به گزارش دنیای اقتصاد،یک‌سال بعد از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به عمان، بالاترین مقام این کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس روز یکشنبه هفتم خردادماه و در پاسخ به آن سفر وارد تهران شد؛ هواپیمای سلطان عمان عصر روز گذشته در فرودگاه مهر‌آباد به زمین نشست و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور از هیثم بن‌طارق استقبال کرد. هیثم بن‌طارق عصر روز گذشته از مهرآباد راهی سعدآباد شد تا مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور قرار گیرد. رئیس‌جمهور در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد به شکل رسمی از سلطان عمان استقبال کرد. به گزارش «ایسنا» در این مراسم پس از نواختن سرود ملی دو کشور، سران ایران و عمان از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیده و سپس اعضای هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. پس از آن رئیس‌جمهور ایران و سلطان عمان به صورت دوجانبه دیدار کردند و نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. در جریان این سفر همچنین ۴سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

خوشامد مخبر به هیات عمانی

مخبر، ورود هیثم بن‌طارق و هیات همراه برای سفری دو روزه به ایران را خوشامد گفت و با اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت‌های گسترده دو کشور، اظهار امیدواری کرد این سفر برای دو ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشأ خیر و برکت باشد. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری به روابط تاریخی و صمیمانه تهران-مسقط اشاره کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد.» مخبر تصریح کرد: «روابط سیاسی ایران و عمان روابطی نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فی‌مابین نیز همپای مناسبات سیاسی توسعه پیدا کند.»

وی مسائل بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری دو کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد. هیثم بن‌طارق، پادشاه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه بعضا کاستی‌هایی در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد، گفت: «در این سفر درخصوص مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری دو کشور مذاکره و گفت‌وگو خواهیم کرد.» وی بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد و افزود: «اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان دو کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار دو کشور و همکاری های تجاری فی‌مابین تسهیل خواهد شد.»

سلطان عمان طی دو روز اقامت در تهران برنامه‌های فشرده‌ای دارد. عمان مدت‌ها نقش میانجی را در منطقه و در مناسبات بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند و با ایران روابط حسنه دارد. همچنین ازآنجاکه سلطان عمان به کم‌سفر بودن مشهور است اگر سفری انجام دهد حتما در این سفر یک دستورکار مهم دارد. درخصوص دستورکارهای اصلی این سفر نیز تبادل زندانیان، پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها و روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه مصر در صدر گمانه‌زنی‌ها قرار دارد.

اهداف منطقه‌ای

پیش از ورود سلطان عمان به تهران، وزیر خارجه عمان در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط سفر سلطان این کشور به ایران را تاریخی دانست و گفت که ما امیدواریم این سفر نتایج مثبتی برای منطقه و ثبات آن داشته باشد. بدر بن حمد آلبوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان گفت: «این سفر دو روز به طول خواهد انجامید و این سفر برای هر دو طرف حائز اهمیت است و درباره موضوعات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو خواهد شد.» وی در این مصاحبه اظهار کرد: «سلطنت عمان و ایران دارای روابط همسایگی تاریخی مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل هستند.» بدر بن‌حمد آلبوسعیدی ادامه داد: «سفر سلطان عمان یک مرحله جدید و مثبت برای روابط منطقه‌ای است. این امر مستلزم حمایت، رایزنی و همکاری برای حل بسیاری از پرونده‌ها و مسائل جاری است و بی‌شک، این سفر در تقویت ستون‌های امنیت و ثبات انجام گرفته است.»