مجموعه‌ای از سه عامل پولی، سیاسی و رفتاری را موانع رشد قیمت دلار می‌دانند. در روز ۱۵ تیر ماه روابط عمومی بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که «به دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ رشد ۱۲‌‌‌ماهه نقدینگی در پایان خرداد‌‌‌ماه ۱۴۰۲ با ۸/ ۸ واحد‌درصد تنزل نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۸/ ۳۷‌درصد در خردادماه ۱۴۰۱) به ۲۹‌درصد کاهش یافت.» کاهش نرخ رشد نقدینگی می‌تواند به کاهش حجم تقاضا‌های کاذب در بازار کمک کند. از سوی دیگر سیگنال‌های سیاسی منتشر شده در هفته‌های اخیر به گونه‌ای نبوده که بتواند انتظارات تورمی معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که پس از بهبود روابط سیاسی با کشور عربستان و برخی گشایش‌های ارزی صورت گرفته (آزاد‌سازی منابع ارزی بلوکه‌شده در عراق) چشم‌انداز جامعه نسبت به بازار ارز همچنان مثبت است. سومین مانع رشد نرخ دلار را نیز می‌توان افت سطح عمومی تقاضا در بازار غیر‌رسمی دانست. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز حاکی از آن است که حجم معاملات غیر‌رسمی چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس کاهش یافته است. بخشی از این افت تقاضا نیز می‌تواند به دلیل برطرف‌سازی نیاز‌های عمده ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا باشد.

خروج سکه از کریدور بهار

روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار، نرخ سکه طلا نیز کاهشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۱۰۰‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز سه‌شنبه به رقم ۲۷ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان رسید. گفتنی است که قیمت این کالای سرمایه‌ای در سه ماه نخست بهار عمدتا در کانال‌های ۲۸ و ۲۹ میلیون تومانی نوسان می‌کرد و در صورت مشاهده روند‌های کاهشی جدید در نرخ ارز امکان تثبیت قیمت سکه خارج از این کریدور وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=199726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰